Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor mijn nikon D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welke lens voor mijn nikon D90

    Ik heb me ook voor op de D90 een 80-200 f2.8 (draaizoom) gekocht voor 350EUR met 3 maanden garantie, natuurlijk zie je er aan dat die gebruikt is geweest maar technisch en optisch is ze volledig in orde. En ik heb me nog geen enkel moment deze aankoop beklaagt. Ik doe vooral concerten en sportfoto's en dan heb je volgens mij meer aan F2.8 dan aan VR. Ik zou wel een F2.8 met VR willen maar dat paste niet in mijn budget.

    Comment


    • #17
      Re: Welke lens voor mijn nikon D90

      Heb sinds 2 weken de Sigma 50-150 f2.8 OS HSM (750€ bij kameraexpress).
      Nog geen moeilijke dingen mee gedaan maar ben van de bouw en de scherpte alvast tevreden.
      D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

      Comment


      • #18
        Re: Welke lens voor mijn nikon D90

        Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
        Ik heb me ook voor op de D90 een 80-200 f2.8 (draaizoom) gekocht voor 350EUR met 3 maanden garantie, natuurlijk zie je er aan dat die gebruikt is geweest maar technisch en optisch is ze volledig in orde. En ik heb me nog geen enkel moment deze aankoop beklaagt. Ik doe vooral concerten en sportfoto's en dan heb je volgens mij meer aan F2.8 dan aan VR. Ik zou wel een F2.8 met VR willen maar dat paste niet in mijn budget.
        Maarneen! Je hebt die VR niet nodig tenzij je geen vaste hand hebt! Ik bezit 6 lenzen! Drie met VR en drie zonder en dat gaat evengoed.
        Als ik een lens verkoop is het eerste dat men vraagt zit er VR op? Ik werk even schitterend met mijn 3 lenzen zonder en in moeilijke situatie's kan je nog altijd een statief gebruiken mr voor gewoon gebruik is geen VR nodig!

        Comment


        • #19
          Re: Welke lens voor mijn nikon D90

          Zeker niet! VR is goed voor iemand die geen vaste hand heeft! In geval van wel doe jet het evengoed zonder die VR!

          Comment


          • #20
            Re: Welke lens voor mijn nikon D90

            Oorspronkelijk geplaatst door Luc D90 Bekijk bericht
            Zeker niet! VR is goed voor iemand die geen vaste hand heeft! In geval van wel doe jet het evengoed zonder die VR!
            Het verschil tussen iemand met een vaste hand en iemand zonder is geen 3 stops.

            Voor een heel deel foto's (sluitertijd voldoende lang) kan je inderdaad zonder VR, voor een ander deel (panning) heeft VR weinig meerwaarde. Maar voor opnames met lange sluitertijd, bvb. 1/60 bij 200mm, krijg je zonder VR zelden een scherp resultaat en ben je genoodzaakt om vanop statief of bean-bag te werken.

            Al wat vroeger zonder VR kon, kan dat nu nog steeds. Maar er zijn nu, dankzij VR, een aantal zaken die vroeger niet lukten. Een ervan is dat je, in heel wat gevallen, op stap kan gaan zonder statief.
            D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

            Comment


            • #21
              Re: Welke lens voor mijn nikon D90

              Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
              Het lijkt mij op een crop camera, met uitz. van een lucky shot, onmogelijk om uit de hand, zonder VR, op 300mm nog een scherpe opname te maken met een sluitertijd van 1/100. En 1/100 is nu toch nog geen 'lange' sluitertijd.
              Dan heb jij toch geen vaste hand. Ik heb dat zo jaaaarenlang gedaan, en dat gaat perfect. Er bestaan trucjes om zonder statief of andere hulpmiddelen je lens toch stabile vast te houden, maar de meesten kennen die trucjes niet meer, zoals je linkerhand op je rechterschouder leggen en je lens met je arm ondersteunen: perfect stabiel mits wat oefening. Uitademen terwijl je afdrukt, en alleen met je wijsvinger drukken, niet met je hele hand.
              Je hebt misschien wat minder keepers dan met VR, maar als het niet in het budget past, dan is dat nu eenmaal zo. Leren fotograferen met de beperkingen is iets wat er veel niet meer kunnen. Het merendeel van mijn lenzen is zonder stabilisatie en op de koop toe ook nog manueel. Jawel, ook zonder autofocus kun je fotograferen. Je moet alleen de moeite willen doen om het deftig te leren.
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #22
                Re: Welke lens voor mijn nikon D90

                Er zijn verschillende technieken. Ik zet men ellenboog in mijn zijde en steun de camera op men vuist i.p.v. hand. De rest idem.
                Ik ben zeker niet de meest stabiele persoon, maar, geleund tegen een paal, 70mm/0.6sec met men splinternieuwe Tamron op D3000, (1 uit 4 gelukt) dat zie ik toch niemand doen zonder VR.
                D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                Comment

                Working...
                X