Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem met canon ef 35mm f/1.4l usm ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• probleem met canon ef 35mm f/1.4l usm ?

Hallo iedereen,

Ik gebruik een canon ef 35mm f/1.4l usm lens op mijn canon 7D en vraag me af of er misschien een probleem is met de grootste diafragmaopening. Met diafragma 1.4 en 1.8 bijvoorbeeld, is de foto niet scherp en vind ik het storend... Vanaf 2,2 gaat het beter vind ik. Hierbij een voorbeeld:

iso 100, 1/1000 sec, f1.4

iso 100, 1/640 sec, f1.8

iso 100, 1/400 sec, f2.2

iso 100, 1/160 sec, f3.5

iso 100, 1/80 sec, f5.0

Doe ik iets fout?
    Of is er een probleem met de lens?
    Of is het gewoon normaal?

Alvast bedankt voor jullie feedback en tips!

Re: probleem met canon ef 35mm f/1.4l usm ?

Op deze foto is het ook heel storend (iso100, 1/2000, f1.4):

Comment

Ik heb geen ervaring met deze lens, maar misschien moet je eerst te rade gaan bij dofmaster om te zien hoe groot/diep je gebied is dat scherp is bij deze omstandigheden. (Vb bij 1.4 op minimale scherpstelafstand (30 cm) is er 3.5 mm scherp)
      Ik verschiet ook altijd hoe dun de DOF is bij sommige lenzen en bij korte afstanden.

Comment

Aan de hand van de voorbeeldfoto's, is het moeilijk te zien waarop je hebt scherp gesteld.
        Beter één bepaald voorwerp nemen en vanop statief.
        Bij de 2de foto lijken de bloemen rechtsboven alleen scherp en geeft de foto een indruk dat er een felle wind stond,
        maar gezien de sluitertijd zou nog alles moeten bevroren zijn.
        Doe de test
        MVG. Hugo

Comment

Bedankt voor jullie reacties.

@gympie:
          in dat geval zou het dus betekenen dat het normaal is?

@Rx-ke:
          bij de onderste foto werd scherpgesteld op de middelste roze bloemen...
          bij de reeks van 5 met het roze lint werd scherpgesteld op het centrum, waar het dikkere lint ietwat dubbelgeplooid is.
          maar dus, een nieuwe reeks heb hier geen statief maar nu wel met één object, scherp gesteld op het bovenste punt van de eiffeltoren.

f1.4

f1.8

f2.2

f2.8

f3.5

f5.0

Comment

Het lijkt erop dat je meer moeite hebt met de kleine DOF dan dat er per se een probleem met de lens is... Kan je ook 100% crops van het punt van de Eiffeltoren uploaden? Vanuit mijn stoel zie ik nog niet precies was er mis is met de fotos behalve dan dat het DOF erg klein is. Onthoud dat bij F/1.4 je het scherpstelpunt bij de minste beweging al kwijt bent.

Comment

Controleer eerst de lens en camera op back of frontfocus, in dit topic kan je zien hoe ik dat doe http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ns-378267.html .
              Het is heel belangrijk dat de camera tijdens die test vast staat ten opzichte van het onderwerp (statief gebruiken).
              Door de heel kleine scherptediepte krijg je heel grote afwijkingen als de camera een heel klein beetje vooruit of achteruit bewogen wordt terwijl je de foto maakt.

Bij een 7D kan je de autofocuscorrectie gebruiken als dat nodig zou zijn.

Hou er wel rekening mee dat de meeste niet-macrolenzen minder scherp zijn als je heel dichtbij scherpstelt, maak daarom ook foto's van wat grotere onderwerpen, zodat de camera wat verder achteruit kan.
              Vermijd al zeker de minimale scherpstel-afstand tijdens de tests, want als je de camera daarop gaat corrigeren, dan zit die er gewoonlijk naast bij onderwerpen die verder van de camera verwijderd zijn.
              En op f1,4 is zo'n lens ook niet zo superscherp, er zijn niet veel heel lichtsterke lenzen die met de maximale diafragma-opening echt scherpe foto's afleveren (de nieuwe Sigma 50mm f1,4 kan dat volgens de test wel, maar dat is een uitzondering).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Ik zou hier het advies van Bart volgen, en eventueel de test met de batterijen eens doen.
                Dit vanop een afstand van ongeveer 1m.
                Hou zeker rekening met de kortste focusafstand van deze lens,deze is 30cm.
                Bij mij lijken de foto's van de Eiffeltoren wel erg soft tot f2,2
                succes
                MVG. Hugo

Comment

Bedankt voor jullie advies allemaal.
                  Ik zal eens de test(en) doen.
                  Maar misschien heb ik inderdaad gewoon moeite met de DOF en/of ligt het gewoon aan wat jullie zeggen, nl. dat je op maximaal diafragma met zo'n lichtsterke lens zelden een scherpe foto hebt ...

Hier ook nog een crop van de top van de eiffeltoren op f1.4 en 1/400.
                  Last edited by kjoow; 24 april 2014, 19:06.

Comment

Working...
                  X