Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

raad gezocht bij keuze lichte telelens (+/- 200mm)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • raad gezocht bij keuze lichte telelens (+/- 200mm)

    Hallo iedereen,

    Ben al een tijdje aan het rondkijken voor een lichte telelens en ik kom er maar niet goed uit. Ik zoek een lens met een toch wel degelijke beeldkwalitiet (scherpte, contrast,...). Als student zijnde heb ik natuurlijk ook een budget, liefst niet veel meer dan rond de 1000 €. Lens zou vooral moeten dienen voor natuurfotografie (vogels, vlinders, libellen,...), en airshows.

    De opties zoals ik ze nu zie zijn:

    - Sigma 70-200mm F2.8 EX APO DG OS HSM Nikon (999€)
    - Nikkor AF-S 70-200mm F4 G IF-ED VR Nano (1099€)
    - Nikkor AF-S 300mm F4.0 D IF-ED (1298€)

    Op dit moment zou ik voor de Nikkor AF-S 70-200mm F4 G IF-ED VR Nano gaan omwille van de VR (toch wel handig, fotografeer namelijk bijna uitsluitend uit hand, beeldkwaliteit en prijs (1099€). Ik fotografeer bovendien met een D90 waardoor het bereik van de 70-200mm effectief 105-300mm zou worden. Ik ben echter reeds in het bezit van een 105mm (nikkor micro) die dus ook een effectief bereik heeft van 157mm. Is het verschil 157mm - 300mm dan wel nog afdoende of zou ik volgens jullie beter naar een 100-400mm of 70-300mm gaan?

    Heeft iemand ervaring met één of meerdere van bovenstaande lenzen? Zijn bovenstaande lenzen qua beeldkwaliteit en scherpte echt 'zoveel' beter dan bijv. nikkor 100-400mm vr (oude versie) of 70-300mm vr, ik neem aan van wel? Heeft iemand nog andere voorstellen waar ik nog niet aan gedacht heb?

    Alvast bedankt!

    Timon
    http://www.timonsmeetsphotography.co.nr

  • #2
    Re: raad gezocht bij keuze lichte telelens (+/- 200mm)

    Zie dat je vraag nog door niemand is beantwoord.
    Ik heb de Nikon 70-200 f4 VR en de 300 f4.
    Het zijn eigenlijk totaal verschillende brandpunten, de 70-200 f4 kan je eerder als een tele-allrounder omschrijven, de 300 f4 is een specifieke telelens.
    Het gebruik van laatstgenoemde is dan eerder beperkt tot het echte telewerk. Voor vogels heb je eigenlijk nog meer millimeter nodig, een 1.4 teleconverter op deze 300 f4 kan dit euvel al wat verhelpen.
    Voor vlinders en dergelijke kan een goede macrolens volstaan, alles hangt af van je werkafstand.
    De 70-200 f4 is breed inzetbaar en werkt ook perfect met een 1.4 teleconverter, waardoor je toch nog aan 280 mm geraakt.
    Een f2.8 is eerder nuttig bij het gebruik van sport en/of indoorfotografie. Eventueel portret.
    Doch een f4 zal je noden allicht voor 99% invullen, heb ik de indruk.
    Met Sigma heb ik in het verleden een aantal slechte ervaringen gehad (bovenal mechanisch).
    Ik zou je dan ook de 70-200 f4 aanbevelen, is echt een ideale lens om het telewerk mee te beginnen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: raad gezocht bij keuze lichte telelens (+/- 200mm)

      Hallo Leopard

      Bedankt voor je reactie! Heb de laatste dagen nog veel reviews en recensies gelezen en bekeken en ben nu toch zo goed als zeker van de 70-200mm f4, dus ben tevreden dat ik volgens uw antwoord de juiste keuze maak Het is inderdaad het all-round karakter dat mij aanspreekt, hoe meer ik met 1 lens kan doen hoe beter aangezien ik het niet het budget heb voor een hele set, maar het moet natuurlijk wel kwalitatief goed blijven. Ook de VR heeft me in vergelijking met de 300mm f4 over de streep getrokken, ik fotograaf bijna uitsluitend uit de hand en dan blijkt uit de reviews de VR III toch wel echt een meerwaarde te zijn. Heel hartelijk bedankt voor je antwoord!
      http://www.timonsmeetsphotography.co.nr

      Comment

      Working...
      X