Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dilemma voor telelens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• dilemma voor telelens

Dat ik een nikon telelens tekort kom in mijn collectie, dat is zeker. Ik was eerst overtuigd om een 70-200 te zoeken, maar uiteindelijk ben ik aan het twijfelen geslagen omdat ik niet goed weet of het de investering waard is t.o.v. andere opties.
    Het zou vooral bedoeld zijn om festivals, sport en heel af en toe portretten te shooten. De laatste tijd ben ik ook terug straat (of ben dat zeker van plan als ik het weer minder druk heb).

Ik begon dus te twijfelen tussen een (tweedehandse) 70-200 vr1, want deze ligt nog net binnen mijn aanvaardbare budget, en een 85mm 1.8G. Het grote voordeel van de zoom is... dat deze kan zoomen uiteraard, meer flexibiliteit, minder shots missen. De 85 heeft natuurlijk het voordeel van de 1.8, maar vooral de prijs. Met een 85 mm te kopen heb ik nog een ruim budget om één van mijn andere lenzen (een 50 of 35) te vervangen voor f1.4,...

Een andere optie zou de oudere 80-200 f2.8D zijn, maar deze wordt de laatste tijd minder en minder aangeboden en is al wel redelijk oud.

Zijn er hier personen die voor hetzelfde dilemma gestaan hebben, of raad weten? Ik zou het erg appreciëren.
    Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

D7000 en D750

Re: dilemma voor telelens

Een 70-200 kan je voor veel meer doeleinden gebruiken dan een 85mm.
    Voor sport en festivals is dat een heel goede keuze, maar je kan die ook zonder problemen voor portretten gebruiken.
    Je kan een 85mm ook voor al die onderwerpen gebruiken, maar dan moet je zelf wel altijd op de juiste afstand ten opzichte van het onderwerp kunnen komen, en dat is niet altijd vanzelfsprekend (meestal zelfs niet toegelaten).
    Het enige nadeel van een 70-200 voor portretfotografie ten opzichte van een 85mm is het veel hogere gewicht (maar Nikon heeft nu ook een 70-200 f4, die is een stuk lichter dan de f2,8).

Ik heb een 85mm gehad, dat was een heel goede lens, maar omdat ik ook een 70-200 had kwam die 85mm bijna nooit uit de kast (zeker niet nadat ik de Canon 70-200 f2,8 L IS had vervangen door de nieuwste versie, die op f2,8 ook al superscherp is).
    Bij mij gaat het over Canon lenzen, maar dat maakt niets uit.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Re: dilemma voor telelens

Hopelijk zal de toekomst dan nog verder uitwijzen of dit effectief een verantwoorde investering is voor mij. Bedankt voor de raad!
      Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

D7000 en D750

Comment

Working...
      X