Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

adapterring vivitar

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• adapterring vivitar

Ik heb een vivitar lens 28-210 van mijn oude analoge pentax, ik zou deze graag gebruiken voor mijn nikon.
    Iemand enig idee wat ik nodig heb?
    groeten kevofski

Re: adapterring vivitar

Wat meer informatie mag wel: welke pentax specifiek, en wat voor nikon? De mount van beide bodies moet bekend zijn, om zo bijvoorbeeld een pentax K to nikon F adapter te bestellen.

Ik waarschuw je wel: op Nikon bodies moet zo'n adapter vaak met glas zijn, omdat anders niet op oneindig kan worden scherpgesteld. Dit vermindert de kwaliteit sterk.
    www.500px.com/sennevdb________________________________________________

Comment

het is een pentax mz 50, de lenzen die ik daar van had zou ik graag gebruiken op een nikon d3300.

Comment

De mz50 heeft een K vatting
        Maar zijn de lenzen autofocus, en hebben ze zelf een ring waarmee je het diafragma manueel kan instellen? Anders moet je een adapter kopen met een ingebouwd diafragma (weet niet of er zo een K-F adapter bestaat...). Die komen wat duurder uit. Ik weet niet wat voor lenzen je nog hebt, maar die vivitar is al het sop van de kool niet waard, en al zeker niet in combinatie met een adapter met extra glas erin....
        Last edited by !Karen; 20 januari 2015, 22:17.
        FLICKR PHOTOSTREAM
        Just try to comprehend that which you'll never comprehend

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door !Karen Bekijk bericht
          De mz50 heeft een K vatting
          Maar zijn de lenzen autofocus, en hebben ze zelf een ring waarmee je het diafragma manueel kan instellen? Anders moet je een adapter kopen met een ingebouwd diafragma (weet niet of er zo een K-F adapter bestaat...). Die komen wat duurder uit. Ik weet niet wat voor lenzen je nog hebt, maar die vivitar is al het sop van de kool niet waard, en al zeker niet in combinatie met een adapter met extra glas erin....
          Als ik me niet vergis kom je dan altijd uit op een manuele lens zonder lichtmeting, ik denk zelfs dat je enkel in M stand kan werken, en manueel scherpstellen met een crop-camera vind ik niet makkelijk. ik zou wat verder sparen en een gelijkaardige lens met F-mount zoeken die wel volledig compatibel is. ik heb ook een vivitar AF 70-210 met F-mount maar zonder scherpstelmotor dus dat is nog geen oplossing voor op je D3300

Comment

Lenzen voor Pentax op Nikon gaat niet werken - de registerafstand van Nikon is met 46,5 mm groter dan de 45,46 mm van Pentax (M42 of K-mount), waardoor je niet op oneindig kunt scherpstellen. Enige oplossing is een adapter met een lensje erin, zoals deze. Komt uiteraard je beeldkwaliteit niet ten goede, en kan problemen opleveren met een aantal groothoeklenzen, waarbij het achterste element op oneindig tegen het glas van de adapter stuit. Overigens kun je voor enige tientjes een gebruikte K100d body vinden (zie hier en hier), waarmee je naar hartelust met je Pentax objectieven kan stoeien.

Comment

Working...
            X