Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50mm portret op crop-camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 50mm portret op crop-camera

Hey,

Ik beschik over een x2 crop-camera (MFT Panasonic). Bij studie van verschillende fotografietakken las ik dat 50mm de ideale brandpuntsafstand is voor portret. Deze afstand geeft het gelaat het meest realistisch weer zoals onze ogen het zien (ivm vervorming & platdrukken van perspectief).

Nu vroeg ik me af hoe dat zit met een crop-camera. Ik zie dat 25mm-lenzen zeer gangbaar zijn in MFT-formaat, wat overeenkomt met 50mm Full Frame. Maar die 2x crop heeft toch geen invloed op de vervorming van lijnen of het platdrukken van perspectief? Je hebt met die 25mm wel dezelfde beeldhoek als 50mm Full Frame, maar volgens mij niet hetzelfde resultaat.

Klopt mijn redenering of zit ik totaal fout?

Gr,
    CNP

Re: 50mm portret op crop-camera

Die mft camera's en hun lensjes zijn geoptimaliseerd voor dit formaat sensor.
    Een 25mm zal dezelfde beeldhoek geven als een 50mm op fullframe.

(elke gsm foto zou dan een enorme vervorming moeten hebben)
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

OK duidelijk, de vergelijking met de gsm-foto is een goeie!

Comment

Misschien wel dezelfde beeldhoek, maar zeker niet hetzelfde effect op perspectief. Een 25mm zal zelfs op een m43 veel meer dieptewerking geven dan een 50mm lens.
        Ik zou nooit een 25mm lens gebruiken voor portretten, zeker niet op korte afstand. Op een m43 camera zou een 50mm lens redelijk ideaal zijn voor portret (beelhoek van een 100mm op FF).
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
          Misschien wel dezelfde beeldhoek, maar zeker niet hetzelfde effect op perspectief. Een 25mm zal zelfs op een m43 veel meer dieptewerking geven dan een 50mm lens.
          Ik zou nooit een 25mm lens gebruiken voor portretten, zeker niet op korte afstand. Op een m43 camera zou een 50mm lens redelijk ideaal zijn voor portret (beelhoek van een 100mm op FF).

Euh...de discussie heeft hier nog eens gewoed, en de waarheid heeft haar rechten: hoe meer je cropt, hoe minder vervorming en ook: crop je uit een 35, 50 of 70mm een beeld dat dezelfde beeldhoek heeft als een 75mm, dan geeft dat EXACT hetzelfde beeld als wanneer je die brandpuntsafstand als prime op je toestel zou schroeven. Wat wel geldt, maar niet dadelijk met de lenzen an sich te maken heeft, is dat hoe groter de sensor, hoe meer het 3D gevoel of dieptewerking. Dat heeft ermee te maken dat voorwerpen dichtbij een wat groter contrast geven, in verhouding tot een kleine sensor.

Walter
          D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
            crop je uit een 35, 50 of 70mm een beeld dat dezelfde beeldhoek heeft als een 75mm, dan geeft dat EXACT hetzelfde beeld als wanneer je die brandpuntsafstand als prime op je toestel zou schroeven.
            Dus 35mm crop-beeld, full-frame equivalent 70mm, geeft hetzelfde perspectief als de 70mm FF.
            Zo moet ik uw zin toch begrijpen, niet?

Comment

Een 50mm gebruik ik binnen bij weinig ruimte, anders mijn 70-200. Wanneer je echt te kort tegen het model gaat staan zal de neus in verhouding groter tonen dan de rest in verhouding en krijg je inderdaad een vertekend beeld. Voor mij is 50mm tot 85 mm op een crop ideaal voor portret. Een 50mm is goed bruikbaar op een crop camera.
              Last edited by bvphotography; 17 juni 2014, 06:59.
              Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door clemens-non-papa Bekijk bericht
                Dus 35mm crop-beeld, full-frame equivalent 70mm, geeft hetzelfde perspectief als de 70mm FF.
                Zo moet ik uw zin toch begrijpen, niet?
                Hangt af van de grootte van je sensor, bij de zogenaamde APS-C sensor moet je vermenigvuldigen met 1,5X bij Nikon , bij Canon 1,6x ( nog net iets kleinere sensor ), bij micro four thirds vermenigvuldigen met 2X. Dus inderdaad met je Panasonic en een 35mm objectief erop ( of een zoomobjectief ingesteld op 35mm brandpuntsafstand geeft dan exact hetzelfde beeld/perspectief als 70mm op FF. Let wel: zoals eerder al gezegd: toch kan het zijn dat je bij het beeld van de FF meer diepte ervaart wegens iets grotere contrastverschillen tussen wat ver en dichtbij is. Hou er ook rekening mee dat een 35mm prime sowieso een beter microcontrast geeft dan een megazoom, ingesteld op 35mm. Dus om meteen een echt gestoken scherp beeld rechtstreeks uit de camera te hebben, verdient zo'n prime de voorkeur ( toch voor portret met 35mm brandpuntsafstand ), ook al omdat hij lichtsterker zal zijn dan die megazoom en je daardoor ook nog eens kunt spelen met beperkte dieptescherpte, en dus je onderwerp mooi scherp isoleren tegen een mooi wazige achtergrond.

Walter
                D850

Comment

.....
                  Last edited by Lalonde; 28 juni 2014, 01:31.

Comment

Dat heb ik nog niet eerder gelezen.. Wat is de logica daarachter?

Comment

.....
                      Last edited by Lalonde; 28 juni 2014, 01:32.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                        crop je uit een 35, 50 of 70mm een beeld dat dezelfde beeldhoek heeft als een 75mm, dan geeft dat EXACT hetzelfde beeld als wanneer je die brandpuntsafstand als prime op je toestel zou schroeven.
                        Walter
                        Wanneer ik een bij DOF-calculator een afstand invul van 5 meter, en een F5,6 met een 50 mm objectief op een D7000 krijg ik een DoF van 4, 08 meter tot 6,44 meter zijnde een totaal van 2,36 meter DoF. Wanneer ik dan een 75 mm objectief op een D800 simuleer krijg ik als resultaat een DoF van 4,35 meter tot 5,87 meter met een totaal van 1,52 meter DoF.
                        Alleen het verschil in Dof bij de verschillende objectieven /sensoren laat niet toe om een zelfde beeld te construeren door uit te snijden. Door uit te snijden kan je een zelfde beeldhoek reconstrueren maar niet hetzelfde beeld,...
                        Denk ik, of zie ik het verkeerd?

mvg
                        Patric

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Patric_M Bekijk bericht
                          Wanneer ik een bij DOF-calculator een afstand invul van 5 meter, en een F5,6 met een 50 mm objectief op een D7000 krijg ik een DoF van 4, 08 meter tot 6,44 meter zijnde een totaal van 2,36 meter DoF. Wanneer ik dan een 75 mm objectief op een D800 simuleer krijg ik als resultaat een DoF van 4,35 meter tot 5,87 meter met een totaal van 1,52 meter DoF.
                          Alleen het verschil in Dof bij de verschillende objectieven /sensoren laat niet toe om een zelfde beeld te construeren door uit te snijden. Door uit te snijden kan je een zelfde beeldhoek reconstrueren maar niet hetzelfde beeld,...
                          Denk ik, of zie ik het verkeerd?

mvg
                          Patric
                          Het antwoord op je vraag staat in de bijdrage van Lalonde ( #9 ) : je moet ook de DOF vermenigvuldigen, respectievelijk delen met, in dit geval want NikonFF versus APS-C, een factor 1,5X.
                          Je krijgt dus wel degelijk hetzelfde beeld.

Walter
                          D850

Comment

Filmpje bekeken en weer iets bijgeleerd ...
                            Nooit te oud om te leren is weer eens bewezen.

grts

Patric

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
                              Een eerste video legt hij zowat alles uit : ISO, diafragma, sluitertijd en het effekt daarvan als men verschillende sensorafmetingen gaat vergelijken (voor crop factor en diafragma spring je best ineens naar minuut 16) : https://www.youtube.com/watch?v=DtDotqLx6nA
                              Interessant! Heb de volle 37min met veel interesse bekeken en weer wat nieuws geleerd!
                              De puzzel begint ineen te vallen en sommige gedragingen van mn camera worden stilaan verklaard.

Comment

Working...
                              X