Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reinigen lensglas

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Reinigen lensglas

Kort (en misschien stom) vraagje: welk product kan je gebruiken om lensglas te reinigen?
    Ik heb soms eens een vingerafdruk op mijn lensglas of UV-filter, dat je er moeilijk met een droog doekje kan afkrijgen.
    Welk niet schadelijk product kan je het best gebruiken?
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

Re: Reinigen lensglas

Gewoon bij de apotheek halen.
    2 euro voor een flesje isopropanol van 100cc (ook wel isopropylalcohol genoemd)

is een soort alcohol wat laboranten elke dag gebruiken om hun toestellen mee te kuisen.
    je kan hetzelfde ook in een fotowinkel kopen maar dan kost 2ml 15 euro of zo LOL

Comment

Optische reinigingsdoekjes (brillendoekjes) uit de Carrefour.
      Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Dankjewel. Ik ga morgen eens op zoek

Sent from my iPad using Tapatalk
        Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
        Mijn fotoalbums

Comment

Isopropyl geeft vlekken. Lijkt me daarom niet geschikt voor reinigen van lenzen.
          De droge brillendoekjes beter geschikt.
          N O O I T papier gebruiken ivm krassen.

Groeten,
          Canon EOS 5D - Canon EOS 7D - Canon EOS 10D - Canon 24-70 F2.8 L USM - Canon 100 F2.8 L IS USM - Canon 70-200 F4 L USM - Canon 24-105 F4 L IS USM - Canon 50 II F1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rdp Bekijk bericht
            Isopropyl geeft vlekken. Lijkt me daarom niet geschikt voor reinigen van lenzen.
            Goed om te weten.

Oorspronkelijk geplaatst door rdp Bekijk bericht
            De droge brillendoekjes beter geschikt.
            En als je het er dan 'droog' niet af krijgt?
            Mijn fotoalbums

Comment

Gewoon een lenspen kopen, kost iets van een 12euro.

Aan de ene kant heb je een borsteltje en aan de andere kant een soort van sponsje waarmee je over het oppervlak wrijft

Super ding!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door coningx Bekijk bericht
                Gewoon een lenspen kopen, kost iets van een 12euro.

Aan de ene kant heb je een borsteltje en aan de andere kant een soort van sponsje waarmee je over het oppervlak wrijft

Super ding!
                zeker weten, ga niet meer buiten zonder!!
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

Comment

Sorry, hé, maar Isopropyl geeft nooit een aanslag, nooit gezien en nooit ervaren.
                  Isopropyl of Isopropanol is een erg vluchtig alcohol zonder nawerking. Als je na een behandeling met Isopropyl vegen hebt nagehouden, moet de lens toch wel "Ontzettend Vuil" geweest zijn.
                  Herhaal dan je bewerking.
                  Als je het nog niet betrouwt : gebruik dan een frisse Jenever of een goede Gin.
                  Beste wensen voor het nieuwe jaar.
                  Hips !
                  Last edited by zoltan; 28 december 2014, 18:49.
                  Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Ik heb een lenspen hoor, maar geen blaasbalg en lensdoekje. Met de lenspen heb ik nu idd de filter proper gekregen.
                    Maar toch eens kijken voor zo'n doekje en eventueel een veilig product.

Merci voor de info!
                    Mijn fotoalbums

Comment

Vlekken met isopropanol??????
                      Hoe doe je da?
                      Nog nooit meegemaakt.

Natuurlijk moet je ook niet teveel vloeistof gebruiken. Tis geen car-wash heh

Eerst best afborstelen om stof, haartjes en zand weg te nemen zonder krassen.
                      Dan gewoon wat isopropanol op een verse tissue doe en aanbrengen op je lens / filter.
                      Opnieuw een vers tissue gebruiken om je glas te drogen en residu op te nemen.
                      Afwerken met blaaspeertje om eventuele stofjes van de tissue weg te blazen.

Ik gebruik tissues van merk delhaise zonder geur of balsem in natuurlijk.
                      Veel beter krijg je het niet.

Of toch...
                      Die vraag komt hier af en toe terug om de paar maanden.
                      Uit ondervinden hebben we gezien dat je de isopropanol kan aanlengen met zuiver water in verhouding 1/1.
                      De reden is dat je dan ook wateroplosbare vlekken kan verwijderen (bv slijkspatten van de motocross)

Veel mensen zijn ook kontent van een lenspen maar ik heb daar mijn bedenkingen bij.
                      Je neemt vet op en dat zit dan in die pen. Sounds good to me....
                      De volgende keer ga je met een vette pen op je glas? Lijkt me als eten met het bestek van gisteren?
                      Last edited by xafke; 28 december 2014, 23:42.

Comment

Working...
                      X