Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hyperfocal distance & scherpte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hyperfocal distance & scherpte

Hoi,

Ik ben een beginner - voilà, dus knal me niet af met deze beginnersvraag. Ik fotografeer met een Panasonic Lumix G3 toestel met 2 Lumix Vario lenzen. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in landschap en dus kwam ik na enige studie bij de term "hyperfocale brandpuntsafstand".

Bij het gebruik van een handige iphone app voor DOF die ook deze HF-distance meegeeft, vroeg ik me af of volgende werkwijze impact heeft op de scherpte van de foto:

Bij F/22 & 14mm is mijn HF afstand 0,59m. Moet ik dan exact op 0,59m scherpstellen of is een scherpstelling op bvb. 1m ook nog goed om dezelfde scherptediepte te verkrijgen? Volgens mijn iphone app blijft mijn "far distance" oneindig zolang ik scherpstel boven het punt van de HF afstand.

Klopt dit en zijn de resultaten dan even scherp? Na enig proberen ben ik eigenlijk best teleurgesteld in de "oneindige scherpte" met deze instellingen.

Gr,
    CNP

Re: Hyperfocal distance & scherpte

Je mag ook niet vergeten dat "scherpte" ook een stuk subjectief is. Ik ken de lenzen die je gebruikt niet, maar het is best mogelijk dat dit gewoon niet de scherpste lenzen zijn. Net als bij DSLR's heb je de goedkopere consumerlenzen die meestal een pak minder scherp zijn dan de duurdere professionele lenzen. Je spreekt dan over lenzen van meestal minstens 1000 Euro. Die zijn haarscherp en niet te vergelijken met de kitlenzen die je meestal bij je body krijgt.
    ______
    www.vue.photo

Comment

Er zijn heel wat heel scherpe µ43 lensjes. Op f22 ga je bij de meeste lensjes scherpte verliezen.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
        Je mag ook niet vergeten dat "scherpte" ook een stuk subjectief is. Ik ken de lenzen die je gebruikt niet, maar het is best mogelijk dat dit gewoon niet de scherpste lenzen zijn. Net als bij DSLR's heb je de goedkopere consumerlenzen die meestal een pak minder scherp zijn dan de duurdere professionele lenzen. Je spreekt dan over lenzen van meestal minstens 1000 Euro. Die zijn haarscherp en niet te vergelijken met de kitlenzen die je meestal bij je body krijgt.
        Dit heeft weinig met de scherpte van de lens te maken.
        deze berekeningen zijn gemaakt om te zien waar je moet scherpstellen(welke afstand), om te zien welk gebied je scherp wil hebben in je foto.
        Dit verschilt van toestel(sensor),en van lens.
        Een simpel voorbeeld, je hoeft bij een groothoeklens niet noodzakelijk op oneindig scherp te stellen om de horizon scherp te hebben, dat kan evenzeer 1,5m zijn bij een 17mm op FF.
        MVG. Hugo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rx-ke Bekijk bericht
          Dit heeft weinig met de scherpte van de lens te maken.
          deze berekeningen zijn gemaakt om te zien waar je moet scherpstellen(welke afstand), om te zien welk gebied je scherp wil hebben in je foto.
          Dit verschilt van toestel(sensor),en van lens.
          Een simpel voorbeeld, je hoeft bij een groothoeklens niet noodzakelijk op oneindig scherp te stellen om de horizon scherp te hebben, dat kan evenzeer 1,5m zijn bij een 17mm op FF.
          Inderdaad, maar dan nog kan je subjectief vinden dat je foto niet scherp is, en dat kan zeker wel aan de lens liggen.
          ______
          www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
            Inderdaad, maar dan nog kan je subjectief vinden dat je foto niet scherp is, en dat kan zeker wel aan de lens liggen.
            Natuurlijk, je hebt scherpe en minder scherpe lenzen......
            MVG. Hugo

Comment

Bij F/22 & 14mm is mijn HF afstand 0,59m. Moet ik dan exact op 0,59m scherpstellen of is een scherpstelling op bvb. 1m ook nog goed om dezelfde scherptediepte te verkrijgen? Volgens mijn iphone app blijft mijn "far distance" oneindig zolang ik scherpstel boven het punt van de HF afstand.

Klopt dit en zijn de resultaten dan even scherp? Na enig proberen ben ik eigenlijk best teleurgesteld in de "oneindige scherpte" met deze instellingen.
              Als ik dit uitreken met dof calculator dan is het toch wel ietsje anders. Die geeft 0.87m (daarop scherpstellen) en dan zou alles van 0.43m tot oneindig "scherp" moeten zijn.

Nu is alles niet even scherp, het zal nog altijd scherper zijn op de afstand dat je gebruikt hebt voor je scherpstelling. En dan hangt het zoals hierboven gezegd nog af van de lens. En met f/22 gaat vrees ik diffractie ook spelen en het minder scherp maken.

Comment

normaal gezien begint bij de meeste lenzen diffractie vanaf f12 al,
                is te zien wat het dichtste punt is dat scherp moet zijn vind ik, als je daarop afgaat kun je uw lens soms/meestal in de sweet spot krijgen (sterkste diafragma en resolutie voor die bepaalde lens)
                en dan zou er nog meer merkbaar scherpteverschil moeten zijn
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

Comment

.....
                  Last edited by Lalonde; 28 juni 2014, 01:35.

Comment

Bedankt voor jullie interessante reacties! Maw ik heb de beperkingen van mn lens + HF scherpstellen is minder scherp dan ik zou verwachten.

Ter info ik heb de 14-45mm lens ipv de 14-42mm. Die zou wat scherper moeten zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
                      Als je het tooltje gebruikt met opgave van een andere camera dan die van topicstarter, dan heb je een andere uitkomst.

Doe het nog eens over maar dit keer met PANASONIC DMC-G10, DMC-G3, DMC-G2, GMC-G1 als camera, dan zal dat wel 0.59 geven als hyperfocal distance.

Dat tussendoor.

f/22 op die lens en die camera, dat is zowat als f/44 op 28 mm. met een full frame camera ... zoomlens 14-42 wellicht, ttz. 28-84 equivalent op full frame.
                      Heb ik gedaan met de DMC-G3 zoals de TS aangeeft te gebruiken. Heb je de tool van de link gebruikt of de app? De dof calculator van de link heeft de DMC-G3 als enige kueze, geen selectie van een famillie.

Comment

.....
                        Last edited by Lalonde; 28 juni 2014, 01:36.

Comment

Ok, nog eens gedaan en mijn fout gevonden: 17mm ipv 14mm gebruikt. Ook wel "Panasonic Lumix DMC-G3" ipv jouw selectie maar dat maakt voor de CoC niet uit dus dat zal ook geen ander resultaat geven.

Zoals je zelf al aanhaalt, veel verschil gaat dat niet maken.

Comment

Vanaf de hyperfocale afstand zal alles scherp zijn, ongeacht hoe ver het van je verwijderd is. Met andere woorden je gaat geen enkel verschil in scherpte meer merken tussen objecten die zich voorbij de hyperfocale afstand bevinden. Heb je scherpgesteld op iets dat verder verwijderd is dan de hyperfocale afstand? Geen probleem, je beeld zal er hetzelfde uitzien. Wat wel een probleem is, is die F22. Als je daarop gaat pixelpeepen, ga je niet echt een haarscherp beeld zien. Wil je het maximum uit je objectief halen, ga dan zeker niet voorbij f11. Zoomlenzen kunnen wel een één of meer brandpuntsgebieden hebben waar ze beter presteren qua resolutie dan weer andere gebieden, en ook heeft elk objectief zo zijn karakteristieken. Sommige zeer geroemde en dure lenzen bv. hebben serieus last van randonscherpte. En wat kitlenzen betreft: verkijk je er niet op: ze zijn meestal beter, jawel véél beter dan wat je gehoopt had, toch qua resolutie. Het is qua lichtsterkte dat ze het laten afweten.

Walter
                            D850

Comment

Fijne tips en reacties, bedankt! Ik ga niet direct een 3de lens aanschaffen maar eerst wat de mogelijkheden exploreren vh huidige materiaal.

Comment

Working...
                              X