Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnersvraag macrolenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beginnersvraag macrolenzen

Hey allemaal

Ik ben helemaal nieuw en heb een Sony alfa 58 gekocht met twee lenzen van 18-55 mm en 55-300 mm.
    Ik ben zeer tevreden over het nemen van foto's tov vroeger met een compact toestel.
    Nu op internet zie je soms zulke foto's met mensen

http://media.the-digital-picture.com...le-Picture.jpg

Nu hoe neem je zoiets waarbij de achtergrond wazig word en het gezicht haarscherp ?
    Met een macrolenzen of telelens of is dit hetzelfde en welke lens raden jullie aan 100-300 of zo en hoe
    Kun je zien wat de grootste diafragma opening is ?

Ik vermoed dat je een macro / telelens ook kunt gebruiken voor foto's te nemen van bloemen,vogels,vlinders enz

Alvast vriendelijk dank.
    Dave

Re: Beginnersvraag macrolenzen

Dit heeft vele factoren.

Lichtsterke lenzen helpen hiervoor zeker en dan met een open diafragma.
    Daarbij komt de brandpuntafstand en de afstand tot je onderwerp.
    Hoe langer de brandpuntafstand, hoe 'onscherper' meestal wel de achtergrond.
    Hiermee wil ik zeggen dat je bij 17mm niet zo de wazige achtergrond zal hebben als op 200mm.
    Dit is dan ook de reden waarom de meeste portret-fotografen met primes werken of de langere zoom-lenzen zoals een 70-200

Hoe het bokeh van een foto is, is variabel voor elke lens. Dit is door de opbouw van de glaselementen in de lens.

Macro-lenzen heb je hier dus niet specifiek voor nodig.
    Ikzelf werk bvb met een simpele 50mm 1.8 van canon, lens van ±100€, en bereik dit ook zonder enig probleem.

Het begint met manueel je toestel in te stellen of toch zeker de diafragma-waarde.
    Daarnaast moet je rekening houden met je sluitertijd i.c.m. de brandpuntafstand die je gebruikt.
    Om langere sluitertijden te kunnen gebruiken en toch scherpe / onbewogen beelden te bekomen, kan flitslicht een soelaas bieden.
    Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Er zijn 3 (4) manieren om zo een wazige achtergrond te bekomen:

1) Dicht bij het onderwerp gaan staan
      2) Een grote lensopening gebruiken (f-getal) vb. 2.8 of <
      3) Een lange(re) brandpuntsafstand gebruiken. vb. 100mm
      (4) handig zijn in photoshop) -> niet aan te raden :-)

Of liefst alledrie tegelijk.
      Een macro-instelbare lens heeft daar in principe niets mee te maken.

Dpaul
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

Comment

Het effect op die foto kan je ongeveer ook bekomen met je 55-300 tussen pakweg 150 en 300mm en met het diafragma van de lens helemaal open (zelfs op f5,6 krijg je een onscherpe achtergrond).
        Je gaat dan net dicht genoeg staan om je model groot genoeg in beeld te krijgen, en dan zal je zien dat de achtergrond onscherp wordt.
        De afstand tussen model en achtergrond speelt ook een rol, als je model tegen een muur staat, dan zal die muur niet zo gemakkelijk onscherp worden.
        Als je het model een stuk voor diezelfde muur zet, dan zie je dat de muur veel onscherper op de foto komt.

Met betere lenzen (duurder) zal de achtergrond wel "zachter" worden.
        Naargelang de gebruikte lens en de achtergrond kan de "bokeh" (=onscherpe achtergrond) soms er onrustig (niet zacht) over komen.
        Meestal zijn lenzen met een vaste brandpuntsafstand daar beter in, maar de betere zoomlenzen leveren tegenwoordig ook een heel mooie onscherpe achtergrond.
        Met een grotere diafragma-opening (lichtsterke lens) wordt de achtergrond nog onscherper, maar je hebt wel een minimale scherptediepte nodig als je een gezicht helemaal scherp wil krijgen.
        Met bijvoorbeeld een 50mm f1,2 zal niet het hele gezicht van het model scherp zijn als je foto's maakt met het diafragma helemaal open.

Probeer het eerst met het materiaal dat je al hebt, dan zie je daardoor misschien de beperkingen, en kan je nog altijd uitkijken naar lenzen die meer specifiek gericht zijn op een bepaalde soort fotografie.
        Eerst zien wat je nodig hebt dus, en niet zomaar iets kopen omdat iedereen zegt dat je dat moet doen.

Er zijn hier al een heleboel topics gepasseerd over "portretlenzen", maar in principe kan je elke lens gebruiken voor portretfotografie.
        Bepaalde lenzen (extreme breedhoek bijvoorbeeld) hebben dan wel hun beperkingen (vervorming), maar daarmee kan je ook portretfoto's maken (vooral handig als je wil laten zien waar het model gefotografeerd is, want er zal zo al meer achtergrond mee in beeld komen).
        Last edited by Black B@ndit; 23 december 2014, 08:50.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Zie ik hier nog niet staan (of ik lees er over): macrolenzen zijn bedoeld om dichtbij een onderwerp te kunnen komen (en scherp te stellen op zo'n korte afstand) en beeldvullend een klein detail in beeld te brengen. Voor deze toepassing dus niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
            Zie ik hier nog niet staan (of ik lees er over): macrolenzen zijn bedoeld om dichtbij een onderwerp te kunnen komen (en scherp te stellen op zo'n korte afstand) en beeldvullend een klein detail in beeld te brengen. Voor deze toepassing dus niet.
            Inderdaad niet, tenzij je bvb. alleen het oor van je model wil fotograferen :-)

DPaul
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
              Inderdaad niet, tenzij je bvb. alleen het oor van je model wil fotograferen :-)

DPaul
              Detail van een oog heb ik wel al gedaan, maarja da's geen 'portret' he :-)
              Hoewel het wel evengoed kan met een macrolens, ik heb met mijn 105mm sigma macro al portretten getrokken, maar de meerwaarde van het macro-labeltje is hierbij nul.

Comment

ok bedankt iedereen voor de info

PS weet er iemand een goed boek voor fotografie dat ik via het internet kan bestellen om als beginner te leren?

Dave
                Last edited by on7tz; 23 december 2014, 17:59.

Comment

Hier kan je al een aantal tips vinden http://www.digitalefotografietips.nl...lreflexcamera/
                  Er is nog veel meer te vinden als je even zoekt.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Dit is een klassieker: 98 bladzijden uitleg.
                    http://www.paulvanrooy.be

Comment

PS weet er iemand een goed boek voor fotografie dat ik via het internet kan bestellen om als beginner te leren?
                      Internet staat vol...
                      Een boek kopen zou ik niet echt doen, maar daar doe je uiteraard zelf van wat je wil! (als je per se een boek wilt, kan je ook eens in de bib kijken...)

De handleiding kan ook al veel verduidelijken...
                      Zorg dat je weet welke de basiszaken (diafragma, sluitertijd, ISO en belichtingscompensatie) van je camera veranderen aan je foto, zodat je (bv zoals in dit geval) weet wat er wordt bedoeld als men het heeft over een klein diafragma...

En als je geen antwoord vindt op je vragen, kan je natuurlijk altijd op dit forum terecht!

Veel plezier en succes!
                      Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

Comment

Working...
                      X