Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 28-70 f/2.8 focus probleem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor 28-70 f/2.8 focus probleem

Ik heb een probleem..
    Afgelopen maandag kocht ik via een tweede hands website een Nikkor 28-70 f/2.8.
    Het was een kleine 2 uur rijden, lens bekeken, was zeker niet in perfecte staat, maar voor mij als hobbyist leek ze me goed genoeg (wat stof binnenin, maar onzichtbaar op foto; losse focus en zoom rubber,...)
    Toen ik ze de 1ste maal op mijn toestel zette leek hij niet automatisch te focussen. ik haalde hem er weer af en monteerde hem weer op mijn D700 en toen deed hij het wel.
    Na enkele testshots, de lens nogmaals goed te bekijken (dus weer af de body en weer erop, zonder nadien enig probleem op te merken) kocht ik ze dus.
    Deze week had ik niet veel zijt, maar kon gelukkig toch wat testen, en was ik zeer tevreden.
    Tot vanmiddag.
    Ik wilde de lens ook eens op mijn analoge F-801 zetten, waarop hij plots niet meer wilde auto-focussen.
    wanneer ik hem weer op mijn D700 monteerde gaf hij hetzelfde resultaat: geen auto-focus meer.

Uiteraard heb ik de contactpuntjes al eens proper gemaakt met een fijn gommetje, zonder resultaat.
    De M/A - M schakelaar enkele keren verzet, zonder resultaat.
    Hetzelfde op m'n body gedaan, met ook weer... hetzelfde resultaat...

Ik begin dus redelijk te vrezen dat ik (om het wat platter te zeggen) dik vet met mijn kl*ten in't zak gezet ben!

Hieronder een voorbeeld van toen ik er nog zeer tevreden over was:
    MTB (5 of 7) by DieCo, on Flickr

Is hier per toeval iemand die iets in deze aard heeft meegemaakt? (en dan bedoel ik het probleem van het niet-autofocussen, en dus niet het probleem van in het zak gezet te zijn)
    En zo ja, was bleek de oorzaak of conclusie?
    Morgen vlieg ik als een wervelwind naar mijn getrouwe foto winkel om hopelijk wat meer uitleg te krijgen.

Re: Nikkor 28-70 f/2.8 focus probleem

Ondertussen deze http://forum.belgiumdigital.com/f35/...-a-484534.html gevonden.

Zal waarschijnlijk nieuwe motor worden..

Comment

Het probleem van oudere AFS objectieven is dat de motor verslijt of doos lichte oxidatie blijft hangen. Dit is geen uniek Nikon probleem, onlangs had hier iemand een Canon lens die door het in de kast staan onbruikbaar was geworden.
      Het kan goed zijn dat dit objectief het onder andere omstandigheden opeens weer een keer of wat prima doet. Vermoedelijk zal een lichte piep te horen zijn, het signaal dat de motor aan vervanging toe is.
      Het lijkt me sterk dat dit probleem bij de verkoper niet bekend zou zijn geweest.
      Gezien de omschreven toestand van het objectief is het maar de vraag of het de investering van een nieuwe focusmotor (rond de 400 euro) waard is. Algehele renovatie is te regelen via Japancamera.nl maar nog een stukje duurder.
      Manueel blijft het optisch gezien natuurlijk een pracht lens.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Nikkor 28-70 f/2.8 focus probleem

Heb de vorige eigenaar erover aangesproken en die beweert nooit iets gemerkt te hebben... Maar volgens hem heeft de lens idd een jaar of 6in de kast gestaan (sinds hij overstapte van analoog naar digitaal).
        Pffff dat is een serieus bedrag voor die motor... Maar ik heb de lens nu ook al redelijk wat betaald, teveel voor enkel een analoge lens geworden te zijn.. Ga toch maar eens horen om ze te laten repareren. 😞

Dieter
        Last edited by Dieter.C; 14 april 2014, 06:36.

Comment

Heb de lens ondertussen binnen gedaan. Gelukkig verwachten ze niet dat de prijs zo hoog zal oplopen, er word rond de €100 euro geschat. En voor zo'n lens heb ik het wel over.

Dieter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dieter.C Bekijk bericht
            Heb de vorige eigenaar erover aangesproken en die beweert nooit iets gemerkt te hebben... Maar volgens hem heeft de lens idd een jaar of 6in de kast gestaan (sinds hij overstapte van analoog naar digitaal).
            Pffff dat is een serieus bedrag voor die motor... Maar ik heb de lens nu ook al redelijk wat betaald, teveel voor enkel een analoge lens geworden te zijn.. Ga toch maar eens horen om ze te laten repareren. ��

Dieter
            ik heb juist hetzelfde voorgehad met mijn 28-70 die ik ondertussen heb verkocht na een nieuwe motor te laten plaatsen bij Nikon in Japan. Het begon met een stotterende motor die op het eind niet meer goed kon focussen. Diagnose : kapotte motor. Zou eens moeten nagaan, maar ik denk dat het rond de 5 à 600€. De lens heb ik sedert de aankoop ook niet zoveel gebruikt en dat zou volgens sommigen dan ook de oorzaak kunnen zijn van het probleem. Maar goed de mijne is ondertussen verkocht met een splinternieuwe motor en nieuwe garantie van Nikon Japan.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              ik heb juist hetzelfde voorgehad met mijn 28-70 die ik ondertussen heb verkocht na een nieuwe motor te laten plaatsen bij Nikon in Japan. Het begon met een stotterende motor die op het eind niet meer goed kon focussen. Diagnose : kapotte motor. Zou eens moeten nagaan, maar ik denk dat het rond de 5 à 600€. De lens heb ik sedert de aankoop ook niet zoveel gebruikt en dat zou volgens sommigen dan ook de oorzaak kunnen zijn van het probleem. Maar goed de mijne is ondertussen verkocht met een splinternieuwe motor en nieuwe garantie van Nikon Japan.
              Wat Pol 500 à 600 € en moest dat objectief daarvoor naar Japan.... Bij Procirep kunnen ze dat toch ook, je bedoeld toch niet Japancamera.nl bij Herman ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Wat Pol 500 à 600 € en moest dat objectief daarvoor naar Japan.... Bij Procirep kunnen ze dat toch ook, je bedoeld toch niet Japancamera.nl bij Herman ?
                Bij Herman, inderdaad Geert. En het was toch nog een 150€ goedkoper dan bij Procirep. De lens is als nieuw teruggekeerd, dus volledig gereinigd etc. en met nieuwe garantie. Ik heb wel wat geduld moeten hebben aangezien Herman pas om de maand zendingen opstuurt.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Hetzelfde probleem gehad met mijn Nikon 28-70, focusmotor blijft hangen! , heb uiteindelijk beslist om ze niet meer te laten herstellen en een nieuwe 24-70 2.8 gekocht, staat nu als decoratie op mijn bureau
                  Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    Bij Herman, inderdaad Geert. En het was toch nog een 150€ goedkoper dan bij Procirep. De lens is als nieuw teruggekeerd, dus volledig gereinigd etc. en met nieuwe garantie. Ik heb wel wat geduld moeten hebben aangezien Herman pas om de maand zendingen opstuurt.
                    Voor die prijs is het wel moeilijk beslissen wat je met zo een objectief zal doen hé Pol, 28-70 was een van de eerste AF-s objectieven dat Nikon
                    heeft gemaakt denk ik, ik had er een van de eerste, was een goed objectief op een analoge F4 en F5, maar op digitaal vind ik de 24-70 toch
                    een ferm stuk beter.

Hopelijk komt TS er met 100€ van af zoals hij beweerd......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Voor die prijs is het wel moeilijk beslissen wat je met zo een objectief zal doen hé Pol, 28-70 was een van de eerste AF-s objectieven dat Nikon
                      heeft gemaakt denk ik, ik had er een van de eerste, was een goed objectief op een analoge F4 en F5, maar op digitaal vind ik de 24-70 toch
                      een ferm stuk beter.

Hopelijk komt TS er met 100€ van af zoals hij beweerd......
                      100€... wel heel weinig voor een focusprobleem. Herman heeft eerst ook zelf geprobeerd om er zelf iets aan te doen en aldus met zijn ervaring uiteen te halen, omdat hij dacht dat het daarmee opgelost had kunnen geweest zijn, maar helaas voor mij dan...
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Het was de fotowinkel die beweerde dat het rond de 100 euro zou kosten, niet ik ;-) ha morgen eens bellen om te horen hoe het staat. Hopelijk krijg ik geen schrikwekkende factuur achteraf, dat zou wel rampzalig zijn vrees ik :-S

Dieter

Comment

Working...
                        X