Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vaste lenzen 28mm en 50mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vaste lenzen 28mm en 50mm

Hallo iedereen, ik vroeg mij af wat je kan fotograferen met de vaste lens 28mm en vaste lens 50mm... Wat kan je daarmee doen? Zijn deze interessant? Groetjes

Re: Vaste lenzen 28mm en 50mm

Mijn idee is nog steeds bij een toestel hoort een lens.............
    50mm is ,was een standaard lens.
    28mm is een matige groothoeklens,was?
    was staat voor full frame.
    Wat je er kan mee doen is foto's nemen.
    Mijn idee is, bekijk (zoek) ergens een basiscursus fotografie en er zal een wonderre wereld van licht verschijnen.
    MVG. Hugo

Comment

Dat ligt er een beetje aan of je een fullframe camera of een cropframe camera hebt. Ik vermoed het laatste, en in dat geval kan je de brandpuntsafstand omrekenen. De 28mm lens heeft omgerekend een brandpuntsafstand van ergens tussen de 40 en 50mm. Dat maakt het een heerlijke lens om straatfotografie en dergelijke mee te doen. Ik heb een 30mm lens, en ik zou het geen straf vinden om met alleen die lens op pad te gaan .

De 50mm lens heeft omgerekend een brandpuntsafstand van 70 tot 80mm. Die lens is handig, nouja voor alles waarvoor je een iets meer telelens nodig hebt! Voorbeelden waarvoor ik een 85mm lens gebruik: zonsondergangen, sommige landschappen, portretfotografie, enzovoorts.

Zijn die lenzen interessant? Nou dat hangt van je stijl van fotografie en je onderwerpen af. Ze kunnen voor veel soorten onderwerpen gebruikt worden. Het fijne aan vaste lenzen vind ik dat je moet nadenken over welke foto je wilt maken. Bovendien zijn ze waarschijnlijk heel snel (hebben dus een groot diafragma) waardoor je ze binnen makkelijker kan gebruiken en meer creatieve mogelijkheden hebt.

Redenen om de lenzen juist niet te kopen: Als je veel sport fotografeert of vogels fotografeert, als je om een andere reden een telelens nodig hebt of als je het fijn vindt om met de lens te kunnen inzoomen. Of als je een groothoeklens nodig hebt.

Comment

Ik heb een canon eos 600d... Ik hou er vooral van natuurfoto's te maken, gebouwen, maar ook macro foto's... Ik ben een beginner dus weet nog niet zo goed hoe of wat :-)

Verstuurd vanaf mijn MI 2S met Tapatalk

Comment

Heb je een kitlens (een 18-55 ofzo)? Alle kitlenzen hebben een bereik van meer dan 28-50mm. Dus ik zou aanraden om gewoon lekker foto's te maken, en na een tijdje een analyse programma te gebruiken. Ik ben begonnen met een 15-85mm lens en ik merkte dat ik vooral een aantal brandpuntsafstanden gebruikte. Die afstanden heb ik nu als vaste lens. Bovendien werk ik veel op wide-angle, dus er is nu een specifieke ultra-wide angle lens bijgekomen.

Voor macro foto's kan je een truc uithalen met een omkeerring. Kost bijna niets, maar je kan er wel leuke dingen mee doen. Van wat ik begrepen heb zijn de 28mm en 50mm lenzen daar goede kandidaten voor. Ik ga het zelf nog eens proberen met een 30mm lens.

Comment

Ik heb idd een 18-55, maar het is omdat ik die andere twee lenzen ook heb liggen, maar ik wist niet wat ik daarmee kon doen... Ik had ze dus (met andere lenzen) op internet geplaats en heb al een bod van 110 voor beide lenzen samen. Maar ik twijfel of ik ze wel zou verkopen...

Comment

Dit zijn de foto's die ik zoal maak:

Comment

Je vermeldt niet welke exacte types lenzen en body het om gaat die je hebt. Als het AF lenzen zijn lijkt 110 euro voor de 2 me vrij weinig.
                Ook lijkt het me een vreemde zaak om iets te koop te zetten waarvan je nauwelijks weet wat het is en wat je er zelf mee zou kunnen. Dat kun je toch gewoon proberen lijkt me zo???
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

Het zijn ef lenzen... Ef50mm 1:1.8 en ef28 1:2.8. Ik heb canon eos 600d
                  Last edited by sportquest; 8 juni 2014, 10:45.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutchiedoughnut Bekijk bericht
                    Heb je een kitlens (een 18-55 ofzo)? Alle kitlenzen hebben een bereik van meer dan 28-50mm. Dus ik zou aanraden om gewoon lekker foto's te maken, en na een tijdje een analyse programma te gebruiken. Ik ben begonnen met een 15-85mm lens en ik merkte dat ik vooral een aantal brandpuntsafstanden gebruikte. Die afstanden heb ik nu als vaste lens. Bovendien werk ik veel op wide-angle, dus er is nu een specifieke ultra-wide angle lens bijgekomen.

Voor macro foto's kan je een truc uithalen met een omkeerring. Kost bijna niets, maar je kan er wel leuke dingen mee doen. Van wat ik begrepen heb zijn de 28mm en 50mm lenzen daar goede kandidaten voor. Ik ga het zelf nog eens proberen met een 30mm lens.
                    Kan je overal zo omkeerringen kopen? Hoeveel zou een omkeerring 50mm kosten?

Comment

Het is dat ik al een 50mm en een 30mm heb . De 50mm is in de winkel te koop voor zo'n 100 euro, de 28mm f/2.8 kostte dacht ik rond de 300 euro. 110 voor beide is dus een heeeeeel leuk koopje. Ik zou ze zelf niet wegdoen.

Het schijnt dat een omkeerring zo'n 9 euro ofzo kost. En hoe groter je brandpuntsafstand is, hoe minder vergroting je beeld geeft.

Ik zou gewoon lekker gaan uitproberen. Ze liggen in de kast, je hebt ze al. Ze passen prima bij je camera (ik gebruik ze ook gewoon op een full frame camera zonder klachten) dus waarom zou je ze wegdoen?

Comment

Inderdaad heb al even geprobeerd en het zijn leuke effecten :-) ik dacht om ze eventueel weg te doen en dan een nieuwere versie te kopen... Maar dat maakt niet veel uit waarschijnlijk? Ik ga dan ook eens op zoek naar een omkeerring... :-)

Comment

Nieuwere versies zijn leuk, maar ook erg duur. Soms merk je heel erg goed dat er verbeteringen zijn gemaakt, maar niet altijd. Probeer je lenzen eerst een poosje uit en als je er ontevreden mee bent kan je altijd nog kijken naar een andere.

Canon is nu rap bezig om IS in veel van zijn lenzen te stoppen bijvoorbeeld. Kost een boel geld (en natuurlijk verbeteren ze ook de rest van de lens), maar voor fotografie op zulke korte lenzen heb je waarschijnlijk geen IS nodig - zeker niet met een diafragma van f/2.8 of zelfs f/1.8. Dat is dus een voorbeeld van geld uitgeven aan functies die niet altijd nodig zijn. N.B: Als je graag filmt zie ik opeens veel meer nut voor IS op bijna elke lens en dan zou ik de nieuwe zeker aanbevelen!

Comment

Filmen is niet wat ik wil doen :-) bedankt voor de tips! Ik ga ze beetje uitproberen en zien wat het geeft...

Comment

Working...
                            X