Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lenzen voor de nikon d5300

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke lenzen voor de nikon d5300

Hallo,ik ben schipper op de Rijnvaart en kom dus in vele havens terecht met mooie plaatsen,zonsondergangen enzovoorts.
    Ik had een cameraatje(dus ik ben zeer zeker een leek in fotografie) maar deze is te klein voor alles en nog wat.
    Op de plaatsen waar ik kom is het meestal een eind lopen voor ik ergens kom of iets zie,de afstanden op welke ik fotos wil maken in de havens is ongeveer 150m(soms meer of minder).
    Ik ga me opgeven voor avondschool fotografie tezamen met men vrouw en zodoende verdiepen in al de technische termen en wat vandaag de dag mogelijk is op gebied van digitaal fotografie.
    Mijn vraag is wat voor soort lenzen ik het beste kopen kan voor lange afstand en panorama,moet ik me houden aan AF-DX?? lenzen of zijn er andere mogelijkheden?,is er een bepaalde lens die alles omvat(bv een 18-300mm lens)of is het beter separate lenzen te kopen.
    Ik heb een pakketje te koop gezien en vraag me af of dit een goede aankoop zou zijn?;
    Nikkor AF-S DX 18-55mm F3.5-5.6 G VR II
    Nikkor AF-S 55-200mm F4.0-5.6 G ED DX VR
    Axer super wide angle macro lens 58mm
    Nogmaals ik ben een leek dus ben me er goed van bewust dat dit niet eenvoudig is of zal zijn
    Mvg ivan

Re: welke lenzen voor de nikon d5300

Deze lenzen zijn standaard kitlenzen, m.a.w lenzen met een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding die vooral aan de prijs te danken is.
    Een andere kitlens is de 18-105 die een veel handiger bereik heeft.
    Afhankelijk van je budget en de zekerheid dat je fotografie hobby ook wat mag kosten, zou ik je (ruwweg) een D3x00 met AFS-18-105 of een D7000 met AFS 16-85 aanraden.

Een andere optie is voor een high-end compact (zonder verwisselbare lenzen) te gaan.
    Deze leveren zeer degelijke resultaten, beschikken ook over een aantal knopjes om direct toegang te hebben tot veel gebruikte settings en zijn ook zeer geschikt om met fotografie te spelen. Wie meent dat een dergelijk toestel niet thuishoort in een cursus fotografie is een snob.
    De prestaties van een dergelijke compact zijn niet slechter dan van een reflex van ca. 12j geleden. Alles is m.a.w. relatief.
    Hun nadeel ligt in de ruis die zichtbaar is bij iso 800. Dit ga je vooral voorhebben bij nachtfotografie (hoge iso en lange sluitertijd vereisen een goeie lens en sensor). Op een afdruk op klassiek 10x15 of 9x13 formaat, gaat dat echter al veel minder zichtbaar zijn.
    Daarnaast is bij deze compacts, om de kwaliteit te kunnen behouden, de brandpuntsafstand beperkt van ca. 25 tot ca 115mm. Afhankelijk of je eerder panorama's, dan wel detail opnames wil maken, kan dit een deal-breaker zijn.
    Een voordeel van de compact is uiteraard dat je geen tas of rugzak nodig hebt als je op stap gaat naar 't stad.

Enkele te overwegen compacts zijn:
    Nikon P7700 / P7800
    Canon G15 / G16
    Sony DSC-RX10 / DSC-RX100 / DSC-RX100 II
    Fujifilm RX10 / RX20
    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Ik vind de meerprijs van een d5300 tov een d5200 echt overbodig.
      Tenzij je perse wifi en gps standaard wil hebben, zou ik altijd voor een 5200 kiezen: zelfde sensor, zelfde 39-punts AF systeem.

Een toestel uit de d3x00 reeks zou ik in jouw geval laten staan.
      Angezien je bereid bent een cursus te volgen, zal je dus alle functies van je camera willen bedienen, door de grafische interface op het scherm van de d5200/5300 gaat dit veel vlotter dan met de basic interface van een d3200.

(Let wel: de d3300 heeft dezelfde grafische interface als de d5200/5300 en ook dezelfde 24mp sensor. Het AF systeem verschilt wel, een d3300 heeft maar een 9-punts AF systeem. Ook zullen de prestaties in situaties met weinig licht wat minder zijn. Verder zijn er nog wat verschillen die je makkelijk kan vinden op de site van nikon door de 'vergelijkingstool' te gebruiken)

Indien je nog een stapje hoger wil treden kan je inderdaad voor een d7x00 gaan. Voordeel van de toestellen in die reeks is dat ze (buiten het feit dat ze betere specs hebben) nog makkelijker te bedienen zijn. Omdat er voor de meeste functies een knop voorzien is aan het toestel, hoef je niet telkens terug in het grafische menu van je toestel te duiken om die specifieke instelling aan te passen.

Ook beschikken deze camera's over een ingebouwde AF motor. Hiermee hoef je niet telkens (de duurdere) lenzen te kopen met een ingebouwde AF motor.

Wat de lenzen betreft, raad ik je de 18-105 kitlens aan als je voor een kitlens gaat. De 18-55 en de 55-200 hebben inderdaad een veel vervelender bereik. Daarbij komt ook dat de kwaliteit van de 18-105 wat beter is.

Wat die axer superwide angel 58mm macro lens betreft. Dit is een lens met een zeer korte focusafstand die gemaakt is om planten van zeer dichtbij te fotograferen (=macrofotografie).

Verder kan je ook nog eens kijken naar een 18-200mm van nikon.
      Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

Comment

Ok,dus een nikon d7000 met 18-105 lens,is er een voorkeur van bepaald type lens?

Comment

Wat de lenzen betreft heb je keuze.

De getallen (vb 18-105mm) staan voor de brandpuntsafstand van de lenzen en bepalen dus de beeldhoek.

Kitlenzen zijn lenzen die standaard bij een camera meegeleverd worden en die erg goed zijn prijs/kwaliteit.

Verder heb je nog veel verschillende soorten lenzen.
          Vb:

PRIMES
          Lenzen met een vaste brandpuntsafstand. Met deze lenzen kan je dus niet zoomen.

ZOOM
          Met deze lenzen kan je over een bepaald bereik (afhankelijk van lens tot lens) zoomen.
          let wel: sommige lenzen gaan van wide angle, tot superzoom (vb: 18-270mm) en kosten maar zoveel als een lens die een veel kleiner zoombereik heeft (vb 16-85). De verleiding is groot om voor die 18-270 lens te kiezen, want dan heb je 'alles in een'. Dat klopt een beetje, maar de kwaliteit van de lens zal veel lager zijn. Zo zal er grote kans bestaan dat wanneer je volledig uitzoomt, er vignetting ontstaat. Als je volledig uitzoomt, zal je last hebben van distortion.
          Ook zal de lichtsterkte en de scherpte van deze lenzen veel zwakker zijn.

MACRO
          Lenzen die geschikt zijn voor het fotograferen van onderwerpen die zich dicht bij de lens bevinden (meestal insectjes of planten). Deze lenzen kunnen dus focussen op een heel dichte afstand.

...
          Zo kunnen we het lijstje nog wat verder aanvullen.

Waar je verder ook nog op moet letten is de lichtsterkte van een lens.
          Deze wordt weergegeven met getallen. Vb: 3.5-5.6. Dit wil zeggen dat het grootste diafragma (kleinste getal bij de instelling op de camera) 3.5 is wanneer de lens volledig is ingezoomd en 5.6 wanneer de lens volledig is uitgezoomd.

Het diafragma is een ring binnen de lens die de hoeveelheid licht bepaalt die op de sensor valt. Wil je dus voornamelijk in zeer donkere locaties (diner bij kaarslicht, fuiven, concerten...) foto's maken zonder statief, flits en zonder je iso al te veel omhoog te doen, dan heb je een lichtsterke lens nodig, dwz vanaf een minimumdiafragma van 2.8 (liefst nog kleiner, 1.8bv)

Na deze golf van informatie, wil ik toch nog even zeggen dat je met die 18-105 kitlens normaal niets te kort zal komen binnen de eerste paar jaar. Tenzij je natuurlijk aan macrofotografie wil doen, een lichtsterke lens nodig hebt, of superveel zoom nodig hebt.
          Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

Comment

Je kan ook overwegen om dit materiaal 2de hands (via ons forum) te kopen en zo al wat opzij te zetten.
            Met de 18-105 kan je ontdekken welke brandpuntsafstanden jou voorkeur hebben.
            Hierna kan je op basis van ervaring, noden en kennis, een lens bijkopen .

Kijk eventueel uit naar een statief (goedkoop is miskoop) of een flits. Met een 2de flits erbij kan je al heel wat 'studiowerk' aan. Een grote softbox kan je makkelijk zelf maken, een flitsstatief kost niet zoveel.
            Gezien je veel interesse hebt voor landschappen, raad ik je zeker aan om enkele gradiënt filters aan te schaffen. Hiermee kan je de lucht boven de horizon donkerder maken en krijg je meer detail (en minder overbelichting) in de lucht. Voor dergelijke filters kan je starten met goedkoop Chinees materiaal en laten overstappen naar relatief duur kwalitatief materiaal. De goedkope filters hebben het nadeel dat ze snel gekrast zijn. Om mee te spelen zijn ze echter hun weinige geld meer dan waard.
            Moest je uitkijken naar een rugzak, koop deze dan met marge. Niet enkel om ook toekomstig materieel mee te kunnen nemen, maar ook om een flesje drank, wat proviand, ... te kunnen meenemen. Je zal snel genoeg plek tekort komen.
            D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Working...
            X