Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 50mm 1.8D vs. 1.8G

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor 50mm 1.8D vs. 1.8G

Afgezien van de Af motor in de G, zijn er nog noemenswaardige verschillen tussen beiden?

Ik zou het objectief gaan gebruiken op een D90. Deze heeft een AF motor in de body dus daarvoor alleen heb ik aan de D versie voldoende.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Re: Nikkor 50mm 1.8D vs. 1.8G

Oorspronkelijk geplaatst door Cornelisk Bekijk bericht
    Afgezien van de Af motor in de G, zijn er nog noemenswaardige verschillen tussen beiden?

Ik zou het objectief gaan gebruiken op een D90. Deze heeft een AF motor in de body dus daarvoor alleen heb ik aan de D versie voldoende.

Als ik me niet vergis is het vooral in de bokeh dat het verschil zit, die van de G zou versie veel rustiger zijn.

Comment

Ik had inderdaad ergens gelezen dat de diafragma lamellen afgerond zijn waardoor de bokeh bolletjes mooi rond zijn.

Dat op zich is waarschijnlijk de extra 50 euro al waard.

Comment

Ik heb alle modellen gehad van de 50mm en de G versie is prijs/kwaliteit het beste, niet enkel qua bokeh maar ze is zeker ook scherper op f1.8 dan de D versie.
        D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
          Ik heb alle modellen gehad van de 50mm en de G versie is prijs/kwaliteit het beste, niet enkel qua bokeh maar ze is zeker ook scherper op f1.8 dan de D versie.
          Bedankt voor de uitleg, dit heeft me over de streep gehaald nog even door te sparen en voor de G te gaan .

Comment

Ik heb de AF-D gehad. Dat was zeker geen slechte lens. Ik heb die toen verkocht aan iemand die er eentje wou, en later een AF-S gekocht.
            De AF-S was toch iets beter. Dus als je kan kiezen. Toch maar iets extra neertellen
            Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Interessante meningen!
              Ik heb zelf de AF-D versie op mijn D800 die er op vastgeschroefd is, ik gebruik die voor 95% van mijn foto's. Ik ben er zeer tevreden over, zeker voor de prijs (de AF-S is nu ook niet zoveel duurder)!

Ik dacht dat de AF-S niet echt een meerwaarde bood, maar zien jullie echt een merkbaar verschil? De bokeh die mijn lens produceert vind ik zeker niet onaangenaam en qua scherpte ben ik er ook zeer tevreden mee. Ik heb al zeer grote prints gemaakt 80x120cm) van D800 files met m'n trouwe 50 AF-D en de resultaten zijn fantastisch (wel toen op f/8 genomen).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xveys Bekijk bericht
                Interessante meningen!
                Ik heb zelf de AF-D versie op mijn D800 die er op vastgeschroefd is, ik gebruik die voor 95% van mijn foto's. Ik ben er zeer tevreden over, zeker voor de prijs (de AF-S is nu ook niet zoveel duurder)!

Ik dacht dat de AF-S niet echt een meerwaarde bood, maar zien jullie echt een merkbaar verschil? De bokeh die mijn lens produceert vind ik zeker niet onaangenaam en qua scherpte ben ik er ook zeer tevreden mee. Ik heb al zeer grote prints gemaakt 80x120cm) van D800 files met m'n trouwe 50 AF-D en de resultaten zijn fantastisch (wel toen op f/8 genomen).

Op f8 zijn zelfs de meeste kitlenzen goed, dat is geen echt grote prestatie.

Waar een lichtsterke prime het verschil kan maken is op grote diafragma's en daar is de G versie beter dan de D versie. Zoals gezegd qua scherpte maar ook de bokeh is wat aangenamer.

Maar als bokeh de hoofd bekommernis is dan is de Sigma 50mm f1.4 de beste keuze. Anders is de f1.8 G versie op het moment de beste prijs/kwaliteits lens.

Maar wat ik nogal eens durf zeggen is dat die verschillen vooral door pixelpeepers worden opgemerkt...of door één op één vergelijkingen.

Aan de muur op een normale kijkafstand zien de meeste mensen geen verschil ,als de foto flou is uiteraard wel maar dan hebben we het over grote kwaliteitsverschillen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                  Op f8 zijn zelfs de meeste kitlenzen goed, dat is geen echt grote prestatie.

Waar een lichtsterke prime het verschil kan maken is op grote diafragma's en daar is de G versie beter dan de D versie. Zoals gezegd qua scherpte maar ook de bokeh is wat aangenamer.

Maar als bokeh de hoofd bekommernis is dan is de Sigma 50mm f1.4 de beste keuze. Anders is de f1.8 G versie op het moment de beste prijs/kwaliteits lens.

Maar wat ik nogal eens durf zeggen is dat die verschillen vooral door pixelpeepers worden opgemerkt...of door één op één vergelijkingen.

Aan de muur op een normale kijkafstand zien de meeste mensen geen verschil ,als de foto flou is uiteraard wel maar dan hebben we het over grote kwaliteitsverschillen.
                  Misschien voer voor een interessante discussie: ik heb zelf de D versie en één van de voordelen ervan ( naast de lichtheid ) is dat je nog op ouderwetse wijze zelf het diafragma open en dicht kunt draaien. Wat blijkt? Helemaal open zie je geen lamellen meer, afgerond of niet, het diafragma gaat verder open dan de achterste lensring en dus wordt de maximale opening bepaald door de perfect ronde vorm van die laatste, ergo: de bokeh geheel open zou dezelfde moeten zijn als die van de G versie, logischerwijze.

Walter
                  D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                    Misschien voer voor een interessante discussie: ik heb zelf de D versie en één van de voordelen ervan ( naast de lichtheid ) is dat je nog op ouderwetse wijze zelf het diafragma open en dicht kunt draaien. Wat blijkt? Helemaal open zie je geen lamellen meer, afgerond of niet, het diafragma gaat verder open dan de achterste lensring en dus wordt de maximale opening bepaald door de perfect ronde vorm van die laatste, ergo: de bokeh geheel open zou dezelfde moeten zijn als die van de G versie, logischerwijze.

Walter
                    klinkt heel aannemelijk, ik ben niet in staat om dat theoretisch te weerleggen, ik kan enkel zeggen wat ik gezien heb.

Misschien dat er hier anderen een uitleg voor hebben?

Comment

Wat mij opviel is dat de af-d vol open softer is dan de af-s versie. Op f4 is de af-d mega scherp. Voordeel van de af-d is; er zit geen motortje in die kapot kan gaan... heb nu al 2 af-s objectieven gehad waarbij het motortje het begaf...

Comment

Working...
                      X