Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk objectief voor landschapsfotografie ? ( Canon 70D )

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk objectief voor landschapsfotografie ? ( Canon 70D )

Ik heb onlangs een Canon 70D aangeschaft met een Canon EF 70-300mm F4.0-5.6 L IS USM lens.

Op dit ogenblik zoek ik een lens om landschapsfotografie mee te maken (scherpte is een must) met voorkeur voor Canon-lenzen.

Welke lens kunnen jullie mij aanbevelen ? (‘k ben geen professionele fotograaf maar wil mijn hobby wel tot het maximum brengen).

Enkele in mijn keuzevlak

• Canon EF 17-40mm F4.0 L USM
    • Canon EF 16-35mm F2.8 L USM II

‘k sta open voor andere voorstellen

Re: Welk objectief voor landschapsfotografie ? ( Canon 70D )

Voor landschapsfotografie heb je gewoonlijk geen lichtsterke lenzen nodig, als er weinig licht is, dan gebruik je een statief.
    De EF-S 18-55 IS STM (het nieuwe kitlensje voor 1,6x crop camera's) is eigenlijk ongeveer even scherp als de 17-40 f4 L IS.

Je hebt zeker geen 16-35 f2,8 nodig voor landschapsfotografie, bij landschapsfoto's is het gewoonlijk de bedoeling dat alles van voor tot achter scherp op de foto staat, daarvoor moet het diafragma een stuk verder dicht dan f2,8.
    Elke lens levert scherpe foto's af op f8, je kan beter wat meer uitgeven aan een statief dan aan een lichtsterke breedhoekzoom als je die toch niet echt nodig hebt.

Als de lens zou moeten dienen voor concertfotografie, dan zou je wel een lichtsterke lens moeten kiezen (dan zou de Sigma 18-35 f1,8 een goede keuze kunnen zijn).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Hallo,

16 17 of 18 mm is maar het begin van breedhoek. Voor echte weidse landschappen moet je dan al snel een panorama foto maken.

Je kan eventueel ook kijken naar een ef-s 10-22. Die is heel wat meer breedhoek op een cropcamera.

Steven
      EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
      EOS 10 Glas 28-105 70-210

Comment

Bedankt voor de info ......

Het is de bedoeling dat de lens hoofdzakelijk gebruikt wordt voor landschappen, zonsopkomst- of ondergangen, eventueel een groepsfoto of portret.
        Ik was misschien niet 100 % duidelijk in mijn initiële post hierover .... mijn foutje.

Comment

dure l lens is niet nodig, groothoek alle 17-50 of alst heel weids moet 10-20 en een goede set verloop en ND filters + stevig statief.
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Voor landschappen:
            Tokina 11-16 f/2.8
            Tokina 12-24 f/4.0
            Canon 10-22 f/3.5 - 4.5 momenteel met cashback en deze zou mijn voorkeur wegdragen.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MacTap Bekijk bericht
              Bedankt voor de info ......

Het is de bedoeling dat de lens hoofdzakelijk gebruikt wordt voor landschappen, zonsopkomst- of ondergangen, eventueel een groepsfoto of portret.
              .
              dan gaan voor de 17-40mmL.
              past ook op een FF.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Bedankt voor alle info ........ ik ga voor de Canon EF 17-40mm F4.0 L USM.

Comment

17-40 op een crop camera? Dat geeft een equivalent van 27-64. Niet bepaald groothoek.
                  Als je voor landschappen wil gaan dan is de 10-22 van Canon (of de equivalenten van Tamron en Sigma) de enige goede keuze.
                  Die 10-22 is een ESF, speciaal voor de cropcamera's.
                  Gr. Paul

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    dan gaan voor de 17-40mmL.
                    past ook op een FF.
                    grt,bouk.
                    De aankoop van een 17-40 is inderdaad de meest toekomstgerichte omdat deze ook op een full frame of een analoog toestel te gebruiken is.

Toen ik mijn 10D kocht was de 17-40 het enige alternatief om breedhoek aan een schappelijke prijs bij canon te vinden. De 10D is het laatste toestel voor amateurs die geen EF-S lenzen kan gebruiken. Quasi alle landschapsfotos met mijn 10D heb ik gemaakt als een panorama. Dat werkt goed maar een echte breedhoek voor een cropcamera werkt toch beter. Uiteindelijk heb ik een 10-22 aangekocht wanneer ik mijn 10D had doorgeschoven naar mijn vader. De 10-22 heeft ongeveer het zelfde bereik op je 70D als een 17-40 op een full frame zoals de 6D.

Ik blijf de 17-40 toch nog gebruiken bij bijv miezerig nat weer want deze lens is weather-sealed.

Just my 0,02€

Steven
                    EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
                    EOS 10 Glas 28-105 70-210

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door twdigit Bekijk bericht
                      .........

Ik blijf de 17-40 toch nog gebruiken bij bijv miezerig nat weer want deze lens is weather-sealed.
                      tis een goed werkpaard die tegen een stootje kan en ook nog heerlijk scherp is.
                      grt,bouk.

Comment

tis een goed werkpaard die tegen een stootje kan en ook nog heerlijk scherp is.
                        grt,bouk.
                        ... en complete geldverspilling op een crop camera, daar het bereik van de lens vervat zit in de 18-55 kitlens en er tegen F/8 nooit, nimmer, never een verschil zal zijn tussen deze twee lenzen dat een aanschafprijs van 700 euro zal rechtvaardigen. Het is niet de eerste keer dat ik u die lens zie aanraden aan iemand met een crop camera en de enige reden die ik kan bedenken is omdat ge hem zelf hebt gekocht. Terwijl dat, met alle respect, een domme aankoop is voor iemand met een crop camera tenzij hij/zij op korte termijn gaat overschakelen op FF. En zelfs dan betreft het een lens met een 10 jaar oud design die al duidelijk zijn mankementen begint te verkopen op moderne, high pixel count sensoren.

Wilt ge UWA: Canon 10-22 met cashback of de suggesties van Red Falcon.
                        Andere opties, minder breed:
                        - Sigma 18-35 F/1.8 (scherpste crop lens ooit, deze zou ik persoonlijk kopen in uw positie)
                        - Canon 17-55 F/2.8 (allround zoom)
                        Last edited by lykmeraid; 27 december 2013, 09:14.
                        flikker : http://www.flickr.com/photos/59051145@N07/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lykmeraid Bekijk bericht
                          ... en complete geldverspilling op een crop camera, daar het bereik van de lens vervat zit in de 18-55 kitlens en er tegen F/8 nooit, nimmer, never een verschil zal zijn tussen deze twee lenzen dat een aanschafprijs van 700 euro zal rechtvaardigen....
                          schreef hij zonder te lachen)(.
                          grt,bouk.

Comment

schreef hij zonder te lachen)(.
                            grt,bouk.
                            ... en onderbouwde hij met feiten, zoals volwassen, geïnformeerde mensen doen die argeloze bezoekers zo goed mogelijk willen helpen om hun geld op een slimme manier te besteden. 700 euro neertellen voor een lens die zich nagenoeg identiek gedraagt als een kitlens van 50 euro op een crop camera is geen slimme geldbesteding. Zoals ik al zei, gij hebt die lens gekocht dus moet het wel een goede investering zijn, en misschien was dat ook het geval, 10 jaar geleden toen er geen alternatieven waren. Nu niet meer.
                            Last edited by lykmeraid; 27 december 2013, 09:46.
                            flikker : http://www.flickr.com/photos/59051145@N07/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lykmeraid Bekijk bericht
                              .. Zoals ik al zei, gij hebt die lens gekocht dus moet het wel een goede investering zijn, en misschien was dat ook het geval, 10 jaar geleden toen er geen alternatieven waren. Nu niet meer.
                              TS heeft net een Canon 70D gekocht, dus een 17-40mL volgens mij gewoon een goede keuze.
                              grt,bouk.
                              ----PS:
                              TS heeft niets aan Uw persoonlijke aanvallen op mij.

Comment

Working...
                              X