Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina 11-16 als enige citytrip-lens ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tokina 11-16 als enige citytrip-lens ?

De vraag vat het ongeveer samen : binnenkort ben ik enkele weken in Azië en uiteraard hoop ik daar wat mooie kiekjes te kunnen maken. Ik zal me voornamelijk in grootsteden bevinden (hoofdzakelijk Hong Kong). Ik wil echter niet al te zwaar gepakt en gezakt zijn en wil lenswissels zoveel mogelijk vermijden. Ik neem mijn Nikon D300 mee. Maar welke lens of lenzen ?

Sedert een paar weken heb ik een Tokina 11-16 in mijn bezit, maar ik heb er nog geen reis-ervaring mee. Zijn er mensen die ervaring hebben met de Tokina 11-16 (of vergelijkbare groothoek) als enige lens op citytrips ? Zo'n groothoek heeft het voordeel dat je er locals mee kunt trekken, zonder dat die iets doorhebben . Maar mis je niet teveel shots ? En wellicht is een tripod dan een must ?

Alvast bedankt voor jullie advies !
    Nikon D700 en een paar oude AI-primes

Re: Tokina 11-16 als enige citytrip-lens ?

moet lukken. Ik nam vroeger enkel een 28mm mee op FF en eventueel een 50mm of een 100mm. ging perfect, soms wou ik wel wat breder maar voor 90% van de situaties was het ideaal
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Ik zou toch iets 24-70-achtig (of zelfs 70-200) mee nemen in combinatie met een DX . Anders kan je niks isoleren, geen details van een onderwerp,......
      Ik ken de 11-16 niet qua vervorming aan de randen. Maar anders gaan je mensen aan de rand er maar raar opstaan . (vervorming)
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

Comment

In Hong Kong is een groothoek superhandig, maar af en toe moet je ook wat tele gebruiken om details weer te geven.
        Ik denk dat een allrounder zoals de 16-85 iets geschikter is.
        Ikzelf was in Hong Kong in 2009.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

De eeuwige strijd tegen de kilo's.

Ik heb een Sigma 10-20, een stuk minder van kwaliteit dan een Tokina die jij noemt, maar ik zou hem onder geen beding als enige lens in mijn valies steken. Behalve voor landschappen en een zeldzame keer architectuur is de range 10-15 niet echt bruikbaar voor sociale fotografie (mensen, straat, portretten,...). Zo'n 10-20 is ideaal in de fotorugzak om een in fotoreportage eens wat afwisseling te brengen, voor één of twee foto's. Niets meer. Vertekening is niet gering, en dat gaat storen.

Een lichtsterke 17-50 (of iets dergelijks) is the way to go. Ik volg de suggestie van Unalom. Ook héél leuk en compact is een 28mm standaardlens. Zo ga ik ook vaak, een oude Canon 400D met daarop een 28mm 2.8, dat in een neopreen Zling snuittas. Heel leuk om mee te nemen, niet veel materiaal om voor te zorgen. Ook low budget in het kader van diefstal, verlies, beschadiging, en iedere keer een uitdaging om met mooie foto's thuis te komen. En dat lukt zeker!
          There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
          | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

Comment

Neem nog een 50mm mee, licht, compacht en toch lichtsterk genoeg. Ikzelf doe hiermee (in combinatie met een 11-16) 95% van mn shots.
            Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

D7000 en D750

Comment

Op DX camera zou ik gewoon voor de 35mm f1.8 gaan.
              Bokeh is niet super, maar voor straatfotografie is hij wel goed geschikt.

Indien je nog van wat subtieler mensen wil fotograferen, kan je ook voor een 50mm prime gaan.

Wil je echter maar 1 lensje meenemen, zou ik ook voor een 16-85 gaan, of een lichter alternatief...

Wat die tripod betreft, altijd meenemen. Wat je niet meehebt, kan je niet gebruiken...
              Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

Comment

Bedankt voor de reacties. Een 16-85 (of iets vergelijkbaars) heb ik niet, maar een paar primes (35 & 50mm) wel. Die zal ik voornamelijk gebruiken voor straatfotografie. Ik vrees echter dat die iets té beperkt zijn qua bereik voor architectuur.

De Tokina gaat sowieso mee, al was het maar voor een trip naar Jiuzhaigou National Park. Voor vervorming met die lens heb ik niet veel schrik. Laat zich precies nogal gemakkelijk corrigeren in Lightroom. Dus misschien waag ik het erop en ga ik de Tokina ook eens een dagje gebruiken als enige lens voor straatfotografie. Eens zien wat dat geeft.

Inderdaad, de eeuwige strijd tegen de kilo's
                Nikon D700 en een paar oude AI-primes

Comment

Working...
                X