Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon ef-s 60mm 2.8 macro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• canon ef-s 60mm 2.8 macro

Vaak wordt hier de vraag gesteld : Welke lens voor portret op canon aps-c (crop) body's.
    Vaak wordt er dan ook getwijfeld tussen de 50 en de 85mm.
    Voor mij komt daar nu de 60mm2.8 macro lens bij! Ik heb sinds kort dit objectief (per ongeluk) in mijn bezit en het is waarschijnlijk door vele, ook door mij onderschat.
    Mijn ondervindingen : goede afstand voor portret op crop, zeer scherp al op 2.8 (al last ik in een bepaalde review, "dat het niet zo scherp tekende") tegendeel is waar, geen te hoge sluitersnelheden nodig om vast te houden, heel snelle autofocus voor een macro objectief (zelfs goed voor bewegende onderwerpen), niet te groot, en tweedehands al aan zeer interessante prijzen te vinden.
    Kortom een lens om over na te denken bij de keuze van portret. Als toetje kan je er nog macrofoto's mee nemen ;-)

Nadelen voor mij zijn : sterke lichtafval in de hoeken bij 2.8, verliest scherpte bij diafragma openingen kleiner dan f8 en is slechts 2.8?

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft die voor een portretlenskeuze staat ;-) echt een topobjectief!

Re: canon ef-s 60mm 2.8 macro

Kan ik goed geloven, want dit is ook voor de 100mm macro het geval. Echt een prachtige portretlens ook.
    ______
    www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
      Kan ik goed geloven, want dit is ook voor de 100mm macro het geval. Echt een prachtige portretlens ook.
      Ik vind mijn 100L soms te confronterend scherp voor portret.
      Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
        Ik vind mijn 100L soms te confronterend scherp voor portret.
        Daar kan ik niks over zeggen. Ik heb de niet-L, al is die ook megascherp. Nu je het zegt: oneffenheden in het gezicht zijn wel veel duidelijker met die lens dan met bijvoorbeeld mijn 70-200. Nu ik een FF heb, is het dan nog eens veel duidelijker dan met mijn ouwe 350D. Maar toch: die lens is voor veel meer bruikbaar dan alleen macro.
        ______
        www.vue.photo

Comment

Ik bezit de 100mm L ook en ik moet zeggen dat die lens nog net een andere klasse is dan de 60mm macro. Die 60mm is goed scherp maar niet overdreven en dus zoals ik beschreef, perfect voor portret, en vele andere dingen. Ik gebruik ze ook vaak binnen, ze is met crop omgerekend 96mm wat voor kinderplaatjes en dergelijke binnen goed te doe is. Straffer zelfs ik gebruikte ze bij mijn laatste huwelijk als vaste lens op men crop, in combinatie met mijn 1dx, waar dan vooral de 24mm en soms de 35mm of de 50mm op kwam. Ik werk bijna altijd met primes, gewoon een stijl zeker ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vince_G Bekijk bericht
            Ik bezit de 100mm L ook en ik moet zeggen dat die lens nog net een andere klasse is dan de 60mm macro. Die 60mm is goed scherp maar niet overdreven en dus zoals ik beschreef, perfect voor portret, en vele andere dingen. Ik gebruik ze ook vaak binnen, ze is met crop omgerekend 96mm wat voor kinderplaatjes en dergelijke binnen goed te doe is. Straffer zelfs ik gebruikte ze bij mijn laatste huwelijk als vaste lens op men crop, in combinatie met mijn 1dx, waar dan vooral de 24mm en soms de 35mm of de 50mm op kwam. Ik werk bijna altijd met primes, gewoon een stijl zeker ;-)
            Dat is waar je het liefst mee werkt denk ik. Ik gebruik primes als ik bijvoorbeeld portretten moet doen of zo, of in de studio, maar niet als ik vantevoren niet precies weet wat ik tegenkom, dan heb ik liever een zoomlens.
            ______
            www.vue.photo

Comment

Working...
            X