Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Simpele" lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: "Simpele" lens

    heb ze zelf nog maar net verkocht, was voor 240euro met nog 4,5jaar garantie
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #17
      Re: "Simpele" lens

      ik zou niet weten waarom een 35mm 1.8 zou teleurstellen. Ik heb een 50mm 1.8 D en ben er zeer tevreden over. Echt een superscherpe mooie lens waar je prachtige bokeh foto's kan mee maken. Denk wel dat de 50mm beter geschikt is voor portret dan een 35mm. Misschien toch wel minder kans op vervorming. De 70-200 is ook een superlens maar inderdaad veel te veel close-up.
      https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

      Comment


      • #18
        Re: "Simpele" lens

        Akkoord met evelynvancky. Het verbaasde mij al vroeger in deze discussie dat een 35mm hiervoor de beste optie zou zijn.
        Ik ben zelf begonnen (na de obligate kitlenzen) met een 50mm f/1.8, de z.g. "fantastic plastic". Hoewel dit een plastic gevalletje was (ook helemaal niet duur) was dit een leuke eerste ervaring met primes. Je kunt dicht bij je onderwerp komen (babyfotografie), al moet je ook bij 50mm nog rekening houden met een zekere vervorming, waardoor bv de neus groter lijkt dan ie is... Ik ben daarna naar de 85mm f/1.8 gegaan voor portretten, met veel minder vervorming, maar je hebt meer afstand tot je onderwerp nodig, die je niet altijd hebt.
        Beide primes op een cropcamera, weliswaar, dus rekening houden met een cropfactor van 1.6 voor Canon.
        Voor lensdistorsie wordt er vaak verwezen naar deze afbeelding: http://stepheneastwood.com/tutorials.../strippage.htm
        Last edited by LesC; 14 november 2014, 15:29. Reden: typo verbeterd
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #19
          Re: "Simpele" lens

          35mm is voor portretten absoluut ongeschikt, of je moet van Pinoccio (feestneuzen) houden.
          Tussen de 70 en 100mm maak je de beste keus en voor de dof is het belangrijk dat deze lichtsterk is: f/2:8 of f/1:8

          Comment


          • #20
            Re: "Simpele" lens

            Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
            een 35mm f1.8 dx prime-lens van nikon lijkt me daar zeer aangewezen voor (ook goedkoop nieuw)
            ideale lens voor de mindere lichtomstandigheden in bv een ziekenhuis én scherp
            je zult deze misschien nog meer gebruiken dan je denkt met een kindje in huis...
            Inderdaad, de 35mm 1.8 of de 50mm is volgens mij een perfecte keuze.

            Primes zijn geweldig

            Comment


            • #21
              Re: "Simpele" lens

              Vandaag even in de winkel gepiept terwijl mijn vriend info aan het vragen was voor een nieuwe telefoon.

              De 35mm hadden ze er niet op voorraad, de 50mm wel.

              Er waren 2 verschillende soorten:
              - AF-s 50mm F/1.8G
              - AF 50mm F/1.8D

              Prijsverschil van ongeveer €50. Kan mij iemand uitleggen waar het verschil in gebruik/kwaliteit zit? Welke is het meest aan te raden?

              Comment


              • #22
                Re: "Simpele" lens

                De G is meer voor full frame maar de D gaat ook op een full frame. De G heeft een grotere filtermaat dus denk ik dat die nog iets meer licht kan doorlaten of een groter beeld kan geven. Ik had de D gekocht voor op mijn Nikon 7000 maar ze past ook op de D700 die een full frame is. Verschil is minimaal, als je naar het budget kijkt kan je evengoed een D kopen.
                https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                Comment


                • #23
                  Re: "Simpele" lens

                  De D heeft een diagragmaring, de g niet

                  Comment


                  • #24
                    Re: "Simpele" lens

                    Lees a.u.b. dit over de 50mm (KLIK), hoewel het voor de D7000 geen probleem is, wel voor een instapmodel waarvan sprake in die topic.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #25
                      Re: "Simpele" lens

                      De AF ... D of AF-D ... is de oudere van beide en heeft geen ingebouwd focusmotor.
                      Aangezien de D7000 een ingebouwde focusmotor heeft (D3xxx en D5xxx hebben dit niet), kan je met deze lens toch automatisch focussen.

                      Alle AF-S lenzen van Nikon hebben een ingebouwde focusmotor en kunnen met zowel D3xxx als D5xxx als D7xxx gebruikt worden.

                      Daarnaast heb je achter de specificatie van de diafragma opening nog de letter 'G' staan. Deze duidt aan dat de lens geen met de hand instelbare ring heeft voor de bediening van het diafragma. Dit kan wel elektronisch d.m.v. de instelknoppen, maar het diafragma stelt zich pas in op de gekozen grootte bij het maken van de foto of bij het selecteren van de "Depth-of-field preview button".

                      In 35mm primes heb je zowel de AF-S 35 DX 1.8G als AF-S 35 f1.8G. De eerste is enkel geschikt voor DX.
                      Naast de AF-S 50 f1.8G heb je ook nog de AF-S 50 1.4G, beide geschikt voor zowel DX als FX.
                      Al deze lenzen scoren nagenoeg hetzelfde (bron DxOMark) met uitzondering van de 35 DX die iets meer vervorming geeft (eigenlijk niet merkbaar) en iets meer chromatische aberratie (rode/blauwe/groene vlekjes die kunnen opvallen aan scherpe randen met hoog contrast)
                      D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                      Comment


                      • #26
                        Re: "Simpele" lens

                        als ik even mijn mening mag geven: eerste kindje? is een unieke ervaring, dus zou ik me ( en heb ik dat jaren terug ook gedaan) uitsluitend concentreren op dat mooie, heerlijke gebeuren. Hou je bezig met je partner en geniet van 'de geboorte'. dit zal je veel meer voldoening geven dan dit te volgen door kijkgaatje van je camera.
                        Sony RX10 Mark IV
                        nog een fijne dag verder!
                        Guido

                        Comment


                        • #27
                          Re: "Simpele" lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                          als ik even mijn mening mag geven: eerste kindje? is een unieke ervaring, dus zou ik me ( en heb ik dat jaren terug ook gedaan) uitsluitend concentreren op dat mooie, heerlijke gebeuren. Hou je bezig met je partner en geniet van 'de geboorte'. dit zal je veel meer voldoening geven dan dit te volgen door kijkgaatje van je camera.
                          ja idd zeker niet vergeten van te genieten, maar zoals topicstarter vraagt: WELKE lens helpt haar bij het eenvoudig houden hierbij + budget van +-200 euro
                          en dat is nog altijd in mijn ogen nikon 35mm dx afs zeker qua prijs/kwaliteit!
                          brandpuntsafstand is persoonlijk, maar op crop met 50mm heb je beperkingen binnen, zeker weten
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment


                          • #28
                            Re: "Simpele" lens

                            Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                            als ik even mijn mening mag geven: eerste kindje? is een unieke ervaring, dus zou ik me ( en heb ik dat jaren terug ook gedaan) uitsluitend concentreren op dat mooie, heerlijke gebeuren. Hou je bezig met je partner en geniet van 'de geboorte'. dit zal je veel meer voldoening geven dan dit te volgen door kijkgaatje van je camera.
                            Dan ben ik vast en zeker ook van plan!

                            Comment

                            Working...
                            X