Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lensprobleem?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lensprobleem?

Hallo,

Ik heb vorige week een canon 17-40 L aangekocht. Ik ben nu al de hele week aan het testen op allerhande focusproblemen , kwestie van de lens te kunnen terug doen moest er iets schelen.
    Heb net terug enkele simpele testen gedaan: camera op statief en een flesje met structuur in close op gefotografeerd achtereenvolgens op f 4 - f 5.6 - f 8 en f11
    Als ik die beelden in LR ga uitvergroten en vergelijken stel ik vast dat de scherpte op het scherpstelpunt van f 4 naar f5.6 verbeterd ( logisch ) dan naar f8 wordt ze terug slechter en op f11 wordt ze terug beter
    Lijkt me niet meer zo logisch, of zie ik dat verkeerd??

Bedankt voor de hulp

mvg
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

Re: Lensprobleem?

Hangt beetje af wat je bedoelt denk ik, want met die f-waarden die je noemt weet ik niet of je scherpte of diepteveld niet door elkaar gooit hier. Je diafragma bepaalt je scherpteveld. Dit zou moeten verdiepen van F/4 naar F/5.6 etc.
    Als je echt de scherpte bedoelt (beeldkwaliteit) kan het wel zijn dat je op 100% bekijken je verschil ziet doordat lenzen op bepaalde f-waarden beter presteren (sweet spot).

EDIT: deed me denken aan een artikel die ik op deze site es las, leek me dat je dit aan het proberen was:
    http://www.maartenvandekamp.nl/sweet-spot-lens/
    Last edited by Stefan_C; 23 mei 2014, 21:54.

Comment

ik heb enkel het punt op de verschillende opnames bekeken waar ik op heb scherp gesteld, dus ik heb het wel degelijk over de scherpte en NIET over het scherpteveld (of scherptediepte)
      Het leek me logisch dat een lens, wanneer je ze stelselmatig afstopt , ze scherper wordt, tot een bepaald diafragma dan wel te verstaan.
      Vind het gewoon raar dat deze lens op f 5.6 scherper wordt, dan op f 8 weer minder scherp is en op f 11 weer scherper wordt
      Last edited by mel7; 23 mei 2014, 22:26.
      www.ginodepreter.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
        ik heb enkel het punt op de verschillende opnames bekeken waar ik op heb scherp gesteld, dus ik heb het wel degelijk over de scherpte en NIET over het scherpteveld (of scherptediepte)
        Het leek me logisch dat een lens, wanneer je ze stelselmatig afstopt , ze scherper wordt, tot een bepaald diafragma dan wel te verstaan.
        Lijkt me dan toch het sweet spot fenomeen te zijn als ik het zo hoor?

Comment

ja, mss wel....weet alleen niet goed of dit een reden is om te gaan omruilen
          www.ginodepreter.com

Comment

ja, mss wel....weet alleen niet goed of dit een reden is om te gaan omruilen
            Wat me wel raar lijkt dat je zegt dat hij bij f/11 weer beter zou worden, ik dacht dat de kwaliteit normaal volgens een gauss-curve zou zijn tov de stops in diafragma, en je dus niet 2 keer een scherpere piek zou hebben.
            Mss een ervaren fotograaf die dit tegenspreekt?

Er bestaat wel geen enkele lens die over zijn hele diafragmabereik even goed presteert, elke lens heeft dit 'probleem'. Dus omruilen gaat niet veel verschil maken, tenzij je het veld waarin de foto's aanvaardbaar zijn qua scherpte te weinig vindt en voor een lens met een groter veld zou gaan?

Comment

BTW: ff gegoogled en de lens zou op f/4 al goed zijn en de sweet spot zou liggen op f/5.6 à f/8.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                Wat me wel raar lijkt dat je zegt dat hij bij f/11 weer beter zou worden, ik dacht dat de kwaliteit normaal volgens een gauss-curve zou zijn tov de stops in diafragma, en je dus niet 2 keer een scherpere piek zou hebben.
                Mss een ervaren fotograaf die dit tegenspreekt?

Er bestaat wel geen enkele lens die over zijn hele diafragmabereik even goed presteert, elke lens heeft dit 'probleem'. Dus omruilen gaat niet veel verschil maken, tenzij je het veld waarin de foto's aanvaardbaar zijn qua scherpte te weinig vindt en voor een lens met een groter veld zou gaan?
                Ik heb de test enkele keren gedaan vandaag en het is elke keer hetzelfde: van f 4 naar f5.6 is de centrumscherpte beter, van f 5.6 naar f 8 wordt het weer slechter en van f 8 naar f 11 wordt het terug beter
                www.ginodepreter.com

Comment

Ik heb de test enkele keren gedaan vandaag en het is elke keer hetzelfde: van f 4 naar f5.6 is de centrumscherpte beter, van f 5.6 naar f 8 wordt het weer slechter en van f 8 naar f 11 wordt het terug beter
                  op stand AV...?
                  kijk eens naar de sluitertijd die je camera dan neemt..
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    op stand AV...?
                    kijk eens naar de sluitertijd die je camera dan neemt..
                    grt,bouk.
                    idd op diafragmavoorkeuze, Sluitertijd varieert van 1/60 tot 1/6 , maar maakt niet uit want toestel staat op statief
                    www.ginodepreter.com

Comment

Mss ook es zien wat de ISO doet (al lijkt t aan die sluitertijden dat die gewoon vast staat ingesteld)...

Comment

idd op diafragmavoorkeuze, Sluitertijd varieert van 1/60 tot 1/6 , maar maakt niet uit want toestel staat op statief
                        Maar stelt je toestel elke keer opnieuw scherp? Stel eens één keer goed scherp, check desnoods in live modus met vergroot beeld of de focus echt goed zit. Gebruik het middelste focuspunt. Doe dit met open diafragma. Zet dan de auto focus af en neem een serie foto's, liefst met afstandsgestuurde ontspanknop om elke trilling te vermijden, met verschillende diafragma openingen. Ik neem aan dat je auto iso af hebt staan, want een plotseling hogere iso kan ook de beeldkwaliteit nadelig beïnvloeden uiteraard.

Walter
                        D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                          Maar stelt je toestel elke keer opnieuw scherp? Stel eens één keer goed scherp, check desnoods in live modus met vergroot beeld of de focus echt goed zit. Gebruik het middelste focuspunt. Doe dit met open diafragma. Zet dan de auto focus af en neem een serie foto's, liefst met afstandsgestuurde ontspanknop om elke trilling te vermijden, met verschillende diafragma openingen. Ik neem aan dat je auto iso af hebt staan, want een plotseling hogere iso kan ook de beeldkwaliteit nadelig beïnvloeden uiteraard.

Walter
                          Toestel stelt zeker elke keer scherp, met een vast focuspunt ( middelste dus ) iso op laagste stand en de sluiter laat ik vertraagd open gaan dus er kan geen sprake zijn van een trilling door het indrukken van de ontspanknop. Ik heb de test meer dan 1 keer gedaan en elke keer is ze op f8 minder scherp. in mijn ogen is dit een lensfout.

gr
                          www.ginodepreter.com

Comment

Kan je eens de lens op f8 en f11 handmatig scherpstellen (met live view ingezoomd) en dan een drietal foto's maken? Mogelijk heb je last van front of back focus op de kleine diafragma's. (dat klinkt in mijn oren ook een beetje apart, het DOF op f/8 en f/11 is heel groot waardoor eigenlijk alles scherp zal zijn). Zie je andere rare dingen, zoals dat de linkerkant van het beeld scherper is dan de rechterkant?

Comment

heb ondertussen de lens gaan omwisselen voor een ander exemplaar....2e exemplaar is van hetzelfde laken een broek, zoniet erger De winkelier was bereid om een derde exemplaar te bestellen. Dit zou woensdag geleverd worden, ben benieuwd
                              www.ginodepreter.com

Comment

Working...
                              X