Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
heb toch nog vraagje.....
ik heb een sigma 30mm f1.4 art lens in het verlanglijstje staan....
aangezien dit een lens voor crop-sensor is dien ik de mm's niet maal 1.5 te doen en is dit dus een equivalent van 30 mm op full frame
is dit met het diafragma dan ook zo, want dan zou dat betekenen dat deze lens wel 2 keer zo lichtsterk is op m'n camera dan m'n 50mm f1.8 fullframe primelens die ik gebruik op m'n cropsensor camera.......
heb toch nog vraagje.....
ik heb een sigma 30mm f1.4 art lens in het verlanglijstje staan....
aangezien dit een lens voor crop-sensor is dien ik de mm's niet maal 1.5 te doen en is dit dus een equivalent van 30 mm op full frame
is dit met het diafragma dan ook zo, want dan zou dat betekenen dat deze lens wel 2 keer zo lichtsterk is op m'n camera dan m'n 50mm f1.8 fullframe primelens die ik gebruik op m'n cropsensor camera.......
Het is een 1.4 30mm, dat heeft niets met cropsensor te maken. De beeldhoek is dus equivalent met 45mm FX en het diafragma 1,4 laat gewoon evenveel licht door als een andere 1,4. in vergelijking met een 50mm lens op FX is de bokeh te vergelijken met een f2.2
sorry, was niet duidelijk genoeg..
is de Sigma 30mm f/1.4 DC 'Art' lens (waarbij DC duidelijk staat dat dit een crop-sensor-lens is), anders staat hier DG
Comment