Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens of body?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens of body?

    hoi

    ik zit met een dilemma, ik heb onlangs de 70-200 f/4.0 IS USM gekocht van Canon.
    Heel fijne lens! knappe foto's! maar ik doe vooral portretten en huwelijken en communies en studio.
    ik gebruik heel veel mijn 50mm f/1.8 waar ik ook uiterst tevreden over ben.

    Ik weet dat de 70-200 ook supergeschikt is voor portret en studio enzo, maar ik kan deze ook huren voor 1 dag (bij een huwelijk of optreden ofzo)
    en dat kost me dan 25€ per dag.

    ik wil ook een nieuwe body kopen (canon 6D)

    dus wat moet'k doen? lens verkopen voor een 950€ ofzo (is 2 maanden oud en op 1 shoot gebruikt) en de body kopen??? en als ik de lens nodig heb ze huren.

    of toch maar de lens houden???
    huidge body is 60D btw.

    wat is jullie visie??
    You only live once...

  • #2
    Re: lens of body?

    Ben zelf alles behalven ervaren.
    Maar ik zou de lens eigenlijk niet van de hand doen, daar je al aangeeft dat je deze nog zal gebruiken.
    Weet ook niet hoe vaak je huwelijken fotografeert. Maar telkens 25 euro huur, het ophalen en weer terug brengen kost ook geld.
    Ik zou gewoon sparen voor een body en even langer wachten. Je toestel dat je nu hebt lekker bijhouden.
    Dan kan je ook dat nog gebruiken achteraf als reserve.
    Maar is natuurlijk een eigen keuze die je moet maken, deze kan eigenlijk niemand in jou plaats doen.
    Mvg Joke

    Comment


    • #3
      Re: lens of body?

      Jouw 60D is een prima toestel. Gewoon alles houden en sparen voor een 6D. Of hoort een beetje geduld niet tot de mogelijkheden? Ik fotografeer nog met mijn 350D, en over een maand of twee komt er een 6D. Het ernaar uitkijken is even leuk als hem eindelijk hebben. Uiteindelijk gaat het wel om de fotografie, en niet om waarmee je fotografeert. Wat dat betreft heb je met je 60D het nog veel makkelijker dan ik met mijn toestelletje van 10 jaar oud, en daarmee lukt het ook nog steeds. Alleen is de technologie na zoveel tijd zo veel veranderd dat een upgrade in mijn geval wel degelijk een flinke verbetering in beeldkwaliteit betekent. Bij jou niet hoor.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: lens of body?

        24-70 mm f2.8 kopen :-). Ideale lens voor huwelijken etc.

        70-200 mm f4 is niet lichtsterk genoeg voor binnen. En minimale scherpstelafstand is ook te groot.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #5
          Re: lens of body?

          bedankt voor de reacties!
          ik had de lens eigenlijk gekocht omdat ik enkele optredens (toneel, dans) moet gaan fotograferen.
          Maar ik denk ook dat de f/4.0 het niet gaat trekken daarvoor, dus daar moet ik zowiezo de f2.8 gaan huren. (zijn ook maar enkele optredens, dus dat valt nog bijzonder goed mee)
          De 6D zou'k kopen voor zijn prestaties op hogere ISO, waar mijn 60D op 800 al degelijk ruis vertoont gaat dat bij de 6D pas bij 1200 ofzo zijn.

          de 60D ga'k zowiezo houden als backup! maar ik trek nu nog vooral met mijn 50mm merk ik.
          daarom vind'k het zonde om die mooie, superlens in de tas te laten zitten terwijl'k een goeie body kon hebben, of zoals Johan zegt, de 24-70 (deze mogelijkheid bekeek ik nog niet en klinkt nu aantrekkelijk )

          nog meningen?
          You only live once...

          Comment


          • #6
            Re: lens of body?

            Veel hangt af volgens mij van het soort optredens.
            Je kan beter even schrijven wat je exact wil doen. Uit de eerste post maak ik bv uit, dat u de 50mm binnen gebruikt en de 70-200 f4 vooral buiten overdag.
            (vooral portretten en huwelijken en communies en studio)
            Dus dat u eigenlijk geen probleem hebt met de lichtsterkte beperking van de f4.
            Natuurlijk als u optredens gaat fotograferen in zalen of festivals bij avond, is dat een heel ander verhaal.
            Maar dan zal het volgens mij beter zijn een andere lens bij te halen die lichtsterker is.
            Weet ook niet of u buiten de 50mm prime en de 70-200mm nog een andere lens hebt.
            Maar als u de lens weg gaat doen en verkiest enkel andere body aan te kopen, ga je enkel met de prime moeten werken.
            Voor jou aangegeven werk niet echt aan te raden. Het zou gaan daar niet van. Maar je gaat dan toch behoorlijke plaatjes niet kunnen schieten.
            Bij optredens kan je wss niet steeds op of voor het podia staan of waar je maar wil, dit voor de juiste kadrering die door jou gewenst is. Bij een trouw wil je liever niet in de weg gaan lopen, en te veel in de aandacht verschijnen.

            Denk dat je het beste, eens juist opsomt welke objectieven u al hebt.
            En wat de exacte omstandigheden zijn waarin je wenst te fotograferen.

            Optredens heb je in veel varianten: Schooloptreden, toneel, concerten festivals enz.
            Huwelijk: bedoel je van a tot z of enkel de buiten opnames?
            Zelf kan ik je niet echt veel raad geven, omdat ik zelf nog maar kom piepen in de fotografie.
            Maar de gevorderden hier, gaan je dan exacter kunnen helpen, en je specifieker advies gaan geven.
            Nu blijven er mss mensen met vragen zitten. Of ze geven raad en u bent achteraf niet 100% tevreden met uw beslissing.
            Gewoon omdat er cruciale zaken niet zijn opgenoemd.

            Hoop voor u dat u er uit raakt. Want het is geen makkelijke keuze.
            Mvg
            Joke

            Comment


            • #7
              Re: lens of body?

              hoi
              inderdaa JokeV, je hebt gelijk!!

              Ik heb volgend materiaal:
              canon 60D
              canon 50mm f/1.8
              canon 16-35mm f/2.8
              canon 70-200mm f/4.0
              flits 430EX II

              dus als ik de 70-200 wegdoe, heb ik geen enkele zoom of telelens wat voor optredens inderdaad niet ideaal is. in die gevallen zou'k dan eentje huren.
              de optredens zijn dans en toneel dus waar ik mijn sluitertijd vrij hoog moet zetten om het beeld wat te bevriezen (niet altijd nodig, maar soms wel)
              en dan is mijn f/4.0 ontoereikend denk ik.
              (ik had deze net gekocht toen ik enkele opdrachten voor optredens kreeg, anders had'k wel beter nagedacht)

              een tweede soort opdrachten wat ik veel doe zijn huwelijken. buiten bij de shoot is de 70-200 ideaal. veel licht, mooie bokeh, sherp, ...
              binnen in de kerk (meestal wat donkerder) en het wettelijk huwelijk zou mijn prime inderdaad moetne lukken, maar dan heb ik dus geen zoom wat soms ook fijn is!!
              een huwelijk is meestal van A-Z dus en dikwijls ook avondfeest erbij (en dan zou'k ook mijn prime of 16-35 soms gebruiken)

              de aangegeven keuze van hierboven (24-70mm) lijkt me ideaal!!! ook op mijn 60D want met de 2.8 zou'k het wel kunnen trekken ind e meeste lichtomstandigheden.
              en het is een crop dus zou'k werken op 38-112mm wat op zich ideaal lijkt!! maar voor 1900€ mag dat ook wel ideaal zijn!!
              *sponsors mogen zich ook hier melden *

              dus met deze info... bedenkingen?
              You only live once...

              Comment


              • #8
                Re: lens of body?

                Voor huwelijksfotografie wordt op een full-frame camera (6D) meestal een 24-70 f2,8 + een 70-200 f2,8 gebruikt, liefst op 2 camerabody's zodat je niets mist tijdens het wisselen van de lenzen.
                Op een crop camera zal een zoomlens die met een kortere brandpuntsafstand begint handiger zijn als eerste lens (17-55 f2,8 of iets dergelijks).

                Voor optredens kan je al het licht gebruiken dat er binnen kan geraken in de camera, daarom is een 70-200 f2,8 lens zeker aan te raden (of een reeks nog lichtsterkere primes voor de heel donkere optredens).

                Een lens wegdoen die je eigenlijk nodig hebt is eigenlijk hetzelfde als een nieuwe wagen kopen zonder wielen, daar kan je ook niet veel mee aanvangen...
                Elke keer een lens huren als je ze nodig hebt is zeker niet de voordeligste oplossing.
                Als je bijvoorbeeld een Canon 70-200 f2,8 L IS II tweedehands koopt, dan verlies je er niet veel meer op als je ze later terug wil verkopen.
                Ik heb zo al lenzen tweedehands gekocht die ik later voor bijna dezelfde prijs weer heb verkocht, in dat geval is dat een betere investering dan je geld op een spaarrekening te zetten (je hebt er ondertussen gebruik van kunnen maken, het geld dat op een rekening staat, dat gebruik je ondertussen niet).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: lens of body?

                  Persoonlijk zou ik voor huwelijken met eigen lenzen werken.
                  Een gehuurde lens moet je zeker testen op werking en scherpte alvorens je met een gerust gemoed kan vertrekken.
                  Daarnaast vind ik het verschil tussen een 6D en 60D veel groter dan tussen een geknepen f2.8 en een volopen f4.
                  Ik zou dus eerst een 6D bijkopen en met de f4 gebruiken (en 60D behouden - 2 bodies is op een huwelijk zeker niet teveel), nadien voor bijkomende lenzen gaan (24-70 f2.8 of 85prime) en pas dan de f4 vervangen door een f2.8.
                  Tussendoor kan je altijd eens een f2.8 huren.
                  D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens of body?

                    Cojon, heb jij ervaring met de 6D en de 60D? (ik zie dat je vooral Nikon hebt )

                    je denkt dat mijn 70-200 op de 6D beter werkt dan op mijn 60D (owv FF en hogere iso?)
                    You only live once...

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens of body?

                      Het is een geen kwestie van op welke body je 70-200 beter gaat werken, maar kwestie van de algemene beeldkwaliteit die je aflevert.
                      De beeldkwaliteit (ruis en dynamiek) van een 60D is niet top, zelfs niet binnen het DX gamma. Ga je jou beelden leggen naast deze van iemand die met een FF werkt, dan ga je het verschil echt wel zien.
                      Voor trouwfoto's zou ik, persoonlijk, enkel met het beste genoegen nemen. Voor andere shoots is het een prijs/kwaliteit verhaal.
                      D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens of body?

                        BTW ik heb optredens gedaan met de 6D op Iso 10.000 (!) en na omzetting in zwart-wit en ontruizen waren ze nog redelijk bruikbaar. Zoiets was n paar jaar terug nog ondenkbaar.

                        Tot Iso 4000 kan je hem gerust zonder zorgen gebruiken.
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                        Comment


                        • #13
                          Re: lens of body?

                          Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                          BTW ik heb optredens gedaan met de 6D op Iso 10.000 (!) en na omzetting in zwart-wit en ontruizen waren ze nog redelijk bruikbaar. Zoiets was n paar jaar terug nog ondenkbaar.

                          Tot Iso 4000 kan je hem gerust zonder zorgen gebruiken.
                          Dan kan je dus perfect optredens fotograferen met die f4-lens. Of hoe zouden we het anders vroeger (en da's nog niet eens zo lang geleden) gedaan hebben toen we nog niet zo hoog in de ISO's konden gaan? Ik heb gisteren nog een dansoptreden gefotografeerd met mijn simple 350D met mijn 70-200 f4 IS erop. Zonder al te veel ruis. Ik denk dat de persoon achter de camera zeker voor 50% mee telt, als het niet meer is.
                          ______
                          www.vue.photo

                          Comment


                          • #14
                            Re: lens of body?

                            Simplephotograpy,

                            kan je dan tips geven voor zulke avondoptredens? een dansoptreden in dit geval...
                            ben benieuwd deze te horen, want ik sta altijd open om te leren!
                            thanks alvast!
                            You only live once...

                            Comment


                            • #15
                              Re: lens of body?

                              Oorspronkelijk geplaatst door wickedsid Bekijk bericht
                              Simplephotograpy,

                              kan je dan tips geven voor zulke avondoptredens? een dansoptreden in dit geval...
                              ben benieuwd deze te horen, want ik sta altijd open om te leren!
                              thanks alvast!
                              Zeker weten. Stuur mij maar een pm met wat je graag wil weten.
                              ______
                              www.vue.photo

                              Comment

                              Working...
                              X