Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ervaringen met goedkope lenzen met 1300mm bereik

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ervaringen met goedkope lenzen met 1300mm bereik

Dankzij (hangt er vanaf hoe je het bekijkt) de reclames die zich aanpassen op websites naar de interesses van de bezoeker kwam ik naar o.a. deze webwinkel:

Ik vroeg me af of er iemand ervaringen had met dergelijke lenzen. Ik zie bij de verschillende soorten ratings van 2 tot 5/5 sterren.
    Ik weet dat een goeie telelens met grote bereiken tientallen keer duurder zijn, maar vroeg mij af of deze eigenlijk iets waard zijn voor de $250 die ze kosten (wat extreem laag is). Lichtsterk kan je ze moeilijk noemen dus ze zullen wel wat licht vragen, maar verder kan je zonder ze geprobeerd te hebben hier weinig zinnigs over concluderen (jaja, ik weet het, de prijs...)

Wie heeft er ervaringen mee? Wat heb je er wel/niet mee kunnen vastleggen? Moet je het eerder zien als een goedkope telescoop waar ipv een kijker een lensvatting op zit?

Re: ervaringen met goedkope lenzen met 1300mm bereik

Het lijkt mijn vreselijke rommel. Er is geen statiefring, dus al zou het optisch nog bruikbaar zijn dan houd je het niet stil.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Ik zie er ook het nut niet van in om dergelijke brandpunten te gebruiken.
      Degelijke foto's mag je vergeten.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
        Het lijkt mijn vreselijke rommel. Er is geen statiefring, dus al zou het optisch nog bruikbaar zijn dan houd je het niet stil.
        Natuurlijk heeft dat ding een statiefring.
        ... rugged design that includes a rotating tripod mount, for balance and stability when mounted on a tripod or monopod.
        http://www.rokinon.com/product.php?id=24

't Kan blijkbaar nog straffer : http://www.amazon.com/Rokinon-650-13.../dp/B003EAP4JK

Comment

Maximale opening f8 - denkelijk geeft f11 dan een redelijke beeldkwaliteit. Op 1000mm heb je ook nog eens een sluitertijd van min 1/1000ste nodig zonder statief. In Belgie zal denkelijk 2 keer per jaar zo'n 10 minuten zo veel licht voorhanden zijn. Op die momenten is het zo warm dat de lucht vlak boven de grond trilt, waardoor de beelden onscherp zijn. Blijft over: de dagen dat het niet te warm is, je een statief bijhebt en je onderwerp lange tijd niet beweegt. Als dat inderdaad jouw toepassing is: kopen, die handel.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Mocht je aan astrofotografie willen gaan doen dan zou deze lens een optie kunnen zijn. Je werkt dan altijd vanaf een statief en kunt dan de maan eens goed fotograferen. Kwaliteit valt over het algemeen, gezien de prijs, nog wel mee (let wel, gezien de prijs!) maar verwacht er niet teveel van. Als je de lens wilt gebruiken om wat anders te fotograferen uit de hand dan zie ik heel erg weinig mogelijkheden.

Comment

bedankt voor de reacties hier. Ik had deze nog nooit ergens gezien (winkel of webshop) vandaar de vraag.

Oorspronkelijk geplaatst door Reinier79 Bekijk bericht
              Mocht je aan astrofotografie willen gaan doen dan zou deze lens een optie kunnen zijn. Je werkt dan altijd vanaf een statief en kunt dan de maan eens goed fotograferen. Kwaliteit valt over het algemeen, gezien de prijs, nog wel mee (let wel, gezien de prijs!) maar verwacht er niet teveel van. Als je de lens wilt gebruiken om wat anders te fotograferen uit de hand dan zie ik heel erg weinig mogelijkheden.
              Was ook de enige reden waarom ik hem in overweging zou nemen. Heb momenteel een 300mm (wel op cropframe), en een betere telelens is voor mij niet echt aan de orde gezien de prijsverhouding tov mijn gebruik ervan, wat miniem is. Maar voor die 200 euro (mss met een 2dehands versie voor een 100-150 ) leek het me wel een interessant experiment, vandaar de vraag of het iets was.

Ik lees wel met de hoge mm's dat de beweging van de maan steeds meer de scherpte gaat beïnvloeden, dus ik vrees met die bereiken dat om een aanvaardbare sluitertijd te hebben de ISO ook wel stuk omhoog moet. Ik heb momenteel de maan getrokken op 300mm met ISO 200, maar met een sluitertijd van (dacht) 1/250, wat waarsch met zo'n 1000mm wel onscherpte zou geven denk ik.

Los daarvan zie ik zoals Laurens zegt weinig toepassingen van zo'n ding, maar het fotograferen van de maan was waardoor het m'n aandacht trok.

Comment

Je kan ook een spiegellens van 800mm aanschaffen, van Samyang en daarachter een 2x TC zetten. Ook vrij goedkoop.

Maar kwaliteit moet je niet verwachten van deze opties

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
                  Natuurlijk heeft dat ding een statiefring. http://www.rokinon.com/product.php?id=24

't Kan blijkbaar nog straffer : http://www.amazon.com/Rokinon-650-13.../dp/B003EAP4JK
                  Het stond toch niet bij de features van de eerst afgeberlde lens, en ook niet zichtbaar. Ben benieuwd of zo'n dun ringetje de boel stil zet... En verder... Misschien een idee om er twee converters bij te nemen, heb je meer dan 5 meter.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

Comment

Misschien een idee om er twee converters bij te nemen, heb je meer dan 5 meter.
                    Om water te ontdekken op Mars?

Comment

Het stond toch niet bij de features van de eerst afgeberlde lens, en ook niet zichtbaar. Ben benieuwd of zo'n dun ringetje de boel stil zet... En verder... Misschien een idee om er twee converters bij te nemen, heb je meer dan 5 meter.
                      Het stond en staat nog steeds WEL bij de features van de eerst afgebeelde lens en het is WEL zichtbaar.

Kijk nog eens goed en lees nog eens goed, probeer te kijken onder " Specifications ", rubriek Features en je zult lezen :

Tripod Collar : Yes Fixed - rotating

Of het spul iets waard is ? Voor wie gewoon iets veraf dichterbij wil brengen zonder verdere verwachtingen waarschijnlijk wel.

Comment

Waar is ervaringsdeskundige Steve Billast als je hem nodig hebt?
                        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
                          Het stond en staat nog steeds WEL bij de features van de eerst afgebeelde lens en het is WEL zichtbaar.

Kijk nog eens goed en lees nog eens goed, probeer te kijken onder " Specifications ", rubriek Features en je zult lezen :

Of het spul iets waard is ? Voor wie gewoon iets veraf dichterbij wil brengen zonder verdere verwachtingen waarschijnlijk wel.
                          Ik ga er geen welles nietes van maken maar bij de overview werd het niet vermeld, het blijkt inderdaad we bij de specificaties te staan op een ander tabblad. Maar goed, ik vind het knap stom van een bedrijf om zulke bagger onder hetzelfde merk te verkopen als lichtsterke kwaliteitsobjectieven.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                            Om water te ontdekken op Mars?
                            Hij kan ook dichterbij naar het onderwerp gaan.
                            Nu Wubbo Ockels overleden is komt er wellicht een nieuwe vacature.

Comment

Let’s face it, EVERY photographer would secretly love to have a gigantic telephoto lens, even if they are not quite sure what they would ever do with it other than fondle it and show it off to turn…

Lens werd gemaakt door Samyang en door vele andere merken onder eigen naam verkocht :

Vivitar, Phoenix, Walimex, Rokinon, Polar, Falcon, Pro Optic, Bower, ....
                              Last edited by Lalonde; 23 mei 2014, 17:51.

Comment

Working...
                              X