Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

werkdiafragma.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• werkdiafragma.

Hallo,

Onlangs hoorde ik een (amateur) fotograaf spreken over het werkdiafragma van een lens.
    Hij verklaarde dat dit het diafragma is waarbij een lens het best, lees scherpstt, presteert.

Om dit te bepalen zou je het grootste diafragma van de desbetreffende lens moeten vermenigvuldigen met 3 of 4.
    Is dit correct of heb ik het verkeerd begrepen?

Alvast bedankt.
    Marc

Re: werkdiafragma.

In mijn ogen doet dat geen opgeld, er zijn meerdere factoren welke een rol spelen.

Comment

Gewoon zelf vaststellen welk diafragma het scherste beeld geeft, maar wat schiet je ermee op als je een groot diafragma nodig hebt voor een dunne dof of bij weinig licht? Indien mogelijk draai ik het altijd van maximum één tikje, minder dan een stop, dicht.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Het werkdiafragma kwam ter sprake tijdens een babbel over landschapsfotografie waarbij je het liefst alles zo scherp mogelijk hebt.
        Ik vroeg de persoon in kwestie welk diafragma hij gebruikte bij landschapsfotografie.

Comment

Een lens is eigenlijk een heel complex stukje optiek... elke lens die je toevoegt om een andere te corrigeren creëert een nieuwe fout, op te lossen door wat meer of minder te coaten maar coatings wil ook zeggen dat je bepaalde golflengtes beter of slechter door gaat laten, aspherische lenzen, ... noem maar op... uiteindelijk resulteert heel de zaak in ergens een optimaal punt.
          Dat optimum is uiteraard makkelijker te bereiken bij een prime dan bij een zoomlens.
          In sommige reviews wordt een optimum aangegeven.
          Zie bv http://www.dxomark.com/Lenses/Canon/...m-f-3.5-5.6-IS, die blijkbaar op z'n best is bij 24mm en f5.6. Het vuistregeltje van de grootste opening x3 (x4) klopt dus in dit geval niet (als de test goed is natuurlijk), hoewel, "close enough".
          Maar zoals ook hjanssens al aangaf...wat als je een bepaalde DOF wil, of je zit nu eenmaal met bepaalde lichtomstandigheden... ? OK, als je kunt kiezen, kies dan waar het optimum ligt. Maar of iemand het verschil zal zien ???
          Compo, belichting, onderwerp, bewerking zijn naar mijn mening vele malen belangrijker.
          mvg,
          Luc
          "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

Comment

Een stopje dichtdraaien vind ik wel een goede vuistregel.
            Natuurlijk kan je er om wille van de gewenste scherptediepte voor kiezen om net zo wijd mogelijk open te fotograferen, of bewust een heel stuk dicht te draaien. De realiteit van de sensoren die we vandaag gebruiken, is dat ze zoveel oplossend vermogen vragen, dat de lenzen vrij vroeg last krijgen van diffractie: bij f11 en soms zelfs vroeger.

Eigen ervaring vertelt je wat de sweet spots van je lens zijn. Dat is niet alleen de diafragmawaarde, maar ook de brandpuntsafstand (bij een zoom uiteraard). Als je bijvoorbeeld weet dat je 17-55 (fictief voorbeeld) betere beelden aflevert op 20-24mm, dan ga je enkele stappen achteruit gaan om op dat brandpunt te kunnen schieten, en alleen 17mm gebruiken als de situatie dat vereist. Idem voor het diafragma: als je beter resultaat krijgt op f/5.6 dan ga je liever een stopje omhoog in de ISO dan naar f/4 terug te gaan om de gewenste sluitertijd te halen.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Working...
            X