Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervanging kitlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vervanging kitlens

Ik zal eerst even zeggen waarvoor ik de lens nodig heb, wat de eisen zijn, dat helpt bij de raadgeving.

De vereisten:

- Canon EF(-S) mount
    - Een zoombereik, als vervanging voor m'n standaardzoomlens (ik moet zeker 35-50mm hebben)
    - Als aanvulling op een UWA 11-16mm
    - Constant diafragma over het bereik
    - Hoeft niet full frame compatibel te zijn (ik wacht op de 7DII )
    - IS is een must voor video doeleinden
    - Degelijk snelle AF
    - Handelbare focusring
    - Liefst 77mm filter thread, niet groter althans.
    - Geen lens creeping, da's verschrikkelijk
    - Scherper dan een kitlens!

Ik had al enkele in gedachten: Canon EF-S 17-55mm f2.8 en Sigma & Tamron equivalenten, Canon EF 24-105mm f4

f2.8 is leuk en soms broodnodig maar extra bereik is wel handig als dat je enige stukje tele is.

Budget mag je onder de €1000 rekenen. Ik wil er wel iets voor neer tellen, heb nog tijd om te sparen tot september.

Voordelen, nadelen, tips, ervaringen. Alles aub

Re: Vervanging kitlens

Sigma 24-105mm F4.0 DG OS HSM "Art" als het een f4 mag zijn ofwel de canon 17-50f2.8 is usm
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Zou persoonlijk de 17-55 2.8 van Canon aanraden. Heb er nooit spijt van gehad, een echte all-rounder.
      Er zijn i.m.h.o. geen nadelen.
      B.t.w. ben ook benieuwd wat de 7D wordt, ik blijf zeker ook bij de crop camera's
      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 1tio1 Bekijk bericht
        Ik zal eerst even zeggen waarvoor ik de lens nodig heb.........
        ja dat zou wel helpen..?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          ja dat zou wel helpen..?
          grt,bouk.
          De post gelezen? alles staat er toch in??

Ik heb zeer lang mijn tamron 28-75 f/2.8 gehad... vond ik "de perfecte lens" (heeft het spijtig genoeg begeven).
          Ik zou toch persoonlijk voor minstens f/2.8 gaan, dat vind ik vrij "onmisbaar".
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Overweeg zeker ook de EF 40mm f/2.8 pancake: ik ben daar zeer tevreden over. Niet te duur, en naar het schijnt speciaal ontwikkeld om mee te filmen (maar daar heb ik geen ervaring mee).http:www.kieskeurig.be/lens/canon/ef_40mm_f28_stm/prijzen/bezorgen/1058211

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
              De post gelezen? alles staat er toch in??
              nee.....in de post staat nergens te lezen, waarvoor de lens gebruikt gaat worden.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                nee.....in de post staat nergens te lezen, waarvoor de lens gebruikt gaat worden.
                grt,bouk.
                Oh je hebt gelijk, hij weet duidelijk nog niet in welke categorie van lens hij zoekt.
                Zijn eisen zijn zeer algemeen..

Goed gezien bouk
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Foto's trekken en filmen he mannen!
                  Ik dacht dat die vooropgestelde eisen voor zich spraken, maar niet dus.

Allereerst een reisopbjectief dat alles boven 16mm moet vertegenwoordigen. (die 40mm pancake is daarom niet geschikt, primes zijn een leuke aanvulling maar geen IS)

18-35mm 1.8 van Sigma was ook een mogelijke optie, maar helaas weer geen IS, en dat is nodig voor handheld filmen.

Ik zou graag ervaringen horen over de Canon 17-55mm f/2.8 en de varianten van andere merken. Is de merkgebonden lens echt veel beter dan die Tamron en Sigma equivalent?

Nu zou ik niet zeggen dat ik een pixel peeper ben, maar ik heb toch graag een grote dosis scherpte. Is de 17-55mm vergelijkbaar, beter of slechter dan de 24-105mm f/4 qua beeldkwaliteit?
                  Vanaf f/4 uiteraard...

Liever geen Sigma 24-105mm, want die is duurder dan de Canon equivalent en blijkbaar niet per se beter. Plus 82mm filterdraad als ik mij goed herinner. (lastig voor filters)

Ohja, ten tweede een portretlens uiteraard. En daar stopt het eigenlijk, verder heb ik niet meteen een idee. Maakt ook niet zoveel uit, wat doe je anders met een standaard zoomobjectief...

f/2.8 is vooral leuk wanneer de avond valt om toch nog dat extra stopje te hebben. Ik hoef die f/2.8 niet voor concertfotografie, als je daarachter aasde.
                  Last edited by 1tio1; 3 april 2014, 22:01.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
                    Zou persoonlijk de 17-55 2.8 van Canon aanraden. Heb er nooit spijt van gehad, een echte all-rounder.
                    Er zijn i.m.h.o. geen nadelen.
                    B.t.w. ben ook benieuwd wat de 7D wordt, ik blijf zeker ook bij de crop camera's
                    Ik hoor veel goeds over die 17-55mm, zou ik eigenlijk best gewoon daarvoor gaan, als je weet dat ik sowieso de eerstvolgende jaren niet naar FF ga?

Ik twijfel sterk tussen die en de 24-105mm f4 van Canon, omdat ik het bereik wat ga missen.

Comment

Ik heb de Sigma variant gehad, de Tamron variant, maar de originele Canon
                      17-55 2.8 was gewoon op elk gebied een klein beetje beter. Mijn beste lens
                      ooit.
                      Alleen zou ik er toch over nadenken, want geen FF. En je kunt nu wel zeggen
                      nooit naar FF te willen, maar indien het verschil in kwaliteit te groot wordt en
                      daar vrees ik voor.
                      Maar goed, die Canon is een fantastische lens. Ik vind ze de meerprijs meer
                      dan waard. Maar ja, een ander misschien niet.

Comment

Canon 17-55 + Canon 85 1.8.
                        Nieuw ben je voor €1000,- klaar, tweedehands rond de 650 euro.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
                        Canon 600D - Sigma 30 1.4 Art - Canon 50 1.8 - Canon 85 1.8 USM - Canon 18-55

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                          Ik heb de Sigma variant gehad, de Tamron variant, maar de originele Canon
                          17-55 2.8 was gewoon op elk gebied een klein beetje beter. Mijn beste lens
                          ooit.
                          Alleen zou ik er toch over nadenken, want geen FF. En je kunt nu wel zeggen
                          nooit naar FF te willen, maar indien het verschil in kwaliteit te groot wordt en
                          daar vrees ik voor.
                          Maar goed, die Canon is een fantastische lens. Ik vind ze de meerprijs meer
                          dan waard. Maar ja, een ander misschien niet.
                          Zeg nooit nooit natuurlijk. Uiteraard komt er een punt waarop ik verder wil naar full frame, afhankelijk van m'n eisen. Zo maken ze bijvoorbeeld geen TS-E 11mm om de TS-E 17mm op crop te evenaren. Dan MOET je full frame gaan.

Maar ik begin toch al sterk overtuigd te worden van die 17-55mm. Ik denk dat 2.8 eerder aantrekkelijk is dan dat beetje extra bereik. Iets waar ik 2 jaar geleden waarschijnlijk niet bij stil gestaan zou hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RuudJB Bekijk bericht
                            Canon 17-55 + Canon 85 1.8.
                            Nieuw ben je voor €1000,- klaar, tweedehands rond de 650 euro.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
                            Klopt, en die 85mm staat ook al lang op m'n lijstje Zo scherp wijd open.

Comment

De 17-55 en 85mm zijn een prachtig stel, erg lichtsterk ook!

Over de overstap naar FF zou ik me persoonlijk nog niet teveel zorgen maken: De 17-55 behoudt zijn waarde goed heb ik begrepen omdat hij zo gewild is. Dat houdt in dat als je ooit naar Full-Frame overstapt en je besluit de oude camera weg te doen, dat je de lens nog tegen een leuke prijs kan verkopen.

Misschien kan je overwegen om in plaats van de 85mm een 70-200 F4 te kopen? De 70-200 hoeft niet veel meer te kosten en is minder lichtsterk, maar geeft je wel meer bereik.

Comment

Working...
                              X