Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX geschikte lens ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX geschikte lens ?

Hee iedereen

Als auto fanaat ga ik vaak naar bijeenkmosten van opgemaakte wagens. Eerst deed ik dit met een Tamron 18/270 maar snel bleek al dat dit niet de geschikte lens was.
    Vaak waren er vage plekken op de foto's of werden de foto's wazig door het zonlicht.

Nu dacht ik om Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX aan te schaffen. Dat er geen zoom beschikbaar is is voor mij geen probleem want je staat altijd vlak voor of naast de wagen.

Heeft iemand een idee of dit een goede lens is voor dit soort evenementen of heb je zelf een ander voorstel van lens?
    De camera waarover ik beschik is een Nikon D5100

Alvast bedankt

Re: Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX geschikte lens ?

Kijk eens eerst even of je met die mm's wijd genoeg zit, op crop komt de beeldhoek overeen met ong. 50mm en om een wagen beeldvullend te trekken moet je dan toch wat afstand nemen.
    Als je er vlak voor gaat staan heb je alleen de grille...
    Als de wagens wazig zijn door het zonlicht moet je zorgen dat je de zon uit je lens houd, dus zonnekap gebruiken of hou desnoods je hand voor de zon ,buiten beeld uiteraard.
    De ene lens is daar beter in dan de andere maar de prijs gaat dan ook naar boven.
    D800 en een goed glasservies

Comment

Is er misschien ook een andere lens dat je mij kan aanraden voor dit soort evenementen ?
      Over de 35MM heb ik namelijk wel veel goede reviews gelezen maar ook dat deze geen beeldstabilisator heeft en dat schrikt me een beetje af want ik weet niet echt of je dat nodig hebt voor zulke afstanden.

Comment

De 35mm is een objectief met een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik betwijfel echter of je op een crop met dit objectief veel kan doen op zo'n evenementen. Als het wat druk is gaat er waarschijnlijk elke keer iemand tussen jou en de auto komen staan.
        Het zal dus handiger zijn om een lens met wat meer groothoek te hebben, en als je beter kwaliteit wil dan je huidige lens is dat voor de meeste doeleinden een deftige standaardzoom.
        Dat kan zijn een Nikon Af-s 17/55 f2.8 maar ook een Tamron 17/50 f2.8, een Sigma 17/50 f2.8 en ga zo maar voort, ieder merk heeft wel zo'n lens in zijn gamma.
        Sommige zijn met stabilisatie, andere zonder. Of je dat wil hebben is voor iedereen anders. Er is een vuistregeltje dat zegt dat je om scherpe foto's te hebben je sluitertijd gelijk of korter moet zijn dan je brandpunt. Dus bij een brandpuntafstand van 50mm moet dat 1/50ste zijn of korter(1/75ste, 1/100ste enz)
        Je zal dus eerder nut hebben van stabilisatie als je lenzen met veel mm's hebt.
        Maar ik trek veel stilstaande dingen en dan is VR wel aangenaam op alle lenzen, zeker als je weinig licht hebt zoals een museum of kerk. Voor bewegende onderwerpen helpt VR niet want dan heb je meestal korte sluitertijden nodig
        Ga eens na op hoeveel mm's de meeste van je foto's zijn gemaakt, daarvoor heb je bijv "exposureplot" als gratis programma.
        Heb je de meeste bij 18mm , koop dan een lens die daar rond zit en goed presteert, 10/24, 12/24, 17/50 oid, maar is het 35mm dan kan die prime die je aanhaalde ook dienen.
        Maar kennis van je eigen materiaal en basiskennis van fotografie helpen ook, want als jouw lens niet stuk is zou je daarmee toch vrij goed moeten kunnen presteren.
        Zit er een filter op jouw lens ? Als ze je bij aankoop een "beschermfilter" hebben verkocht is dat dikwijls een goedkoop exemplaar en naar mijn ervaring kan dat ook de prestaties serieus beinvloeden.

Comment

Heel erg bedankt voor de tip van dat programmatje.
          Ik heb even mijn mapjes af gegaan met de foto's en dan merk ik op dat de meeste foto's tussen de 27-50 liggen. nu heb ik eens gekeken naar de lenzen die je voorstelden. Maakt de tamron dezelfde kwaliteit als de nikon ? Want de nikon ligt namelijk niet in mijn prijscategorie.

En als ik nu toch voor een 35mm zou kijken en dan zou zoomen met mijn benen zou dit nut hebben ? Deze is namelijk veel aantrekkelijker in prijs voor mij.

Alvast bedankt

Comment

Volgens mijn mening is de Nikon zowat de beste standaardzoom voor een crop camera, maar idd erg duur, zeker nieuw.
            Ik heb ooit een Tamron 17/50 gehad en die vond ik ook goed, ze was iets softer op f2.8 in direct vergelijk met de Nikon maar zeker niet slecht.
            Bouwkwaliteit is ook minder maar de prijs is dat ook dus...
            Die Tamron heb je ook met VR (bij Tamron VC) ,die zou iets minder scherp zijn maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
            Als je je benenzoom gebruikt is de 35mm een héél goed lensje, én heel goedkoop als je dat tweedehands koopt, ze worden veel aangeboden.
            Je kan er ook meer creatief mee aan de slag (beperkte dof)
            De Tamron 17/50 zal wel veelzijdiger zijn waardoor je je 18/270 niet meer of erg weinig gaat gebruiken, de 35mm is meer een lens voor erbij volgens mij.

Comment

Ik wou ook graag creatiever omgaan met de foto's qua dof en nieuw kost deze lens 169 euro dus is dit niet erg veel.

Bedankt voor alle informatie

Comment

Working...
              X