Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste lens na kitlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• eerste lens na kitlens

medehobbyisten,

Ik heb sinds september een Nikon D5200 met een 18-55VRII kitlens. Uiteraard moet ik mijn camera en zelfs de kitlens nog wat leren kenne, maar ik doe graag wat opzoekwerk vooraf.
    Een kennis toonde me onlangs zijn lens, dit was een tamron 18-50 F2.8 en hij gebruikte deze voor binnen en familie foto's. Ik vond dit eerlijk gezegd een zeer leuke gedachtegang om een lichtsterke lens te hebben voor binnen. Als ik terugkijk naar wat ik heb gedaan met de camera, komt het hier ook vaak op neer, feestjes en binnenwerk. De bedoeling is ook wel om de lens mee te kunnen nemen op uitstapjes, naar de zoo of citytrips, geen grote lange vakanties.

Nu wou ik kwa focuslengte toch net ietsje verder gaan, ik vind het ergens wat zot om een 2de 18-50 lens te kopen vermits ik deze focuslengte al heb. Na wat opzoekwerk vond ik dat er 17/18-70/85 2.8 lenzen bestaan maar deze zijn onmiddelijk 750+ €.

TAMRON 24-70MM F2.8 DI VC USD SP deze kwam zeer goed uit de revieuws maar is al rap een kleine 800€, een alternatief zou zijn SIGMA 17-70MM F2.8-4 DC MACRO OS HSM MKII maar deze behoud de 2.8 niet over de focuslengte.

Alle lenzen die ik reeds heb bekeken (ook allrounders maar ik denk dat ik daar wat spijt van ga krijgen) :

TAMRON 17-50MM F2.8 AF XR DI II LD ASPHERICAL IF
    SIGMA 18-250MM F3.5-6.3 DC OS HSM
    TAMRON 18-270MM F3.5-6.3 DI II VC PZD LD
    SIGMA 17-70MM F2.8-4 DC MACRO OS HSM MKII
    Nikon AF-S NIKKOR 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR
    Nikkor AF Zoom-Nikkor 24-85mm f/2.8-4D IF
    SIGMA 24-70MM F2.8 EX DG HSM
    TAMRON 24-70MM F2.8 DI VC USD SP
    NIKON 24-70MM F2.8 G AF-S ED

Hebben jullie nog opmerkingen of tips voor andere lenzen die eventueel wat goedkoper zijn maar prijs/kwaliteit toch de moeite waard zijn om te bekijken met een hoge licht intake?

Alternatieven om het volledig over een andere boeg te gooien zijn ook welkom. Ik ben nog aan het opzoeken en ga niet onmiddelijk wat kopen.

Re: eerste lens na kitlens

Een niet-zoom lens is vaak goedkoper zeker als je lichtsterk wilt. Zoomlenzen geven vaak als nadeel dat ze mindere beeldkwaliteit geven dan deze primes.
    Misschien is dan 2 lenzen (een 50mm + iets rond de 18mm combinatie) een optie?

Comment

je bedoeld een 50 prime + een zoomlens 18-70 combo ? Zo had ik het inderdaad nog niet bekeken. Ik ben nog volop bezig met mijn eigen manier van fotografferen te ontdekken. Ik denk wel dat ik het zoomen ga missen met een prime.

Comment

eenmaal je de enorme beeldkwaliteit en veel grotere lichtsterkte van een prime hebt ervaren,
        dan pas zul je zien wat verschil in beeldkwaliteit is, zéker in vergelijking met een kitlens(die zeker goed is om mee te starten)
        ik zou je aanraden om een seen 35mm 1.8dx te proberen/uit te testen....
        zeker voor binnen is deze lens een troef die tevens goedkoop is
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

Comment

ik heb de Tamron 17-50 f2.8 en ben er tot nu toe heel tevreden van, wel de versie zonder VC.
          als aanvulling volgt er nog de aankoop van 2 prime lenzen, de 50mm en 85mm f1.8
          deze zijn betaalbare alternatieven en tevens makkelijk tweedehands te vinden
          D7100 / nikon 17-55 f2.8 / SB-900 / 055xprob-486rc2

Comment

die prime zal ik me eens moeten aanschaffen dan ik vond 24 zowat het minimum aan zoombereik wat ik op een lens wou hebben, maar een prime denk ik idd dat ik ook niet rap spijt van ga hebben, en voor 170€ heb je er v nikon al eentje.

Die tamron lijkt mij inderdaad ook wel een sterke lens (de 18-50 2.8) maar ik zoals ik al aangaf vond ik het wat dom om eenzelfde lens te kopen met enkel meer lichtsterkte, vandaar dat ik ook wat meer focus lengte wilde hebben

Waar zoeken jullie zoal naar 2de hands? Ik heb enkele handelaren gevonden die dit doen (foka, fotopartner, amazon, ...)
            Last edited by cubyx1984; 8 januari 2015, 13:30.

Comment

hier bij aangeboden!
              2dehands.be
              heb al veel 2dehands gekocht, (ik) nog niet slecht gevaren (bijna al mijn materiaal is nu 2dehands)
              portfolio en workshops:

Comment

Yep, zoals bulke41 aangeeft, hier op bd en 2e hands ( trouwens de meeste lenzen aangeboden op 2de hands zijn leden van bd)
                Een tweedehands lens goed testen en bekijken, kan niet veel verkeerd gaan... ik heb al mijn lenzen 2de hands gekocht
                D7100 / nikon 17-55 f2.8 / SB-900 / 055xprob-486rc2

Comment

bulke41 bedoek je nu dat jij em te koop aanbiede 2de hands? zo ja wat vraag je er voor? ik heb eerder het id dat die lenzen vrij gegeerd zijn en niet zo snel verkocht worden helaas .

Comment

ik verkoop hem niet hoor, ik zeg enkel dat je ongeveer om de 2 weken één of meerdere van de goedkopere primes van nikon ziet passeren...
                    maar aan die lage prijs zou ik hem enkel nieuw kopen aangezien de garantie en het zeer weinige verlies dat je op zo'n lens kunt doen...
                    als je er ene koopt, denk dan wel goed na welke brandpuntsafstand dat je wilt (een 50mm zal eerder portretlens zijn en een 35 allround)
                    portfolio en workshops:

Comment

je berichtje was niet zo duidelijk
                      Ik heb ook al idd vernomen dat als er budget is, dat het zeer interessant is om zelfs beide lenzen te kopen.
                      portretten heb ik zelfs nog nooit gedaan dus de 50 valt voor mij voorlopig al af
                      ik zal het forum etc zeker verder int oog houden.
                      In lenswereld is 189 goedkoop, maar in de echte wereld met mensen en andere kosten blijft het bijna 200€
                      bedankt voor de tip iig
                      nog tips over het oorspronkelijke onderwerp?
                      ik was dus aan het denken om de lenzen op te delen in breed allround en tele (grofweg) waarbij ik de allround tussen de 16 en de 85 zou nemen, bij voorkeur een snelle lens omdat ik dit wellicht het meeste ga gebruiken

Comment

189 euro is idd tamelijk wa geld, maar bekijk het zo, voor 150€ in occazie start je toch je auto niet en minder of geen garantie,
                        want deze lensjes zijn behoorlijk gegeerd en wisselen makkelijk van hand, waardoor ze hun prijs toch tamelijk goed vasthouden
                        portfolio en workshops:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cubyx1984 Bekijk bericht
                          ik was dus aan het denken om de lenzen op te delen in breed allround en tele (grofweg) waarbij ik de allround tussen de 16 en de 85 zou nemen, bij voorkeur een snelle lens omdat ik dit wellicht het meeste ga gebruiken
                          mijn zoon heeft de 17-70mm van sigma en is daar zeer tevreden van (heeft een zeer goede scherpte) voelt ook heel degelijk aan
                          portfolio en workshops:

Comment

als er inderdaad slechts 40€ vanaf gaat ( wat wellicht ook zo zal zijn) dan moet ik het eens bekijken . Fotografie is helaas niet de enige hobby of ding waar ik centjes aan moet spenderen. Zoals ik in mijn opentopic al zei : nog niet dadelijk plannen om wat te kopen maar wel mij deftig te informerne en horen bij medehobbyisten wat de opties zijn

Comment

wel ik nijg er hoe langer hoe meer naar, alhoewel de tamron 24-70 2.8 wel mijn favoriet blijft
                              www.dxomark.com/Lenses/Compare/Side-by-side/Sigma-17-70mm-F28-4-DC-MACRO-OS-HSM-C-Nikon-on-Nikon-D5200-versus-Tamron-SP-24-70mm-F28-Di-VC-USD-Nikon-on-Nikon-D5200-versus-17-70mm-F2.8-4-DC-Macro-OS-HSM-Nikon-on-Nikon-D5200___1054_850_885_850_304_850
                              Hier baseer ik me voor een groot stuk op

Comment

Working...
                              X