Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax SMC M 50mm 1:1.7

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax SMC M 50mm 1:1.7

    Hallo

    Ik heb onlangs voor het eerst een manuele lens gekocht (tweedehands) voor mijn Pentax K10D. Belangrijkste reden hiervoor was natuurlijk de lichtsterkte die indoor portretten gemakkelijker, mooier (minder korrelig) moet maken. Alleen heb ik wat problemen met de werking van de manuele focus. Ik heb intussen al uitgevist dat ik in het menu het gebruik van een manuele diafragmaring moet toelaten (check), en dat ik via de groene knop de belichting kan (laten) regelen door de camera. Het probleem is echter dat als ik in de praktijk manueel probeer scherp te stellen, het soms veel tijd en moeite kost om het biepje te horen waarna ik de foto eindelijk kan nemen. Ondertussen beweegt mijn onderwerp (in casu mijn zoon) uiteraard ook! Tweede probleem: is het eigenlijk nog nodig om de sluiterknop half in te drukken? Ik heb de indruk dat ik geen biep krijg van mijn camera als ik dat niet eerst gedaan heb. En is het de bedoeling de groene knop in te drukken ná het scherpstellen? Want tegen dat dit gebeurd is ben ik mijn focus weer kwijt.
    Alvast bedankt voor enkele helpende reacties

  • #2
    Re: Pentax SMC M 50mm 1:1.7

    Als de lichtomstandigheden niet wijzigen, is eenmaal indrukken van de groene knop in principe voldoende. In het manuele belichtingsprogramma wordt de sluitertijd dan vastgezet en deze zal pas wijzigen als je opnieuw op de groene knop drukt of als je aan het voorste wieltje draait. Blijf je daar af, en blijft het licht hetzelfde, kan je met één lichtmeting zoveel foto's maken als je wil.

    Manueel scherpstellen vergt inderdaad de nodige oefening. Op latere camera's kan je eventueel Lv gebruiken (live view), dat maakt manueel scherpstellen wat makkelijker en preciezer, maar echt goed werken doet dat pas sinds de K-5. En voor snel bewegende onderwerpen helpt dat nauwelijks. Er zijn echter wel hulpmiddelen zoals een matglas met splitprisma (zie onder) of een zoekerloep.

    Persoonlijk koos ik voor de loep, die vervangt het rubberen kapje dat licht afschermt van de zoeker. Zo'n zoekerloep vergroot het beeld met een 20%, waardoor je makkelijker kan zien of je beeld scherp is of niet, en je de biep niet noodzakelijk hoeft af te wachten (of niet hoeft half in te drukken tijdens het scherpstellen). Je hebt nog steeds een goed zicht nodig, maar 't is iets minder moeilijk.

    Sommigen installeren in de camera een alternatief matglas met een split prisma. Hier volgt een redelijk lange, mogelijk wat technische uitleg:
    Het matglas is het glaasje waarop het patroon staat gegrift dat je in de zoeker ziet. Het bevindt zich bovenin de spiegelkamer, net onder het prisma. Pentax camera's laten relatief makkelijk toe het te vervangen, zodat je andere glaasjes in de plaats kan gebruiken. Bij Pentax zelf kan je er enkele met alternatieve patronen vinden, maar voor een split prisma moet je naar andere fabrikanten, zoals bvb KatzEye (niet goedkoop!).
    Het split prisma is een cirkel in het midden van de zoeker waarin je een horizontale (of soms ook schuine) verdeling merkt die het beeld "breekt". Door aan de scherpstelring te draaien komen de twee beeldhelften weer gelijk te liggen als je scherpstelling juist is. Bovendien zijn de twee helften enkel helder bij juiste scherpstelling. Dat werkt erg goed als het glaasje juist is geplaatst en als het de juiste dikte heeft.
    Een kleine afwijking zal al snel foute scherpstelling geven. Bovendien is er feit dat bij onscherp beeld één van de helften donker is. Dat zorgt ervoor dat je lichtmeting wordt gedaan op een te donker beeld en je riskeert overbelichte beelden op te nemen. Lichtmeten mag je dan enkel doen bij een scherpgestelde opname. Weliswaar blijft één lichtmeting voldoende als 't licht niet wijzigt.
    Een splitprisma is lastiger als je er AF objectieven mee gebruikt in de (half)automatische modes zoals P, Tv, Av. Die meten immers het licht voordat de AF heeft scherpgesteld, en dat wil zeggen dat je de afwijking op voorhand moet inschatten en eventueel compenseren door steevast enkele stops onder te belichten (belichtingscompensatie op -2Ev of zo? proefondervindelijk vast te stellen).

    Tot slot nog deze alternatieve werkwijze:
    Zet je camera op AF ipv op MF. In de veronderstelling dat je camera nog standaard is ingesteld, zal deze pas toelaten een opname te maken als de scherpstelbevestiging is gegeven (het groene lichtje in de zoeker). Zoals je bij een AF-objectief eerst half moet indrukken om scherp te stellen, dan herkaderen terwijl je de ontspanknop half ingedrukt houdt, en bij de juiste kadrering volledig indrukt voor de opname. Je kan de ontspanknop helemaal indrukken, maar de opname zal pas gebeuren als het objectief scherp staat. Bij een manueel objectief wil dat zeggen dat de camera pas een opname zal maken nadat jij hebt scherpgesteld. Dus wordt de werkwijze:
    - volledig indrukken van de ontspanknop: de camera maakt geen opname want het beeld is niet scherp.
    - manueel scherpstellen terwijl je de knop helemaal ingedrukt houdt: de camera doet niets zolang het beeld niet scherp is.
    - van zodra het beeld scherp is (de biep en het groene lichtje) zal de camera onmiddellijk de opname maken.
    Dus: indrukken, dan draaien, en "klik" als de je scherpe zone passeert.
    Dit zou goed moeten werken als je onderwerp onder het scherpstelpunt valt.

    hth, Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Pentax SMC M 50mm 1:1.7

      Ja man, wat een hoop tips. De laatste levert eigenlijk wel een instant-oplossing. Bedankt voor de tijd en de moeite!

      Comment

      Working...
      X