Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel tussen 2 lenzen (Canon)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Twijfel tussen 2 lenzen (Canon)

Hallo allemaal,

Graag jullie hulp aub:

Heb een 70D met als lenzen:

Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS(kitlens)
    Canon EF 70-300mm f4-5.6L IS USM

Nu twijfel ik voor de 18-200mm te vervangen door een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM.

Is dit een goede keuze of is de 18-200mm gelijkaardig in zijn bereik tot 105mm?

Veel groothoek gebruik ik eigenlijk niet als ik mijn mm's bekijk op de genomen foto's.

Andere suggesties steeds welkom
    BD0680BE Flickr
    α​7RIV + FE 70-200mm f/4 G OSS + FE 24-105mm f/4 G OSS + FE 50 mm F1.4 GM + Sony HVL-F45RM + Peak Design Tripod

Re: Twijfel tussen 2 lenzen (Canon)

Ik denk dat je met 24mm op een Crop vaak te weinig zal hebben... Je lens eens instellen op 24 en kijken of je daar genoeg mee hebt...
    Of als je denkt of in de toekomst overweegt om de stap naar FF te maken...

De 24-105 zit nu veel vaker op mijn body dan toen ik enkel de 70D had...

17-55 f 2.8 zou mijn suggestie zijn
    Canon 6D en 7D en een kleine glascontainer

Comment

Dank je Crossmol,
      Ik heb idd meerdere malen ingesteld vanaf 24mm en dit lijkt me wel genoeg voor datgene wat ik er mee wil doen.
      De meeste plaatjes schiet ik tss 35mm en 85mm of in tele.

Is het juist dat als ik mijn 18-200mm instel op 24mm dit hetzelfde is als 24mm op de 24-105?(mss domme vraag??)

De andere, de 17-55 f 2.8 is te veel groothoek en geen overlapping met de 70-300mm.
      BD0680BE Flickr
      α​7RIV + FE 70-200mm f/4 G OSS + FE 24-105mm f/4 G OSS + FE 50 mm F1.4 GM + Sony HVL-F45RM + Peak Design Tripod

Comment

24 is 24 op crop, of dat nu die 24-105 of 18-200 is, maakt geen verschil
        het voordeel is dat je de 24-105 ook op fullframe kan gebruiken, daar zal de view natuurlijk anders zijn aangezien je een andere sensor gebruikt.

wat is er nu teveel groothoek aan een 17-55 t.o.v. je 18-200? is maar 1 mm breder hoor (wat wel een wereld van verschil kan zijn voor een al dan niet geslaagde foto in bepaalde situaties).
        en waarom is die overlapping noodzakelijk? een stap naar voor (of naar achter) en het verschil in overlapping is eigenlijk al weggewerkt (tenzij je natuurlijk niet naar voor of achter kan)
        Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Ok, svis,

Nu ben ik zeker wat betreft de 24mm op beide lenzen.

De reden dat ik naar een 24-105mm zou gaan is omdat ik de 18mm niet gebruik maar twijfel tss deze lenzen omwille van de kwaliteit..?

Maar ik wil zeker een bereik kunnen hebben van 85mm ipv 55, of is de 15-85mm dan een beter alternatief?
          BD0680BE Flickr

Comment

Ik vind de 24-105 niet zo indrukwekkend, maar 2dehands is de prijs wel ok.
            Als je de 18-200 wil upgraden, en je vindt de 17-55 niet geschikt qua bereik, dan kan je de 18-135 STM overwegen.
            De 15-85 is ook goed, maar als je het extra groothoekbereik niet nuttig vindt, is het langere eind van de 18-135 interessanter.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Als je met een Crop toestel werkt moet je eigenlijk gewoon het bereik op je lens vermeerderen x1,6... Dus 24 blijf 24 zowel voor een EF als EF-s lens...
              Het verschil zal je alleen zien met een ander (FF /Crop) body.
              15-85 zou mijn 2de suggestie zijn
              ... Maar als je zelf niet breder hoeft te gaan dan 24... Dan is de 24-105 wel een goeie keuze...

Voor mij was ze op Crop niet breed genoeg, vandaar mijn suggestie...
              Veel succes bij je keuze

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                Ik vind de 24-105 niet zo indrukwekkend, maar 2dehands is de prijs wel ok.
                Als je de 18-200 wil upgraden, en je vindt de 17-55 niet geschikt qua bereik, dan kan je de 18-135 STM overwegen.
                De 15-85 is ook goed, maar als je het extra groothoekbereik niet nuttig vindt, is het langere eind van de 18-135 interessanter.
                Het zwakkere punt zijn de randen van de 24-105 op ff. Op een crop ga je daar geen last van hebben. Is mi een goede lens voor een crop als het bereik je schikt.

Sent from my C6903 using Tapatalk
                Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Een 18-135 IS STM is handiger dan een 24-105 op een crop camera, de scherpte is vergelijkbaar, alleen heeft de 18-135 meer last van vignetting (die kan je heel gemakkelijk wegkrijgen tijdens de bewerking, in jpeg kan je de camera zo instellen dat die automatisch verbeterd worden).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                    Het zwakkere punt zijn de randen van de 24-105 op ff. Op een crop ga je daar geen last van hebben. Is mi een goede lens voor een crop als het bereik je schikt.

Sent from my C6903 using Tapatalk
                    Heb vandaag de 24-105 kunnen testen op mijn 70d en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was door de snelheid van de AF en scherptes.
                    Dit is echt de lens die ik zoek qua mm's.

Ben dan ook op zoek voor een nieuwe eigenaar voor mijn 18-200 en rustig aan 't rondkijken voor een goede 24-105 2dehands.

Dank allen voor de reacties
                    BD0680BE Flickr

Comment

ben dan ook op zoek voor een nieuwe eigenaar voor mijn 18-200...

normaal zal je deze wel kwijtgeraken, aan de juiste prijs... soms vragen ze op 2 dehands meer dan de nieuwprijs

Comment

Als je bijna nooit onder de 24mm gaat zou ik gaan voor de 24/105.

Comment

Ik had de 24-105 en de de 17-55 f 2.8 als aansluiting op de EF 70-200mm f/2.8L IS II USM .
                          Ik heb de 24 105 verkocht omdat ik ze niet meer gebruikte sinds ik de 70 -200 heb . Ik mis niets tussen de 55 mm en de 70 mm je doet gewoon een stap vooruit of achteruit . Een 24 -105 kan je later op een full frame gebruiken de 17 -55 niet .
                          Ik vind dat je geen van beide lenzen kan vergelijken met de 18 -200 die lens hebben wij ook nog op de eos 550 D Ik heb dat setje aan mijn zoon gegeven , hij is daar heel blij mee .

Comment

Bij nader inzien is 't misschien interessanter om in combinatie met de Canon EF 70-300mm f4-5.6L IS USM een Canon 17-40 f/4 L aan te schaffen ipv de EF 24-105mm f/4L IS USM?

Deze is groothoek(ook op crop nog) én bereik tot 40mm, vanaf 70mm heb ik dan mijn tele ter beschikking....

Enkel vraag ik me ook nog af of het ontbreken van IS op de 17-40 een gemis gaat zijn...?

Ik wil enkel EF lenzen voor een eventuele latere overstap naar FF.
                            BD0680BE Flickr

Comment

Als je denkt "is" te missen is de 16/35 F4 is een oplossing.

Comment

Working...
                              X