Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 16-85 mm voor D7100 + alternatieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 16-85 mm voor D7100 + alternatieven

    Hallo iedereen,

    Ik heb sinds kort een Nikon D7100 aangeschaft en vroeg me nu af of de 16-85 mm een goeie lens is voor te gebruiken bij dit toestel.
    Iemand ervaringen met deze lens? Al dan niet in combinatie met de D7100..

    Nog andere lenzen die het beste uit dit toestel halen? (+/- 500 euro)

    Groothoeklenzen?

    Heb reeds de 35 mm prime en 18-55 mm kitlens, die kitlens zou ik dan verkopen.
    https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

  • #2
    Re: Nikon 16-85 mm voor D7100 + alternatieven

    Ik ben daar, als wandellens, omwille van zijn bereik, heel tevreden van (heb ze 2de hands gekocht als opvolger van men kitlens).
    Wil ik betere kwaliteit, dan stap ik over op men 50mm prime (een 24mm top-prime staat nog op mijn verlanglijst).
    Andere lenzen gaan enkel met een specifieke bedoeling mee.
    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 16-85 mm voor D7100 + alternatieven

      volgens dxo zou de Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM de beste zijn ik heb zelf ook de 35mm ,en heb gekozen voor de combo D7100en de 18-140mm waar ik wel tevreden van ben .
      Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 16-85 mm voor D7100 + alternatieven

        Ik ben ook tevreden van de 16-85, weliswaar op een D7000. Het is handig dat deze dezelfde filtermaat heeft als de 70-300VR, waardoor je pola- of ND filters kan gebruiken op beide lenzen. Mijn broer heeft een Sigma - ook goed maar een andere filtermaat en de zoom draait andersom t.o.v. Nikon lenzen en dat lijkt me toch onhandig.
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 16-85 mm voor D7100 + alternatieven

          Heb deze lens ook heel lang gebruikt op mijn D7000.
          Zeer tevreden over. Scherp en het bereik is ook prettig.
          Erg fijn als walkaround, niet te zwaar en groot.

          Heb 2 maanden geleden een Nikkor 17-55 F2.8 gekocht, en kan dus ook vergelijken.
          Kwa scherpte heb ik ze naast elkaar gezet en zijn ze vrijwel gelijk, wel is de 16-55 naar de randen toe duidelijk onscherper.
          Chromatische aberratie is duidelijk meer aanwezig bij de 16-85, maar dit natuurlijk wel makkelijk weg te werken in LR.
          De 16-85 heeft ook een stukje meer vervorming dan 17-55.
          Maar waar de 17-55 duidelijk veel beter scoort is bij portretten. Valt me op dat ieder portret gewoon ragscherp is, lijkt erop dat de focus gewoon stuk beter is. Bij de 16-85 zat er weleens een misser tussen, focus net niet op juiste plaats.
          En natuurlijk de F2.8 over hele bereik, lens geeft ook stuk mooiere zachte BG bij portretten hierdoor.
          Wil je niet aan het twijfelen brengen, maar voor de nieuwprijs van een 16-85 heb je ook een 2ehands 17-55.
          Nadeel van de 17-55 is wel dat het een behoorlijk groot en zwaar objectief is.

          Mijn 16-85 staat trouwens te koop in de te koop hoek.
          Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
          MIJN WEBSITE

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 16-85 mm voor D7100 + alternatieven

            Bedankt voor de reacties!

            Wel, ik kan de 16-85 mm ook tweedehands kopen van iemand (sorry jos82, had al een andere verkoper )
            Dus daarom als walkaround zag ik deze wel zitten.. ik ben bang dat ik met de 17-55 soms ietsje te kort zal schieten...
            Ik ben normaal van plan om ook fuiven te doen, de 16-85 is daarvoor misschien iets minder aangewezen door zijn f/3.5, of lukt dit wel aardig?

            Zou de 16-85 mm volstaan om (af en toe) interieurs mee te fotograferen, of moet ik hier naar bv een 10-24 gaan?
            Krijg je op 16 mm nog geen last van vervorming?
            https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 16-85 mm voor D7100 + alternatieven

              Op een fuif fotograferen betekend heel weinig licht en beweging, m.a.w. je moet flitsen. Met f3.5 zal dat dus wel lukken. Een kleiner diafragma gaat vooral minder scherptediepte geven.

              Voor interieur is 16mm op DX te weinig.
              Fish-eye vervorming ga je op 16mm niet hebben tenzij je een onderwerp kort bij de lens plaatst.
              D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 16-85 mm voor D7100 + alternatieven

                Klopt inderdaad dat ik een flitser ga gebruiken, dit is nog een punt, welke flitser koop ik?
                Ik heb geen ervaring met dit soort fotografie dus ik weet niet waarop ik moet letten.

                Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                Op een fuif fotograferen betekend heel weinig licht en beweging, m.a.w. je moet flitsen. Met f3.5 zal dat dus wel lukken. Een kleiner diafragma gaat vooral minder scherptediepte geven.

                Voor interieur is 16mm op DX te weinig.
                Fish-eye vervorming ga je op 16mm niet hebben tenzij je een onderwerp kort bij de lens plaatst.
                https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 16-85 mm voor D7100 + alternatieven

                  Ik persoonlijk zou toch ook de 17-55 f 2.8 eens overwegen,ik gebruik ze op een D300 en ben er zeer tevreden over.
                  Tweede hands makkelijk te vinden van mensen die overstappen naar FX.

                  Mvg Yves.
                  What you see is what you get

                  Comment

                  Working...
                  X