Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk beschermfilter op Canon 24-70 f2.8 objectief?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk beschermfilter op Canon 24-70 f2.8 objectief?

    Hallo, een vraag welke beschermfilter plaats ik best op bovenvermeld objectief?
    Bedoeling is enkel en alleen om het glas van het objectief te beschermen,

    mvg,

    Alain
    Last edited by northlander; 16 mei 2014, 14:13.

  • #2
    Re: welk beschermfilter op Canon 24-70 f2.8 objectief?

    Met zo'n vraag ontketen je vast weer de discussie tussen voor- en tegenstanders van "bescherm"filters. Nu, dat gezegd zijnde, ik ben in het kamp van de voorstanders, net zoals de meesten die hun tweedehandsobjectief hier verkopen ("Vanaf dag 1 heeft er een filter op gezeten, jazeker meneer" ).
    Ik gebruik UV-filters, de meeste zijn van B&W, enkele van Hoya.
    Die filter gaat er enkel af:
    - om te reinigen;
    - als de filter problemen geeft (bv flare bij tegenlicht opnames, avondfotografie, twijfel aan scherpte... enz)
    - om er bv een circulaire polarisatiefilter op te draaien (reflectie) of een ND-filter (lange sluitertijden).

    Maar nu gaan we diegenen horen die van geen filter willen weten.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: welk beschermfilter op Canon 24-70 f2.8 objectief?

      Om op de vraag te antwoorden (welke en niet waarom of waarom niet)... Als je een filter plaatst om te beschermen, plaats je best een clear filter met goeie coatings. Canon en Nikon hebben zeer goeie. Geen UV filter gebruiken. Die zijn niet nodig en geven een zwakke verkleuring (leg maar eens een UV filter op een wit blad papier).

      Comment


      • #4
        Re: welk beschermfilter op Canon 24-70 f2.8 objectief?

        Een filter, ben je gek ???

        Bij mij ligt het eraan. Op mijn 17-40 zit er altijd eentje op behalve in de gevallen die LesC aanhaalt, of als ik een polarisatiefilter gebruik. Dat is omdat het frontglas totaal niet beschermd zit, ook niet door de ondiepe zonnekap.

        Op mijn 70-200 zit er alleen maar eentje als ik in slecht weer werk, om waterdicht te zijn. In andere omstandigheden niet, omdat de zonnekap bescherming genoeg biedt.

        Vroeger, voor de harde coatings, was het nodig, omdat het frontglas anders makkelijk beschadigde. Nu is dat niet meer zo.

        Dus ik gebruik ze indien nodig, en haal ze eraf indien mogelijk.
        ______
        www.vue.photo

        Comment


        • #5
          Re: welk beschermfilter op Canon 24-70 f2.8 objectief?

          hoy, "filter" was misschien niet juist, wel een "bescherming " voor de lens,

          mvg,
          Alain
          Last edited by northlander; 16 mei 2014, 18:34.

          Comment


          • #6
            Re: welk beschermfilter op Canon 24-70 f2.8 objectief?

            Een zonnekap zorgt altijd voor enige protectie, tenzij je een tak recht vooruit in je lens krijgt, zoals ik het heb zien gebeuren. De man zijn lens was "gelukkig!" beschermd, en alleen de filter was kapot.
            Ook tegen wind op het strand bijvoorbeeld kun je toch maar best een 'glazen bescherming' hebben. Ik sprak daarstraks van UV-filters, maar was vergeten dat er voor enkele van mijn objectieven een z.g. clear filter zit. Ik heb Canon-lenzen, maar een van die clear filters -of hoe ze ook heten- is van Nikon zowaar!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: welk beschermfilter op Canon 24-70 f2.8 objectief?

              Hier een linkje naar mogelijke beschermfilters, zonder reclame te willen maken:

              Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies


              Ik zou voor een Nikon of Canon gaan. De Nikon's zijn zeer goed. LesC zal dat waarschijnlijk kunnen bevestigen.

              Comment


              • #8
                Re: welk beschermfilter op Canon 24-70 f2.8 objectief?

                Hallo Timefreezer,
                bedankt voor de link!

                Comment

                Working...
                X