Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar op letten bij tweedehands?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Waar op letten bij tweedehands?

Hallo,

Ik vroeg me af waar ik precies allemaal op moet letten bij het kopen van een tweedehands lens. Zijn er instinkers? Verborgen gebreken die niet meteen zichtbaar zijn?

Re: Waar op letten bij tweedehands?

Er kan zoveel mis zijn met een lens. Probeer ook "zelf herstelde" lenzen te herkennen, schimmelsporen (die vb. de coatings aangetast hebben vergen al meer kennis), meeldauw, verborgen gebreken - deuken, beschadigde mechaniek. Defecte AF - af en toe een error hebben bij vals contact - niet compatibele lenzen (met Canon/Sony vb. met sigma-glas). Nu een lens met een kleine kras op de voorkant is niet altijd een ramp (het doet wel de waarde kelderen) - een kras op 't achterste glas is andere koek. Stof in een lens - is normaal - leer stof te herkennen, en leer wat meeldauw en schimmels zijn. Coatings die afpellen of vochtinsijpeling in lenzen kunnen ook veel schade toebrengen - soms is dat erg, soms is dat minder erg.
    Koop een goeie zaklamp, google naar fungus +lens - leer front-focus/back-focus te herkennen. Het is een hele boterham om goed van slecht glas te leren onderscheiden. Begin met te snuisteren op 2dehandsbeurzen - liefst met een kenner erbij, je hoeft daarom niet meteen beginnen te kopen (vaak vraagt men te veel op dat soort happenings). Of koop wat manueel glas - verzamel wat 50mm's die zijn meestal betaalbaar en leer daar uit - of doe zoals ik - beginnen met de goedkopere varianten - waarbij het geen rib uit 't lijf kost als je met je gezicht tegen de muur gaat (ik heb wellicht heel wat meeval gehad). Nadien verkoop je met wat verlies - maar wie maalt daar om - 't is voor de fun.
    Er bestaan voor uw platform wellicht goeie sites met tips - begin met veel te lezen, te noteren, en lijstjes aan te leggen met gewild spul.
    Er staat een artikel hieromtrend op de site van shoot - en dan beginnen met google en verhalen te lezen - daar leer je heel wat uit.
    Ook een manier om dat te leren is gewoon naar veel lensaanbiedingen te kijken - doe dat maar een paar weken/maanden voor je echt begint te kopen. Leer vooral ook op die manier over de prijzen van de markt. Er zijn goeie momenten om glas te kopen en er zijn dure momenten (Kerstperiode is zelden gunstig).
    Leer ook bedrog te herkennen - wanneer iets te goed om waar te zijn is - is het soms/vaak ook niet waar - al heb ik al meeval gehad - een Minolta 70-210 f4 (beercan) voor maar 30€ in Frankrijk in echt heel goeie staat - da's spotgoedkoop.
    Durf ook op tijd niet gebruikte lenzen terug te verkopen - oud glas daalt meestal langzaam in prijs.

Comment

Een andere tip die ik laatst hoorde is controleren of de originele factuur en accesoires bij de lens zitten. Dan heb je het dus over de lenskapjes, en mogelijk een zonnekap en carrying case. Dat soort zaken verteld je dat de lens niet "van de vrachtwagen is gevallen" (kunnen ze slecht tegen ), en dat de eigenaar in ieder geval zover voor zijn lens heeft gezorgd dat alles nog compleet is.

Comment

Er kan heel veel mis zijn met een lens, maar hier een paar tips uit mijn eigen ervaring :

1) Bij heel recente lenzen vooral letten op front en back focus problemen. Ook asymmetrische focus komt soms voor (bv. rechtsbovenste kwart is onscherper als de rest van de foto. (ik heb persoonlijk een 17-40mm van Canon uit een lot van 10 lenzen kunnen kiezen, het 4de exemplaar had perfecte focus : 3 exemplaren hadden AF tune nodig !)
        Moderne high-resolution camera en lenzen zijn daar bijzonder fragiel voor... soms hebben de sensoren van de camera's afwijkingen. (niet 100% recht gemonteerd)

2) lenzen mogen niet rammelen of voelbare speling hebben. (om te voelen hoe strak een lens moet zijn , moet je eens een Zeiss in de hand nemen...)

Comment

Working...
        X