Vol verbazing vernam ik dat volgens de geruchtenmolen, Sigma zou werken aan een 135mm f1.8. Dat is wel héél lichtsterk voor zo'n brandpuntsafstand. Het was Geert ( Demeyereg ) die hier ooit een berekeningssleutel postte voor het berekenen van de frontlensdiameter. Ik vind het helaas niet terug. Maar hoedanook, mijn vermoeden is dat bij een objectief met deze kenmerken, die diameter algauw zo'n 10cm zou bedragen. Een monster van een lens, met een dito gewicht.
Maar dan is er het diafragma. F1.8??? Dat zou betekenen dat de opening achteraan groter zou zijn dan de diameter van de lensvatting. Toch? In zo'n geval treedt de lensvatting dan toch zelf op als diafragma, of hoe gaat dat dan in zijn werk? Ik moet het verkeerd voorhebben want er bestaat ook zoiets als de Sigma 500mm f2.8, de Sigzilla, die staat achteraan alleszins ook groter open dan de bajonetvatting. Iemand?
Walter
Maar dan is er het diafragma. F1.8??? Dat zou betekenen dat de opening achteraan groter zou zijn dan de diameter van de lensvatting. Toch? In zo'n geval treedt de lensvatting dan toch zelf op als diafragma, of hoe gaat dat dan in zijn werk? Ik moet het verkeerd voorhebben want er bestaat ook zoiets als de Sigma 500mm f2.8, de Sigzilla, die staat achteraan alleszins ook groter open dan de bajonetvatting. Iemand?
Walter
Comment