Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk objectief voor landschapsfotografie ? ( Canon 70D )

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welk objectief voor landschapsfotografie ? ( Canon 70D )

Ik ben het anders wel eens met lykmeraid. Een 17-40mm is mijns inziens ook niet de beste optie op een crop-camera. In dezelfde prijsklasse kun je dan ook de EF-S 17-55mm f2.8 krijgen. Die heeft dus hetzelfde bereik qua groothoek, heeft meer meer bereik qua tele, is een volle stop lichtsterker én heeft IS. Het enige voordeel van de 17-40 is de rode ring en het feit dat je hem kunt blijven gebruiken als je overstapt naar FF. Maar aangezien TS nét een nieuwe crop-camera heeft aangeschaft ga ik daar niet direct vanuit...

Ik denk dat TS eerst een keuze moet maken waarvoor hij het objectief nu wilt gebruiken. Échte landschapsobjectieven zijn doorgaans UWA's (de objectieven zoals aangegeven door Red Falcon) en die zijn gewoon niet zo geschikt voor groepsfoto's en al helemaal niet voor portretwerk. Als TS echter voldoende heeft aan een "standaardlens" (laten we zeggen, een vervanging voor een 18-55mm kitlens) dan is de EF-S 17-55mm dus gewoon de beste keuze om bovengenoemde redenen.
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      TS heeft net een Canon 70D gekocht, dus een 17-40mL volgens mij gewoon een goede keuze.
      grt,bouk.
      ----PS:
      TS heeft niets aan Uw persoonlijke aanvallen op mij.
      Niet akkoord gaan met een ononderbouwde mening is dus een persoonlijke aanval? Lange tenen, bouk.
      Het feit dat de TS net een 70D gekocht heeft is net een reden waarom de 17-40 geen goede keuze is.

Ik weet niet waarom ik nog moeite doe maar goed, nog 1 keer dan:

- Op de diafragma's die typisch gebruikt worden voor landschapsfotografie is er geen of nauwelijks verschil tussen de 17-40 en de nieuwe kitlenzen voor crop camera's. Dat gij dat een lachwekkend statement vindt maakt het niet minder waar. Ik neem aan dat ge de kunst van het Googlen machtig zijt, zoek het op als ge mij niet gelooft, maar gezien uw klaarblijkelijke voorliefde om feiten ondergeschikt te maken aan uw persoonlijke mening ga ik mijn adem niet inhouden tot het zo ver is. Het staat u ook vrij om aan de hand van tests mijn ongelijk te bewijzen.

- De enige reden om een 17-40 te kopen voor crop is als er een overstap op full frame te maken op relatief korte tijd, waar de lens wel een daadwerkelijk nut heeft. Zoals ik hierboven al zei, aangezien hij net een 70D heeft gekocht zal dat er wel niet direct in zitten. De 17-40 is een 10 jaar oud design, en de kans is reëel dat er tegen de tijd dat hij de overstap maakt (als hij de overstap maakt) een nieuwer model op de markt is dat lichter, beter gebouwd, lichtsterker, scherper is en ook nog eens uw koffie 's morgens zet, de kinderen afzet aan de crèche en laserstralen schiet die mensen stante pede desintegreren wanneer ze ongefundeerd advies geven op internetfora.

- Misschien ondergeschikt in deze discussie, maar de 17-40 is een middelmatige lens op FF. Resistent tegen flare maar scherpte in de hoeken is zelfs dichtgeknepen niet om over naar huis te schrijven. Ook de 16-35 is, in vergelijking met wat Nikon bv. te bieden heeft geen toplens. Ge zou kunnen zeggen dat breedhoek zoom op FF de achilleshiel is van Canon, afhankelijk van hoe kritisch ge zijt. Landschapsfotografie is nu wel net de ene tak van fotografie waarbij scherpte in de hoeken belangrijk is in mijn ogen. Goed, dat terzijde is het voor het geld is het wel een fijne lens op FF die toelaat om te experimenteren met breedhoek op FF, naar EF-lens termen relatief goedkoop is, en voor iedereen die zich niet amuseert met pixels in de hoeken te bestuderen en liever foto's gaat maken voor een hoop toffe platen kan zorgen. Op FF.

Misschien reageer ik te bits maar het gaat hier om een hoop geld, mensen komen naar hier met de intentie om degelijk advies te krijgen en vertrouwen misschien iets te gemakkelijk.
      Last edited by lykmeraid; 27 december 2013, 10:37.
      flikker : http://www.flickr.com/photos/59051145@N07/

Comment

.....
        Last edited by pieke; 30 december 2013, 20:12.

Comment

Ik ben degene die deze discussie gestart heb en wil iedereeen bedanken voor de input maar deze discussie is voor mij persoonlijk
          een stap te ver en ga het hierbij laten.
          Ikzelf heb toch beslist de 17-40 aan te schaffen, is ze niet naar behoren zit ik zelf wel op de blaren.
          Toch nog even melden dat een aankoop van een FF er toch misschien wel in zit.

Bedankt voor alle goede info !

Comment

.....
            Last edited by pieke; 30 december 2013, 20:11.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MacTap Bekijk bericht
              ....
              Ikzelf heb toch beslist de 17-40 aan te schaffen...
              opgelost.
              veel plezier met die lens en laat de opnamen maar komen.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

De Canon 17-40 f4 L is niet slecht, maar op een crop camera is de nieuwe EF-S 18-55 IS STM goedkoper, en die heeft een vergelijkbare beeldkwaliteit. De 18-55 STM is zelfs nog iets scherper, en ze heeft beeldstabilisatie, maar ze heeft wel wat meer last van vignetting met het diafragma helemaal open, voor landschappen zal je wel vooral op f8 werken, en dan is dat geen probleem meer.
                Als je foto's maakt in jpeg, dan wordt die vignetting automatisch weggewerkt in je 70D, maar ook als je in RAW werkt is die gemakkelijk te corrigeren.
                De landschapsfoto's worden dus niet beter als je een duurdere lens koopt.

Hier kan je de tests bekijken:

http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Working...
                X