Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hyperfocal distance & scherpte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hyperfocal distance & scherpte

Hoi,

Ik ben een beginner - voilà, dus knal me niet af met deze beginnersvraag. Ik fotografeer met een Panasonic Lumix G3 toestel met 2 Lumix Vario lenzen. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in landschap en dus kwam ik na enige studie bij de term "hyperfocale brandpuntsafstand".

Bij het gebruik van een handige iphone app voor DOF die ook deze HF-distance meegeeft, vroeg ik me af of volgende werkwijze impact heeft op de scherpte van de foto:

Bij F/22 & 14mm is mijn HF afstand 0,59m. Moet ik dan exact op 0,59m scherpstellen of is een scherpstelling op bvb. 1m ook nog goed om dezelfde scherptediepte te verkrijgen? Volgens mijn iphone app blijft mijn "far distance" oneindig zolang ik scherpstel boven het punt van de HF afstand.

Klopt dit en zijn de resultaten dan even scherp? Na enig proberen ben ik eigenlijk best teleurgesteld in de "oneindige scherpte" met deze instellingen.

Gr,
    CNP

Re: Hyperfocal distance & scherpte

Je mag ook niet vergeten dat "scherpte" ook een stuk subjectief is. Ik ken de lenzen die je gebruikt niet, maar het is best mogelijk dat dit gewoon niet de scherpste lenzen zijn. Net als bij DSLR's heb je de goedkopere consumerlenzen die meestal een pak minder scherp zijn dan de duurdere professionele lenzen. Je spreekt dan over lenzen van meestal minstens 1000 Euro. Die zijn haarscherp en niet te vergelijken met de kitlenzen die je meestal bij je body krijgt.
    ______
    www.vue.photo

Comment

Er zijn heel wat heel scherpe µ43 lensjes. Op f22 ga je bij de meeste lensjes scherpte verliezen.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht