Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze van Macro objectief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Keuze van Macro objectief

Ik moet kiezen tussen enerzijds TAMRON Lens 90mm:2.8 voor Nikon en anderzijds Nikor Micro Ais 105mm 2.8
    Beiden hebben goede reviews, behalve Ken Rockwell is zo niet voor Tamron, misschien volgt hij ze ook niet allemaal.
    Ik zou ze gebruiken op mijn Nikon FF DSLR en op Men Fuji met adapter, maar ik denk dat ze beiden geschikt zijn
    behalve De Tamron kan AF en de Nikor alléén MF
    Welk moet het worden
    Alvast bedankt
    Het is misschien een stomme vraag
    Last edited by hubje; 10 januari 2015, 01:20.

Re: Keuze van Macro objectief

Oorspronkelijk geplaatst door hubje Bekijk bericht
    Ik moet kiezen tussen enerzijds TAMRON Lens 90mm:2.8 voor Nikon en anderzijds Nikor Micro Ais 105mm 2.8
    Beiden hebben goede reviews, behalve Ken Rockwell is zo niet voor Tamron, misschien volgt hij ze ook niet allemaal.
    Ik zou ze gebruiken op mijn Nikon FF DSLR en op Men Fuji met adapter, maar ik denk dat ze beiden geschikt zijn
    behalve De Tamron kan AF en de Nikor alléén MF
    Welk moet het worden
    Alvast bedankt
    Het is misschien een stomme vraag

AF voor macro gebruik ikzelf nooit, als je gebruikt voor portretfotografie zou ik ook enkel mf gebruiken.

gaat een 90mm op een FF niet te weinig zijn voor macro? (voor beestjes vooral?)
    Nikon Powah

Comment

ik ken de tamron niet. Had eerst de sigma 105mm voor macro omdat hij goede reviews kreeg en minder dan de helft koste van de nikon. Heb toch de nikon gekocht en is dag en nacht verschil. Gebruik hem alleen voor het echte macro werk (niet veel), voor het 'dichtbij' werk gebruik ik tussenzetringen op een prime. Is de prijs het waard voor jou? Voor nikon camera's is er geen betere macro lens dan de nikon.

Ken Rockwell koopt echt alle lenzen en test ze ook. KR heeft zo zijn voor en tegenstanders...zijn tegenstanders hebben geen ijzersterke argumenten om zijn bevindingen te weerleggen.
      My Website : http://www.ineedair.org
      Music / Painting / Motion Graphics / Image
      Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

Comment

Alvast alle bedankt en ik heb mijn beslissing genomen met de Nikon Micro Ais 105 mm 2.8, nu hopende op wat zon en gaan we op zoek naar....

Comment

Ik zou toch even goed nadenken. Je vraag is niet zo dom hoor.
          1) Wanneer je beide lenzen mount op de foetsie worden ze allebei manueel te bedienen lenzen. Scherpstelling ...
          2) De Tamron 90mm bestaat nu in een totaal nieuwe versie met OS ... en is aan AF. Je kan die dus tenvolle benutten op je normale DSLR FF.
          3) Tamron is hoe dan ook voor wat Macro betreft steeds een schitterende lens geweest Ik heb het oudere broertje ervan en wil dit voor geen geld weg doen. Inderdaad wel wat kort wat brandpuntsafstand betreft, maar zeker doenbaar. Het enige wat aan Tamron echt verweten kan worden is dat die oudere versie van het trage type is, maar bij macro werk je toch volkomen manueel. Ze voelt ook plastiek-achtig aan voor wat behuizing betreft. Nu de versie van 2012 is wel stukken sneller.
          Die Nikon is van 1983--- de Tamron van 2012
          4) De Nikon is een 2,8 lens, de Tamron is dat ook
          5) Het gebruik van de lens is wel verschillend, daarom als je effen kan, zet ze beiden ens op je FF en op je foetsie en laat dan je gebruikersgemak erover beslissen. Kwalitatief beoordelen kan je pas nadat je beide lenzen goed kent en ze meermaals hebt gebruikt volgens je verwachtingen en wensen.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

Comment

Misschien breng ik je nu wat in de war, maar ik zou de Tokina 100mm Macro ook in overweging nemen...Duurder dan de Tamron, maar toch stuk goedkoper dan de Nikon.
            De bouwkwaliteit is absoluut vergelijkbaar met die van een Nikon, en heeft ook AF.
            Kwa scherpte maakt het volgens mij allemaal niet veel uit of je nu een Tamron, Sigma, Nikon koopt..

Ik gebruik hem ook als portretlens en ik vind de Tokina een hele mooie zachte DOF geven.
            Voorbeeld
            Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
            MIJN WEBSITE

Comment

Ik wil mij ook een macro lens aanschaffen voor mijn D7100 en twijfel tussen de Sigma 105 en de Nikon 105. Toch een 300 EUR verschil in prijs.
              Toch zoveel verschillende meningen . De ene zegt , ga zeker voor de Nikon , zoveel meer scherpte. De andere zegt , zeker voor de Sigma gaan als je scherpte wil.
              My flickr
              https://www.guyp-photo.com

Comment

Voila zie, ik weet welke ik ga kopen [emoji1]

Sent from my iPad using Tapatalk
                Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                Mijn fotoalbums

Comment

Ik heb onlangs de Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro (Nikon mount) + extender op de kop kunnen tikken en dit is werkelijk de max, zowel wat scherpte als bokeh betreft.

Comment

Ik ben momenteel ook aan het uitkijken naar een 90-105mm macro. Ik had graag een controle van het diafragma op de lens (mirrorless en goedkope macro ringen).

1) Ze zijn allemaal goed volgens de reviews, in deze volgorde: Nikon, Tokina, Sigma, Tamron (Tamron de slechtste, maar nog steeds beter dan de meeste niet macro lensen)
                    2) De Nikon is de keuze als je ook sport of bewegende onderwerpen wil fotograferen met de lens, de AF van de andere is niet op hetzelfde niveau.
                    3) Er zijn ook oudere slechtere versies, of Macro/Micro die nog geen 1/1 deden, dus even oppassen daar.
                    B.v.: Micro-Nikkor 105 AIS: Reproduction ratios: Scales provided: 1:10 to 1:2 for lens only; 1:2 to 1:0.88 for lens with PN-11 (extenion tube)
                    Dit hoeft geen probleem te zijn, maar beter het te weten voor je koopt.

Ik ben momenteel ook meer naar de Tokina aan 't kijken, maar onderhandel voor een oude Tamron (met diafragma controle). Oude Nikon blijft duur. Sigma blijft een goede optie.
                    Het blijkt een keuze te zijn die niet veel uitmaakt, buiten misschien persoonlijke voorkeur; de Tamron die wat lichter kan zijn, de Nikon iets sneller AF.
                    Nikon D500 - Sony A7s - Konica (Film) - Pentax Q

Comment

Working...
                    X