Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens beste voor crop sensor?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lens beste voor crop sensor?

Dag allen,

Volgende maand ga in een weekje naar Bretagne (Frankrijk). Zou graag een nieuwe lens willen meenemen, maar weet niet juist de welke.

Ik ben nog maar sinds begin dit jaar bezig met fotografie (als hobby) en heb de 18-55mm stm kitlens + tamron 18-270mm lens. Nu ik deze 2de heb is de eerste vrij nutteloos geworden. Ik ben zeer tevreden over de Tamron lens, maar betwijfel of deze lens alleen voldoende zal zijn. Het is niet echt een licht gevoelige lens en vrees er een beetje voor als ik bv ergens binnen foto's wil nemen dat deze lens wat te kort zal schieten. Ik dacht dan aan de canon 50mm f/1.8 mkII. Maar heb al her en der gelezen dat deze lens niet zo zeer geschikt is op een crop sensor camera (ik heb een Canon eos 700d). Dacht ook aan een groothoeklens, omdat deze ideaal is voor mooie landschappen en dergelijke te fotograferen. Maar zoals ik al zei, weet niet juist welke lens ideaal zou zijn.

Zou ik een prime lens aankopen? Zoja, dewelke? Liefst geen al te dure.

En is een groothoeklens ook aan te raden?

Re: Welke lens beste voor crop sensor?

De tamron is een leuke walkaround lens, niet super geweldig maar zeker bij voldoende licht kun je er overdag goed mee uit de voeten. Het is echter, zoals je al aangeeft, geen lichtsterke lens. Mocht je daar een andere lens voor willen kopen die niet duur is dan komt al snel de 50mm f1.8 om de hoek maar deze is op crop af en toe wat lastig, hij geeft met name binnen al snel te veel zoom (probeer maar eens op je huidige lens).

Een alternatief, zonder direct te kijken naar de Canon/Sigma/Tamron 17-55 f2.8 lenzen, zou kunnen zijn een tweedehands 24mm of 28mm f2.8 prime. Deze lenzen zijn vrij goed (de nieuwe generatie met IS of USM is uiteraard beter maar vele malen duurder) en tweedehands zeer betaalbaar. Voor € 150-200 zou je al aan een exemplaar moeten kunnen komen. Voordeel is dat deze lichtsterker zijn en daardoor beter bruikbaar in donkerder omstandigheden, daarnaast hebben deze voldoende groothoek zodat ze op crop ook beter bruikbaar zijn dan de 50mm.

Comment

Ik gebruik veel een 28-75mm 2.8 van Tamron. Op zich ook niet de grootste breedhoek, maar wel een interessante lens. Nog helemaal geen problemen mee gehad en ik maak er men meeste studio-opnames mee en veel van men buitenopnames als ik met modellen werk. Kan dus mogelijks ook wel handig zijn voor op reis (maar niet voor landschappen).
      Nikon D7100 - Nikkor 85mm 1.8 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tamron 28-75mm 2.8 - Tamron 70-200mm 2.8 - Nikon SB-700 - Yongnuo YN560-II - Elinchrom D-LiTE RX4
      Facebook: Ultimo Photos /// 500px /// Website: Ultimo Photos

Comment

Een tweedehands Tamron 17-50 zonder beeldstabilisatie heb je voor om en nabij de 200 euro.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
        Canon 600D - Sigma 30 1.4 Art - Canon 50 1.8 - Canon 85 1.8 USM - Canon 18-55

Comment

De Canon EF-S 18-55 IS STM is optisch een heel stuk beter dan de Tamron 18-270.
          Met de Tamron heb je wel een heel groot zoombereik, maar met de 18-55 kan je veel scherpere foto's maken.
          Voor landschappen zal de 18-55 STM een heel stuk beter zijn dan de Tamron 18-270 van 18 tot 55mm.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Neem je twee lenzen mee, plus een 35/1.8 (heeft Canon toch geloof ik ?).
            Zo'n kleine prime komt altijd wel van pas, kost niet zoveel en neemt weinig plaats in.
            Leuk voor een portretje met kleine DOF, of bij weinig licht, in kerken of elders binnen...
            Heb ik persoonlijk altijd mee. Véél interessanter dan een 50mm vind ik.
            Last edited by K-2; 15 mei 2014, 16:03.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ik zou voor de EF 35mm F/2 IS USM gaan als deze binnen het budget valt (nieuwprijs rond de 500 euro). Deze lens is lichtsterk, optisch zeer goed en het gezichtsveld hiervan op een crop camera komt ongeveer overeen met wat het menselijk oog ziet.
              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Je kan ook eens kijken naar de 40mm f2.8 STM. Een beetje meer zoom dan de hierboven voorgestelde 35mm. Maar op zich ook een zeer fijne (kleine) lens.

Comment

Working...
                X