Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lens filter

Hallo,

ik ga 1 van de dagen een CANON EF 70-200MM F/2.8L USM kopen (voor op mijn canon 70D)
    Het doel is om in de zaal te gaan fotograferen.
    maar de vraag is welke filter heb ik nodig en voral wat is het verschil tussen "Hoya 77mm protect filter, HD-Series" en "Hoya 77mm UV (protect) multicoated filter, HMC+ series"?

dit zijn de benamingen dat Kamera Expres ze geven
    Canon EOS 70D, Canon EF 70-200mm f/2.8L , Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon Speedlite 600EX-RT, Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6, Canon EF-S 18-55 IS
    flickr Blog Facebook

Re: lens filter

Ik zou er helemaal geen geld aan uitgeven. Al dit soort filters zijn bij normaal gebruik totaal overbodig. Gewoon altijd de zonnekap gebruiken dan gebeurt er niks met je frontlens. Ik zou een dergelijk filter hooguit gebruiken als er risico bestaat van opspattend zout water tegen de frontlens maar anders niet.

Ik heb op geen enkele van mijn objectieven een UV of protect filter of wat dan ook en al mijn objectieven zijn in uitstekende conditie. En mocht het toch eens gruwelijk misgaan dan ben ik prima verzekerd tegen de schade...

my2cents...
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Ze zijn beide multicoated, maar de "Hoya 77mm protect filter, HD-Series" is een nieuwere uitvoering.
      Welke smaller is en tevens met sterker en dunner glas en gemakkelijker schoon te maken.
      Succes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
        Ik zou er helemaal geen geld aan uitgeven. Al dit soort filters zijn bij normaal gebruik totaal overbodig. Gewoon altijd de zonnekap gebruiken dan gebeurt er niks met je frontlens. Ik zou een dergelijk filter hooguit gebruiken als er risico bestaat van opspattend zout water tegen de frontlens maar anders niet.

Ik heb op geen enkele van mijn objectieven een UV of protect filter of wat dan ook en al mijn objectieven zijn in uitstekende conditie. En mocht het toch eens gruwelijk misgaan dan ben ik prima verzekerd tegen de schade...

my2cents...
        Hier hetzelfde.
        ik ken mensen die 100'den euros uitgeven aan een beschermfilter ('stel je voor dat je dure lens een krasje zou krijgen')
        Ik heb nooit iets anders dan een pola en ND filters gebruikt, maar 80% van de tijd zit de zonnekap er op, dan is je frontlens al goed genoeg beschermd.
        NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
        https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

Comment

Het voordeel van een lensfilter is - buiten een gerust gemoed - het feit dat je je lens nooit moet reinigen. Er kan tijdens zo'n bewerking misschien iets verkeerds lopen, krasje, veeg, vlek ....
          En het is dus daarom ook dat ik deze steeds een filter gebruik.
          Ieder zijn gedacht natuurlijk .....
          Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
            Het voordeel van een lensfilter is - buiten een gerust gemoed - het feit dat je je lens nooit moet reinigen. Er kan tijdens zo'n bewerking misschien iets verkeerds lopen, krasje, veeg, vlek ....
            En het is dus daarom ook dat ik deze steeds een filter gebruik.
            Ieder zijn gedacht natuurlijk .....

Helemaal mijn gedacht, als ik soms zie wat er ineens op mijn front hangt , dan ben ik blij dat ik het van een filter kan afvegen i.p.v. mijn dure lens.
            En ik gebruik ook altijd de zonnekap kwestie van te weten dat als er iets gebeurd het niet aan mij ligt.
            D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stijng Bekijk bericht
              Hallo,

ik ga 1 van de dagen een CANON EF 70-200MM F/2.8L USM kopen (voor op mijn canon 70D)
              Het doel is om in de zaal te gaan fotograferen.
              maar de vraag is welke filter heb ik nodig
              Geen.

Comment

Wel of geen beschermfilter.... daar zijn de meningen verdeeld over.

Ik heb ze in elk geval wel want:

Mijn vriendin ligt op het ziekenhuisbed en wordt de operatiekamer opgereden voor de bevalling van onze tweeling. De camera (de 300D) ligt op haar bed maar valt op de grond! Omdat de camera in een Lowepro tas zit, besteed ik er geen aandacht aan.
                De camera mag altijd kapot gaan behalve op zo'n moment natuurlijk!!
                Goed nieuws! De camera deed het nog. Alleen het UV beschermfilter was defect. Wat zou er zijn gebeurd als er geen filter op had gezeten?? Wellicht geen foto's van de eerste minuten van het leven van de tweeling. Momenten die je dus nooit meer terug krijgt.

groeten,

Arno
                Canon EOS 5D - Canon EOS 7D - Canon EOS 10D - Canon 24-70 F2.8 L USM - Canon 100 F2.8 L IS USM - Canon 70-200 F4 L USM - Canon 24-105 F4 L IS USM - Canon 50 II F1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rdp Bekijk bericht

Mijn vriendin ligt op het ziekenhuisbed en wordt de operatiekamer opgereden voor de bevalling van onze tweeling. De camera (de 300D) ligt op haar bed maar valt op de grond! Omdat de camera in een Lowepro tas zit, besteed ik er geen aandacht aan.
                  Goed nieuws! De camera deed het nog. Alleen het UV beschermfilter was defect. Wat zou er zijn gebeurd als er geen filter op had gezeten?? Wellicht geen foto's van de eerste minuten van het leven van de tweeling. Momenten die je dus nooit meer terug krijgt.

groeten,

Arno
                  ofwel .. steeds de tas om je schouder laten hangen of op een veilige plaats leggen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rdp Bekijk bericht

groeten,

Arno
                    Klopt, maar dan zou je ook een camera met 2 geheugenkaart-slots moeten hebben, idealiter ook een reservelens, een reservebody, extra batterijen, en noem maar op...

Die UV-lens is maar 1 van de zovele dingen die kapot kan gaan he

Toegegeven, het zal gemoedsrust geven om te weten dat er een filter op je lens hangt, en daar heb ik geen problemen mee.
                    Ikzelf zou echter nooit vloeken dat ik geen filter op mn lens heb omdat er een krasje op mn lens zit (been there!).
                    En ja, liever vuil op je filter dan op je lens... Bwa, kweetni, uiteindelijk moet je er maar voor zorgen dat er sowiso geen vuil op je lens komt he en daarbij, dat krasje op mn lens en stofjes IN mn lens, zie je eeeecht niet terug op foto's hoor

Nu ja, das maar mijn mening he
                    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
                    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

Comment

Heb er eentje op elk van mijn lenzen... Mijn 17-55 IS ooit eens uit mijn tas gevallen bij opnemen filter stuk maar lens geen schade opgelopen.... Die was zonder filter voor de glascontainer...

Dacht dat een filter bepaalde lenzen ook volledig weather sealed maakt, wat zonder niet altijd het geval is...
                      ik gebruik cokin pure harmonie ultra slim...
                      +_ 50 stuk

Is ook wel afhankelijk welke lenzen je hebt... Voor een standaard lens zou ik er ook geen kopen
                      Canon 6D en 7D en een kleine glascontainer

Comment

Working...
                      X