Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portretlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• portretlens

hallo

ik beschik al enkele jaren over een Nikon D90 met standaard kitlens 18-105mm f/3.5-5.6G
    nu zou ik meer naar portret toe willen werken en naar Macro (bloemen, diertjes ...)
    wie kan mij tips geven ivm met goede lens prijs/kwaliteit

groeten

Ik heb reeds de tamron 70-300 (voetbalfoto's van onze jeudploeg)

Re: portretlens

De AF-S VR Micro-Nikkor 105 mm f/2.8G IF-ED wordt ook gebruikt als portretlens.

Nadelen:
    - de werkafstand
    - de meedogenloosheid in de details. In macro een pluspunt, in portretten soms ongewenst.
    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

ik kan deze lens van iemand overnemen
      geschikt?
      AF-S Micro Nikkor 40mm f/2.8G DX

Comment

Met een 40mm lens moet je wel vrij dicht komen als je er portretjes mee wil maken, met een langere lens is het gemakkelijker om storende elementen uit de achtergrond te houden (langere lens = kleinere beeldhoek, en het effect van de beperkte scherptediepte wordt duidelijker).
        Een 85mm lens wordt daarom veel gebruikt als portretlens op een 1,5 (of 1,6x) crop camera, op een full-frame wordt dat 135mm.
        Tussen 85 en 105mm is niet zo'n heel groot verschil, daarom zal de lens die Jos al heeft voorgesteld een heel goede keuze zijn, die kan je voor portret en macro gebruiken (en nog voor een heleboel andere soorten fotografie).

Eigenlijk is de Tamron 70-300 ook bruikbaar voor portretfotografie, ik gebruik zelf ook wel eens een 70-200 of 70-300 voor portretjes.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Working...
        X