Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 30mm F1.4, hoe zit dat nu met de ART versie ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sigma 30mm F1.4, hoe zit dat nu met de ART versie ?

Ik ga de 60d en 5d langs elkaar gebruiken. Daardoor kan ik mijn primes op 2 brandpuntsafstanden gaan gebruiken en dat geeft wat leuke artistieke vrijheden. De grote verrassing van de 30mm Art is dat hij eigenlijk heel goed op FF te gebruiken is, als je rekening houdt met vignetting! De 5d mk1 heeft een stuk grotere fotosites, en daardoor hoeft de lens wat minder scherp te zijn dan bij de 60d.

De 15-85 gaat echter weg omdat die gewoon niet op de 5d past, en ook op de 60d gebruik ik heb alleen nog als breedhoeklens. Daarom verkoop ik hem en komt er een 17-40mm L voor terug, die is op FF een stuk breder dan de 15-85 en op de 60d is het een standaardzoom (24-65mm).

Even bewerken:
    Ik heb een paar voorbeelden van de 30mm op full frame. Allereerst eentje binnen genomen, en niet gecropt:

De tweede is van buiten. Hier zijn de randen wel een beetje gecropt op de vignetting kwijt te raken. Ik gok dat de lens meer een 35mm is als ik de vignetting weghaal .
    Last edited by Dutchiedoughnut; 25 mei 2014, 11:07.

Comment

Bij de eerste foto moest ik eerst even denken wat het nou was, totdat ik m een kwartslag draaide, fraai gedaan. Ja ik wist dat de 30 op ff gebruikt kon worden, maar dan wel met lichte vignetting. Leuke combinatie zo, ik ben momenteel verzadigd met een 30, 50 en 85 prime. Misschien nog een standaard zoom voor flexibiliteit en wat meer breedhoek.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
      Canon 600D - Sigma 30 1.4 Art - Canon 50 1.8 - Canon 85 1.8 USM - Canon 18-55

Comment

Ik besef nu pas dat ik op FF de lens hood er nog op had. Als je die eraf haalt en op f/2.8 of hoger gaat zitten is de vignetting ook weg . Buiten is de 30mm op FF dus een hele leuke optie.

Comment

Deze week kwam een courier langs met een pakket, zat die sigma toch wel in zeker
          Superscherp, zelfs op mijn eenvoudige 550d en zeer mooie bokeh.
          Wat een verschil met de standaardlens en zelfs nog een aanmerkelijk verschil met de Tamron 17-50.
          Moet nog wat experimenteren met de lens maar tot nu toe uiterst tevreden.

Comment

En hoe bevalt hij na een weekje fotograferen?

Ik vind hem op zowel fullframe als crop fantastisch! Nu moet ik wel zeggen dat mijn 5d mk1 niet zo kritisch is als het op resolutie aankomt (de fotosites zijn veel groter). Op het moment durf ik hem rustig te vergelijken met de 17-40 L qua beeldkwaliteit (ik moet nog leren de laatstgenoemde te gebruiken).

Comment

Working...
            X