Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DX en FX lensen op andere bodiesff

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DX en FX lensen op andere bodiesff

Hallo,

Wellicht een onderwerp dat al meerdere malen is gepasseerd, maar ik vond niet onmiddellijk een antwoord. Ik probeer namelijk de compatibiliteit van full frame vs niet-fullframe lenzen te begrijpen. Op volgende pagina vond ik al wat info: http://www.nikonusa.com/en/Learn-And...X-Formats.html

Volgens wat ik lees kun je DX lenzen op FX (fullframe) bodies gebruiken en omgekeerd.

Aangezien FX-lenzen een groter beeldoppervlak werpen op de sensor, zul je in dat geval echter een deel van je beschikbare deel verliezen (je sensor is te klein). Mijn vraag: komt dat dan overéén met de cropfactor van die DX body? Maw: een 50mm FX lens zal nog steeds in een equivalent van 75mm resulteren?

Wat gebeurt er dan als je bvb je eerste fullframe body koopt? Die DX lenzen zullen er dan voor zorgen dat je camera in cropmodus functioneert. Maw, je 50mm DX lens blijft nog steeds 75mm weergeven.

Klopt dat zo ongeveer? Of zijn er ook DX lenzen die je nooit kunt gebruiken op een fullframe?

Uiteraard besef ik dan ook dat het geen nut heeft om een fullframe te kopen, wanneer je met DX lenzen blijft werken.
    http://kasper.photography & Flickr

Re: DX en FX lensen op andere bodiesff

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht

Aangezien FX-lenzen een groter beeldoppervlak werpen op de sensor, zul je in dat geval echter een deel van je beschikbare deel verliezen (je sensor is te klein). Mijn vraag: komt dat dan overéén met de cropfactor van die DX body? Maw: een 50mm FX lens zal nog steeds in een equivalent van 75mm resulteren?

Uiteraard besef ik dan ook dat het geen nut heeft om een fullframe te kopen, wanneer je met DX lenzen blijft werken.
    Je kan het automatisch switchen naar DX mode uitzetten in het menu. Daarna kan je wel via het menu ZELF kiezen om naar crop mode te switchen. Hieronder bv. voor de D800 (links) en de D700 (rechts). Maar je zal dan de beperking ondervinden van de DX lens (er valt toch een deel bruikbaar beeld weg zodat je dan later softwarematig toch moet croppen, maar dat varieert van lens tot lens, maw. het kan soms best meevallen.

Als je een DX lens gebruikt op een FX camera en die switcht naar DX mode, dan krijg je een uitsnede, ttz. je gebruikt slechts een deel van de FX sensor (en verliest dus pixels).

Als je een FX lens gebruikt op een DX camera dan wordt de hele DX sensor belicht en gebruik je dus ook diens volle aantal pixels, de crop factor zorgt ervoor dat het beeld dat je krijgt lijkt alsof je dichterbij zit.

Het eerste is dus een echte crop, ttz. slechts een deel van de FX sensor wordt gebruikt, de rest is verloren.

Het tweede is een onechte crop de hele sensor wordt belicht maar die sensor kan minder beeld vangen dan wat er via de lens binnenkomt, het resultaat qua beeldvulling is gelijk aan de eerste, maar ditmaal behoudt je wel alle pixels van de DX sensor.
    Last edited by Lalonde; 24 januari 2014, 04:17.

Comment

dit geldt niet voor Canon hé. Bij Canon kan je de EF s lenzen niet gebruiken op FF zij zouden te diep de body ingaan en de spiegel beschadigen.
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
        Je kan het automatisch switchen naar DX mode uitzetten in het menu. Daarna kan je wel via het menu ZELF kiezen om naar crop mode te switchen. Hieronder bv. voor de D800 (links) en de D700 (rechts). Maar je zal dan de beperking ondervinden van de DX lens (er valt toch een deel bruikbaar beeld weg zodat je dan later softwarematig toch moet croppen, maar dat varieert van lens tot lens, maw. het kan soms best meevallen.

Als je een DX lens gebruikt op een FX camera en die switcht naar DX mode, dan krijg je een uitsnede, ttz. je gebruikt slechts een deel van de FX sensor (en verliest dus pixels).

Als je een FX lens gebruikt op een DX camera dan wordt de hele DX sensor belicht en gebruik je dus ook diens volle aantal pixels, de crop factor zorgt ervoor dat het beeld dat je krijgt lijkt alsof je dichterbij zit.

Het eerste is dus een echte crop, ttz. slechts een deel van de FX sensor wordt gebruikt, de rest is verloren.

Het tweede is een onechte crop de hele sensor wordt belicht maar die sensor kan minder beeld vangen dan wat er via de lens binnenkomt, het resultaat qua beeldvulling is gelijk aan de eerste, maar ditmaal behoudt je wel alle pixels van de DX sensor.
        Zou het kunnen dat daardoor sommige FX lenzen beter presteren op diezelfde DX camera ? Hiermee bedoel ik, betere foto's afleveren. Meer pixels op een kleiner oppervlak zou volgens mij een betere foto moeten geven, of zie ik dat verkeerd?
        Allicht zal dan ook een crop van een foto met FX lens genomen op een DX camera, kwalitatief beter zijn dan de crop van een foto met een DX lens genomen op een DX camera.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
          1) Zou het kunnen dat daardoor sommige FX lenzen beter presteren op diezelfde DX camera ?

2) Hiermee bedoel ik, betere foto's afleveren. Meer pixels op een kleiner oppervlak zou volgens mij een betere foto moeten geven, of zie ik dat verkeerd?

3) Allicht zal dan ook een crop van een foto met FX lens genomen op een DX camera, kwalitatief beter zijn dan de crop van een foto met een DX lens genomen op een DX camera.
          1) Niet noodzakelijk, FX lenzen zijn vaak gewoon beter gemaakt met beter glas omdat ze gewoon veel beter moeten zijn om over het hele oppervlak te presteren.

2)Nee, een grotere sensor is altijd beter. Maar het is niet hetzelfde als zeggen dat meer pixels altijd beter is. Meer plaats voor grotere pixels is beter dan meer plaats voor meer pixels, gewoon omdat grotere pixels beter en sneller zijn.

3) Twijfel, zie ( 2 )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
            Zou het kunnen dat daardoor sommige FX lenzen beter presteren op diezelfde DX camera ? Hiermee bedoel ik, betere foto's afleveren. Meer pixels op een kleiner oppervlak zou volgens mij een betere foto moeten geven, of zie ik dat verkeerd?
            Het zwakste punt van een lens zijn de randen. Als je een FX lens op een DX body gebruikt, heb je niet alleen een betere lens, maar gebruik je dus ook het beste deel van die lens.

Als je veralgemeend zou je kunnen stellen dat groter beter is (waar ken ik dit van )
            De kwaliteit van een sensor wordt echter niet bepaald door de grootte van de sensor of het aantal pixels maar wel door zowel de grootte van de pixels, de kwaliteit van de electronica op de sensor en de mate waarin warmte goed afgevoerd kan worden. Heb je kleinere pixels maar betere electronica, dan kan het resultaat alsnog beter zijn. Betere electronica en/of meer op eenzelfde ruimte is uiteraard moeilijker te fabriceren en heeft dus een hogere productiekost, net zoals een grotere sensor (minder sensoren uit eenzelfde wafer).

Bij het spreken over cropfactor en brandpuntsafstanden mag je nooit vergeten dat een lens niet verandert als ze voor een andere sensor staat.
            Een 50mm lens projecteerd altijd een 50mm beeld. Een DX formaat vangt hiervan een kleiner deel op en is dus een crop van een FX formaat.
            De vergroting ontstaat pas wanneer je de DX opname op eenzelfde formaat gaat afdrukken/bekijken als de FX opname. Hiervoor moet je de DX opname juist ook meer vergroten. Je bekijkt/vergelijkt dan wel twee opnames van eenzelfde grootte, maar dus ook met een verschillende vergroting.
            Nog duidelijk ?
            Je kan ook een crop maken van het FX beeld zodat je eenzelfde beeldkader hebt en dan de FX crop vergelijken met de DX opname.
            Je kan ook een andere brandpuntsafstand gebruiken zodat beide eenzelfde beeldkader vastleggen en dan hetzij beide op eenzelfde formaat hetzij met eenzelfde vergroting afdrukken/bekijken.
            Je kan ook i.p.v. eenzelfde vergroting alles op een beeldscherm op 1:1 formaat weergeven (1 pixel van de opname op 1 pixel van het beeldschermen). Dit noemt men pixelpeepen.
            Bij elk van deze behandelingen kan dof, scherpte en detail (resolutie) wijzigen. Bovendien lijkt voor het menselijk oog een beeld met een hogere resolutie ook scherper (terwijl het dit niet noodzakelijk is). Je gaat ook meestal een grotere afdruk van op een grotere afstand bekijken dan een klein afdruk.
            Nog duidelijk ?
            Dan begrijp je ook dat dit zeer vaak resulteert in foutieve conclusies en hevige discussies.
            D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

On Topic

Bij gebruik van een DX lens (of bij het croppen van een FX opname om dezelfde 'vergroting' zoals op een DX te krijgen),
              hou je op een D800 van de 36.2Mpix (met een cropfactor 1.5 zoals de D7000) er 16.1Mpix over, m.a.w. evenveel als op een D7000.
              Bij een D610 hou je van de 24.2Mpix er 10.7Mpix over.
              Beide zijn meer dan voldoende om goeie afdrukken te maken, maar bij de D800 hou je nog wat meer crop mogelijkheden over.
              Het belang daarvan moet je zelf evalueren.

Indicatief:
              Formaat ----- Kijkafstand - Resolutie -- Beeldgrootte - Megapixels
              10,2 x 15,2 ---- 30 cm ----- 300 ppi --- 1200 x 1800 ---- 2,2
              20,3 x 30,0 ---- 60 cm ----- 225 ppi --- 1800 x 2660 ---- 4,8
              40,6 x 60,9 --- 120 cm ----- 140 ppi --- 2240 x 3360 ---- 7,5
              81,0 x 120,6 -- 240 cm ------ 80 ppi --- 2550 x 3800 ---- 9,7

HD formaat 1920 x 1080 = 2.1Mpix
              4k formaat = 8.4Mpix
              D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Working...
              X