Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke extra lens voor reizen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke extra lens voor reizen

Ik heb een Nikon D610 + 24-85mm VR kitlens , waar ik zeer blij mee ben en die quasi alles dekken qua brandpuntafstand.
    De kitlens vind ik persoonlijk héél scherp.
    Uit vroegere ervaring weet ik dat macro en telelenzen niet aan mij zijn besteed (ik heb er de onderwerpen niet voor).
    Echter, op mijn volgende reis ik zou 1 extra lens willen meenemen. Liefst een prime van 85 à 135, die extreem hoog scoort qua scherpte en bokeh.

Ik had de Samyang 85mm (manuele focus) op het lijstje staan. Iemand nog tips ?

Re: Welke extra lens voor reizen

De Nikon 85 f1.8 AFS G lijkt mij nog een betere keus.
    Ik twijfel niet aan de optische kwaliteiten van de Samyang, maar een autofocus is een niet te onderschatten meerwaarde.
    Op groothoek speelt dat minder mee, maar op tele kan je handmatig nooit zo nauwkeurig en snel scherpstellen.
    De 85 f1.8 is overigens ook best betaalbaar (400 euro).

Een andere steengoede (reis)lens is de 70-200 f4, de scherpte is eveneens top en het gemak van een zoom op reis is mooi meegenomen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik zou er ook de Nikon 85 1.8 opschroeven. Goede lens, geen gedoe met
      manuele focus en een mooie werkafstand.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
        Ik zou er ook de Nikon 85 1.8 opschroeven. Goede lens, geen gedoe met
        manuele focus en een mooie werkafstand.
        Denk dat ik mij inderdaad de 85mm 1.8 ga halen.
        Manueel scherpstellen is inderdaad moeilijk om het héél precies te doen.

Comment

Waarom zou je een 85mm kopen dat dekt jouw 24-85 toch ook al af; weliswaar met een minder grote diameter van het licht doorlaatbare oppervlak; maar ik zou een portret toch niet op f/1.8 maken gaan maken f/4.5 aan het eind heb je met je huidige objectief; daar kun je een behoorlijke onscherpte in de achtergrond mee realiseren.

Waarom moet een objectief extreem hoog scoren qua scherpte en bokeh? Het menselijk oog is stekeblind en kan weinig beeldlijnen onderscheiden; wanneer een objectief veel contrast in een foto legt ervaren we dat als scherper dan wanneer een objectief een hoog oplossend vermogen kan realiseren. Bokeh wordt vaak gekoppeld aan de hoeveelheid en vorm van de diafragmabladen en lichtsterkte, dat heeft er echter niks mee te maken, het gaat erom hoe licht gebroken wordt en hoe het objectief gecorrigeerd is voor lens afwijkingen.

Als je toch wat wil kopen zou ik een 135mm f/2.0 DC nemen, dat bereik heb je nog niet en is toch wel iets speciaals.
          Last edited by luukt; 5 april 2014, 08:48.

Comment

Ik snap de meerwaarde van een 85mm objectief wel - maar dan met name voor portretfotografie en dergelijke. Ik heb zelf Canon en kan dus weinig toevoegen over de kwaliteit van de Nikon, maar ik twijfel er niet aan dat die gewoon goed is.

Ik vraag me eigenlijk meer af waarom je naar een 85mm objectief kijkt voor reizen. Zeker als je stelt dat je eigenlijk niet veel hebt aan tele lenzen?
            Dan kan je misschien wel beter kijken naar een goed wide angle of standaard objectief?

Comment

De Nikon 85mm f/1.8G is uitzonderlijk goed. Maar de 24-85 is qua Bokeh en scherpte waar de TS het over heeft ook een zeer goed objectief, met die 24-85 kun je prima portretten schieten en op reis is een 85mm vast waarschijnlijk alleen maar irritant als je maar één body hebt (dus geen andere body waar je een 28mm op kunt zetten; voilà 24-85 ;-) een 24-85 en 85mm f/1.8G op reis meenemen zou ik nooit doen sowieso al niet aanschaffen, daarom kwam ik met de 135mm f/2.0 DC is een behoorlijke lengte, maar wel een pareltje.

Comment

Bij die 24-85 zou ik toch ook eerder uitkijken naar een 70-200 (de f4 is lichter, dus handiger mee te sleuren op reis en ze is ook goedkoper dan de f2,8) of 70-300 in plaats van een vaste 85mm.
                Tijdens een reis zal je zo'n 85mm waarschijnlijk bijna altijd in de fototas laten zitten omdat je die brandpuntsafstand al in je zoomlens hebt zitten.
                Met een langere lens krijg je toch meer mogelijkheden als het onderwerp te ver van de camera verwijderd is, daar heb je meer aan dan nog eens dezelfde brandpuntsafstand, maar dan lichtsterker.

Maar als je zeker weet dat je geen tele nodig hebt, dan kan je dat geld beter uitgeven aan iets anders, dan loop je ook rond met een veel lichtere fototas tijdens je reis.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Bedankt voor de reacties !

Ik ga het gewoon bij mijn 24-85mm houden om op reis mee te nemen.
                  De 24-85mm is buitengewoon goed, tenminste toch mijn exemplaar.
                  Lenzen wisselen heeft altijd ook bijkomend risico van stof op de sensor...
                  De lens zit er op van de eerste minuut, en is er nog niet af geweest.

Alleen de griezelige scherpte in combinatie met de bokeh van zo'n prime kan je met een zoomlens niet bereiken.
                  Last edited by hgwells; 14 april 2014, 09:50.

Comment

Heb mij dan toch een Nikon 50mm 1.4G aangekocht voor de bokeh en de nightshots...
                    85mm of meer in prime is minder universeel, en ik kan met de 50mm ook naar 75mm gaan door de crop mode.
                    Op 1.4 is de lens héél soft (zoals al mijn voorgaande 1.4 lenzen) maar van 2.8 tot 8.0 is ze heel scherp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hgwells Bekijk bericht
                      Op 1.4 is de lens héél soft (zoals al mijn voorgaande 1.4 lenzen) maar van 2.8 tot 8.0 is ze heel scherp.
                      Dan had je moeten wachten op de nieuwe Sigma 50mm f1,4 , die is vanaf f1,4 al heel scherp.
                      Maar die zal eerst beschikbaar zijn voor Canon, later zal die ook uitkomen met een Nikon en Sony vatting.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Working...
                      X