Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landschapslens voor Nikon FF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Landschapslens voor Nikon FF

Ik overweeg de overstap naar FF met name de D750 maar daarvoor moet ik ook een nieuwe groothoeklens kopen.
    Op mij DX gebruikte ik een Tokina 12-24-f4 en daar was ik best tevreden mee, al miste ik nog iets meer goothoek, met 10mm als minimum kon ik nog meer.
    Maar die Tokina kan ik niet meer gebruiken op de FF dus dacht ik aan deze http://www.nikon.be/nl_BE/product/ni...5mm-f-4g-ed-vr de Nikon 16-35 F4
    Maar ik lees dat er veel vervorming is op 16mm.
    heeft er iemand ervaring met die lens?

Iemand andere suggesties?
    Ik wil wel absoluut filters kunnen gebruiken, liefst niet meer dan 17mm als minimum en dus compatibele met FF.
    Ik zie dat Tokina ook een FF lens heeft 17-35 f4 is daar de vervorming minder? http://www.dpreview.com/products/tok...4/user-reviews
    Alle suggesties zijn welkom.
    Ik zou de lens voornamelijk gebruiken voor landschap, zee...

Of een andere lens?

Re: Landschapslens voor Nikon FF

De Nikkor 14-24 of de Tokina 16-28. Voor beide zijn filters van Lee beschikbaar. Het is allemaal wat duurder dan DX, maar de resultaten zijn fraai. (Heb zelf de Nikkor)
    Bovendien komt er bijna van ....... (Merk vergeten) een vergelijkbare op de markt

Comment

Ik heb de 16-35 en ben er erg tevreden over. Heel scherp en in Photoshop/Lightroom kun je het lensprofiel selecteren om de vertekening te elimineren.
      http://www.smuttynose.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohnMoeleker Bekijk bericht
        Bovendien komt er bijna van ....... (Merk vergeten) een vergelijkbare op de markt
        Dat zal de te verwachten Tamron SP 15-30mm f/2.8 Di VC USD Lens zijn.

Comment

Klopt

John

Comment

Tokina heeft prima spul. Heb zelf de Nikon 16-35 F4 met VR en daar ben ik over het algemeen tevreden over. De scherpte in de hoeken vind ik persoonlijk te ver achterblijven vergeleken met het centrum. De nieuwe Nikon AF-S 20 1.8 is misschien ook wat voor je? Zorg er wel voor dat je een lens neemt waar (eenvoudig) filters op te monteren zijn. Aan de D750 ga je vast en zeker plezier beleven , succes!
            2x Nikon D3 en wat glas

Comment

Als je geen ultra wide nodig hebt kan je in 24-70 2 prima exemplaren vinden. Nikon 24-70 f2.8 en tamron 24-70 f2.8. En die kan je nog inzetten voor andere doeleinden dan landschap.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GillesH Bekijk bericht
                Als je geen ultra wide nodig hebt kan je in 24-70 2 prima exemplaren vinden. Nikon 24-70 f2.8 en tamron 24-70 f2.8. En die kan je nog inzetten voor andere doeleinden dan landschap.
                Die 24-70 is inderdaad een mooie lens, maar ik heb de 24-120 F4 al van Nikon en die is wel niet zo lichtsterk, deze zou mij maar weinig meerwaarde bieden denk ik.

Oorspronkelijk geplaatst door nikon. Bekijk bericht
                Tokina heeft prima spul. Heb zelf de Nikon 16-35 F4 met VR en daar ben ik over het algemeen tevreden over. De scherpte in de hoeken vind ik persoonlijk te ver achterblijven vergeleken met het centrum. De nieuwe Nikon AF-S 20 1.8 is misschien ook wat voor je? Zorg er wel voor dat je een lens neemt waar (eenvoudig) filters op te monteren zijn. Aan de D750 ga je vast en zeker plezier beleven , succes!
                Bedankt , ik had voor mijn DX camera ook Tokina en dat is inderdaad heel veel lens voor je geld. maar de kogen is door de kerk, ik heb de Nikon 16-35 F4 gekocht, eerst wat voorbeelden bekeken op internet en daar viel mij de onscherpte niet direct enorm op. Tja we zullen zien hoe die lens het doet op mijn FF want de D750 komt pas terug eind maart.

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                Dat zal de te verwachten Tamron SP 15-30mm f/2.8 Di VC USD Lens zijn.
                Met Tamron heb ik helaas slechte ervaring, ik had ooit een lens dat slecht communiceerde met de camera waardoor alle beelden 1,7 stops onderbelicht waren.
                Hoe ik het ook kon bewijzen: bij de hersteldienst van Tamron wou met geen oplossing bieden, waarborg of niet.
                Tamron zal anders best wel goeie spullen maken maar wat Sigma en Tokina kunnen leveren is toch een andere klasse (mijn ervaring)
                Last edited by Crispyn; 21 januari 2015, 11:05.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                  Ik heb de 16-35 en ben er erg tevreden over. Heel scherp en in Photoshop/Lightroom kun je het lensprofiel selecteren om de vertekening te elimineren.
                  Bedankt voor het advies, de vertekening is er maar als ik voorbeeldfoto's binnen haal valt het inderdaad nog allemaal wel mee.
                  En inderdaad, in LR heel gemakkelijk te corrigeren.

Comment

Ik heb ook getwijfeld welke breedhoeklens aan te schaffen, maar met de aanschaf van de fullframe (D610) was m'n budget beperkt.
                    Ik heb tweedehands voor een mooie prijs een Nikon 18-35mm gekocht, hij was in 'mint condition'.
                    Ik ben er zeer tevreden over, en heb de 2mm nog niet gemist... het valt me zelfs op dat ik de laatste tijd heel weinig de 18mm gebruik, tenzij eens aan de zee, of bij weidse landschappen, maar in onze streek
                    staat er nogal rap iets in de weg dat stoort
                    De laatste foto's op het forum zijn genomen met die combinatie.
                    mvg Christophe

Comment

Christophe. mooie foto's maar op zo lage resolutie moeilijk te beoordelen. Op de gebruikte diafragma's zou een 18-35mm AFD al vrij behoorlijk presteren, of is het de nieuwere AFS versie geworden?
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

De nieuwe Tamron? Wel prijzig: = 1000 euro en wachten tot mei.

Comment

Working...
                        X