Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens Spatwaterdicht?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens Spatwaterdicht?

    Hallo

    Ik vraag me af in hoeverre mijn nikkor 18-105 kitlens spatwaterdicht is en ik hem dus kan gebruiken in de regen.
    Ik bedoel natuurlijk geen storm, maar gewoon een middelmatige regenbui.

    Bedankt voor de reacties.
    Rune
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

  • #2
    Re: Lens Spatwaterdicht?

    Deze lens is in principe niet waterdicht, zelf heb ik die ook wel in lichte regen gebruikt zonder er echt last van te hebben.
    Meestal is het zo dat lenzen die langer worden bij het in- en uitzoomen en bij het focussen niet waterdicht, er zullen vast wel uitzonderingen op zijn maar de bewegende delen waterdicht afsluiten zal wat moeilijk zijn. Als ik er mee in de regen werk zorg ik er voor dat ze kort mogelijk blootgesteld werd en dat ik weinig mogelijk zoom en ze regelmatig met een doek droog te wrijven zeker voordat ik ze terug weg stak.

    Comment


    • #3
      Re: Lens Spatwaterdicht?

      Totaal iets anders :
      Ik heb een 70-200 van Canon, zou spatwaterdicht moeten zijn.
      Voor alle veiligheid heb ik ( als het giet ) steeds twee zeemlappen bij me om de lens te beschermen, het toestel zit zowat onder mijn jas .....
      Had het liever anders, maar ja ..........
      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

      Comment


      • #4
        Re: Lens Spatwaterdicht?

        Bedankt voor de reacties.

        Eigenlijk is het dus niet echt aangeraden m'n lensje te gebruiken in de regen...
        Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

        Comment


        • #5
          Re: Lens Spatwaterdicht?

          Nou ja, luister :
          De lenzen en het toestel hebben de "erg regenachtige" huwelijksreportage overleefd, maar ik zag het liever anders .....
          Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

          Comment


          • #6
            Re: Lens Spatwaterdicht?

            Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
            Totaal iets anders :
            Ik heb een 70-200 van Canon, zou spatwaterdicht moeten zijn.
            Voor alle veiligheid heb ik ( als het giet ) steeds twee zeemlappen bij me om de lens te beschermen, het toestel zit zowat onder mijn jas .....
            Had het liever anders, maar ja ..........
            De 70-200 f2,8 L IS II is spatwaterdicht genoeg om ze zonder problemen een hele tijd te kunnen gebruiken in de gietende regen (dat heb ik toch al een paar keer gedaan).
            Maar dan moet de camerabody er natuurlijk ook tegen kunnen, anders heb je er niet veel aan (geen probleem voor een 1Dx).

            De 70-300L is niet zo goed afgedicht, die begon inwendig aan te dampen na een stevige regenbui.
            Toen ik thuis kwam heb ik die in een droge verwarmde kamer gelegd zonder de lensdoppen, nadien heb ik er geen problemen mee gehad, ze werkt nog steeds perfect.
            Ik heb een luchtontvochtiger waarmee ik de lucht in een kamer droger kan maken, daardoor droogt alles veel sneller.
            Alle materiaal dat in de regen heb gebruikt wordt altijd eerst heel goed gedroogd voor het wordt opgeborgen.
            Laat nooit fotomateriaal (of andere elektronische apparaten) in een vochtige tas zitten, dat is vragen om problemen.


            Met kitlenzen van Canon en Nikon DSLR's moet je wel opletten, want die zijn nooit spatwaterdicht (de Nikon 1 AW1 kan je met de juiste lenzen zelfs onder water gebruiken, maar dat is geen DSLR).
            Last edited by Black B@ndit; 6 mei 2014, 22:10.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Lens Spatwaterdicht?

              Neem geen risico met je dure spullen en schaf een regenhoes aan, die je bij je draagt als er regen dreigt.
              Het kan een hoop ellende voorkomen.
              En het hoeft niet duur te zijn. Een Optech rainsleeve heb je al voor ca 10 euries.
              Rinus

              Comment

              Working...
              X