Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

24-70 mm F/2.8 of 4.0 IS? Moeilijke keuze

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 24-70 mm F/2.8 of 4.0 IS? Moeilijke keuze

Wie helpt mij met het volgende probleem.
    IK wens mij een nieuw objectief aan te kopen voor mijn Canon 7D, zijnde ofwel een 24-70mm F/2.8 (kostprijs kleine 2000 euro) of 24-70mm F/4.0 met IS (kostprijs: circa 1000 euro). Ik heb nu gelezen dat de nieuwe 24-70mm F/4.0 met IS een lichtvoordeel oplevert van ongeveer 4 stops. Compenseert dit het diafragma-bereik van de F/2.8? De kostprijs is navenant en als het voordeel tussen de F/4.0 met IS en de F/2.8 niet te groot is, dan zal de prijs wel doorslag geven. Graag jullie mening!

Met vele groeten
    Johan Van de Velde

Re: 24-70 mm F/2.8 of 4.0 IS? Moeilijke keuze

Het voordeel van beeldstabilisatie merk je vooral bij niet-bewegende onderwerpen.
    Voor actiefotografie waarbij een heel korte sluitertijd nodig is om de actie te bevriezen zal een gestabiliseerde lens geen voordeel bieden, daarvoor is een lichtsterkere lens in het voordeel.

Als je bijvoorbeeld in een museum foto's wil maken zonder flits, dan is beeldstabilisatie een goed hulpmiddel om de iso wat lager te houden.
    Voor indoor-sport heb je weinig aan een gestabiliseerde f4 lens, daarvoor is een f2,8 lens al een stuk beter.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Kijk ook eens naar de tamron. Ik heb ook voor de keuze gestaan. Ik meen me te herinneren dat mijn volgorde, na veel zoekwerk was:
      1 canon 2.8 II
      2 tamron 2.8 met vc
      3 canon 4 IS
      Lees de testresultaten op photozone.de
      Ik heb de canon 2.8 II tweedehands kunnen kopen hier op BD. Ik ben er zeeeeeer tevreden mee

Comment

Ik bezit de 24-70 f4 IS en gebruik ze op een volbeeld sensor, vooral voor het maken van portretten en op feestjes, dus personen allerlei. Meestal wil ik ondanks de f4 , een zo klein mogelijke scherptediepte, om de personen echt uit de achtergrond los te laten komen. Mijn ervaring met deze lens is dat ze wel scherpe foto's maakt, maar het bokeh niet zo fraai oogt meestal. Gewoon vaak slecht zelfs. Als jij voor uw 7D, die al een kleinere sensor heeft als mijn fullframe, ook onderwerpen zou willen isoleren, en dus door de sensor hetzelfde effect krijgt als ik met deze lens op ongeveer f5.6, zou ik ze zeker niet aanraden. Spaar eventueel wat langer en neem de 2.8 :-) dat ga ik ook doen.

Comment

Waarom neem je de EF-s 17-55 2.8 IS niet? 2.8 en IS en mooie foto's....

Comment

Working...
          X