Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-200mm lens saai?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 70-200mm lens saai?

hey iedereen

ik trek regelmatig met de 21mm op fullframe.
    Nu wat aan het proberen met de 70-200mm f4 no is. best saaie lens, ik moet vrij hard werken om een mooie foto te maken. wat is jullie ervaring?

nog een vraag, IS vs no IS, is er veel verschil daar in? tot nu toe vrees ik veel op statief te moeten werken.

feeback welcome.

groet Zebraaa

ps titel aangepsat
    Last edited by zebraaa; 7 juni 2014, 02:05.

Re: 70-200mm les saai?

eerst de titelfout want dat is nogal verwarrend, die kan je veranderen bij bericht bewerken - meer opties - dan kan je de titel aanpassen.
    Ik heb ook een 70-200mm Nikon. Ik gebruik ze eigenlijk te weinig omdat het zo een gedoe is, ze is loodzwaar en daardoor heb je dan soms bewegingsonscherpte. Volgens mij is het niet de bedoeling om met een telelens op statief te werken, dat moet toch zijn voor bewegende onderwerpen, merendeel? En dan is ze echt zwaar maar.... je kan er machtig mooie bokeh mee verkrijgen. Alhoewel, daar moet ik ook nog op oefenen hoor...............
    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
      Ik heb ook een 70-200mm Nikon. Ik gebruik ze eigenlijk te weinig omdat het zo een gedoe is, ze is loodzwaar en daardoor heb je dan soms bewegingsonscherpte. ..
      Loodzwaar? Zeker nog nooit met een sigma 50-500 of een nikkor 300 f/2.8…
      Bewegingsonscherpte komt vooral door een te lange sluitertijd…. Niet echt door het gewicht van een lens…
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Ik vraag mij af waarom een 70-200 lens saai zou zijn...

Ik heb zelf verschillende 70-200 lenzen gehad, en ik heb nooit problemen gehad om er scherpe foto's mee te maken.
        De eerste was een Sigma 70-200 f2,8 zonder beeldstabilisatie, dan moest ik er wel op letten dat de sluitertijd kort genoeg was.
        Maar met de 70-200 f2,8 (versie I en II) en f4 L IS is het niet echt een probleem om scherpe foto's te maken met een sluitertijd van 1/60 sec of zelfs 1/30 sec op 200mm.
        Beeldstabilisatie is dus wel degelijk heel handig, zeker bij de langere lenzen.
        Nu gebruik ik de 70-200 f2,8 L IS II, die is héél erg goed, zelfs met het diafragma helemaal open zijn de foto's scherp (dat was bij de oudere versie een heel stuk minder, de Sigma was ook pas scherp op f4).

Maar als er voldoende licht is, dan gebruik ik eerder de 70-300 L IS.
        Die is ook heel erg goed, en vooral bij actiefotografie is de 100mm extra gewoonlijk heel handig.
        Met de beeldstabilisatie is het ook geen probleem om er scherpe foto's mee te maken op 1/60 sec, maar dan mag het onderwerp natuurlijk niet bewegen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
          Bewegingsonscherpte komt vooral door een te lange sluitertijd…. Niet echt door het gewicht van een lens…
          Is toch lastig om lang te werken met deze lens maar niettemin zou ik ze niet kwijt willen....
          https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
            Als je zo vaak om hulp roept, zullen dat zeker probleemgevallen zijn.

Ik ben het eens met Black B@ndit. Mijn 70-200 mm f2.8 Nikkor staat in 80% van de situaties (sport, dieren en portretten) op mijn toestel.
            Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Ik vind het net makkelijker om met een tele lens mooie foto's te maken. Met een tele lens kan je je onderwerp mooi en makkelijk isoleren. Door de beperkte scherptediepte, krijg je ook geen drukke achtergrond. Bij een groothoek lens is de scherptediepte al meteen een stuk groter. Er zijn meer zaken in focus. Je beeld zal ook meer gevuld zijn met allerhande zaken die min of meer in focus zijn. Dan is je foto al snel een stuk drukker en soms wel te druk. Ik gebruik zelf een Canon EOS 550D in combinatie met een EF 70-200mm F/4L IS USM en vind deze combinatie helemaal niet zwaar.
              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Mijn canon 70-200 f/4 is veruit mijn scherpste zoom lens. Vandaag nog foto's gemaakt op het verjaardagsfeestje van onze dochter, en deze lens heeft zowat 70% van de tijd op mijn 60D gestaan. Dit is een objectief dat ik naar alle waarschijnlijkheid nooit meer weg doe (behalve voor een upgrade naar een IS versie of eventueel een f/2.8 IS II versie). Saai zou ik dit objectief (in mijn geval) in elk geval niet noemen, maar veel hangt natuurlijk af van jouw stijl van fotograferen.
                www.elwee.net

Comment

Re: 70-200mm lens saai?

Is het misschien onwennig? Als je eerst op 21mm op full frame schiet en naar een 70-200 gaat, ga je eigenlijk van een vrij brede lens naar een telelens. Ik kan me goed voorstellen dat je dan moeite gaat hebben om met de compressie van de telelens te werken. Bovendien kan je met de 21mm vrij lange sluitertijden zonder te veel problemen gebruiken en moet je de camera anders instellen met de 70-200.

Ik kan me dus wel voorstellen dat je hard moet werken. Een tip kan zijn om met een wat hogere ISO te gaan fotograferen waardoor je minder lange sluitertijden nodig hebt. Bovendien zijn er technieken om stabieler met de hand te kunnen fotograferen.

De lens zelf zal ik niet saai noemen. Zo'n telelens kan geweldige fotos maken, maar dan wel op een heel andere manier dan een brede lens. Ik denk dat je vooral ervaring moet opdoen met de lens.

Comment

Ik begrijp het verband "lens" en "saai" niet goed...
                    Wat maakt de lens saai voor u?

Tal van mogelijkheden. Op f4 en 200mm is het interessant (=> bokeh).
                    Of objecten in de voorgrond die je out of focus kan laten, om zo diepte te creëren in de foto... Kan allemaal met zo'n "saaie" lens. Iets was met een groothoek niet zo evident is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
                      Ik begrijp het verband "lens" en "saai" niet goed...
                      Wat maakt de lens saai voor u?

Tal van mogelijkheden. Op f4 en 200mm is het interessant (=> bokeh).
                      Of objecten in de voorgrond die je out of focus kan laten, om zo diepte te creëren in de foto... Kan allemaal met zo'n "saaie" lens. Iets was met een groothoek niet zo evident is.
                      Saai is beetje raar woord in deze context.
                      Ook erbij aanvullend bij Jensdh: 70-200mm is een groot bereik waarmee je toch veel verscheidene foto's kan nemen.

Comment

Heb recent de oude nikkor 80-200 f4,5 nog eens opgevezen. Ik sta versteld van de scherpte. Helder beeld ook in zoeker (D7000), scherpe foto's mogelijk ook door prima kwaliteit op hogere iso. Een heel verschil met de kodakchrome 25 in F2a van toen
                        Je moet anders kijken met deze lens! Ik heb ook de 20mm f2,8 en is een heel ander perpectief dan zoom. Succes!

Sent from my iPad using Tapatalk

Comment

Voor mij is mijn 80-200 onmisbaar. Ik heb net de overstap gemaakt naar FF en het lijkt er op dat ze er nu nog meer mijn toestel zal staan dan op de D90. Ik ervaar nu met de 24-70 terug het zelfde als met de 18-55, net te kort.

Comment

Ik heb nog nooit geen saaie lenzen gehad.
                            Mooie foto's maak je met ieder brandpunt. De uitdaging ligt bij de fotograaf, niet bij de lens.
                            Met een goede 70-200 kan je sublieme portret-, sport- en landschapsfoto's maken, en zoveel meer.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

je slaagt de spijker op de kop. onwennig inderdaad. ik ga zeker nog wat uitproberen, eens kijken of de lens bij mij hoort. Al is het om eens uit die 21mm vieuw te stappen :-)

Comment

Working...
                              X