Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens zou ik kunnen gebruiken voor sportfotofrafie met name voetbal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lens zou ik kunnen gebruiken voor sportfotofrafie met name voetbal

Is hier allemaal een beetje nieuw voor mij maar zal wel lukken denk ik.

Is voor het volgende,
    Ben reeds enkele maanden in het bezit van een Nikon D3200 met 2 bijgeleverde lenzen. nikkor 18-55 en nikkor 55-200. Heb dit toestel vooral aangeschaft omdat ik webmaster ben van voetbalclub KSCE Mariakerke ( Gent ) en op regelmatige basis ben ik tijdens het weekend een hele dag aanwezig om wedstrijdfoto's te nemen. Nu heb ik ondervonden dat de bijgeleverde lenzen niet voor de volle 100 % geschikt zijn om scherpe wedstrijdfoto's te nemen. Laat staan dat ik ook nog wat worstel met de juiste instellingen. Ik heb mijn ogen laten vallen op een lens waarvan ik denk dat deze beter geschikt zou zijn voor het nemen van scherpere wedstrijdfoto's.

Nikon 70-300mm VR f 4.5-5.6G AF-S ( tele zoom ), wil er wel even bij vermelden dat het zeker niet mijn bedoeling is om hier professioneel in te worden maar wil wel betere foto's voor op de website.
    Kan er mij iemand meer tips geven betreft de juiste lens en eventueel juiste instellingen ( iso / sluitertijd )

Re: Welke lens zou ik kunnen gebruiken voor sportfotofrafie met name voetbal

Oorspronkelijk geplaatst door pomelo Bekijk bericht
    Is hier allemaal een beetje nieuw voor mij maar zal wel lukken denk ik.

Is voor het volgende,
    Ben reeds enkele maanden in het bezit van een Nikon D3200 met 2 bijgeleverde lenzen. nikkor 18-55 en nikkor 55-200. Heb dit toestel vooral aangeschaft omdat ik webmaster ben van voetbalclub KSCE Mariakerke ( Gent ) en op regelmatige basis ben ik tijdens het weekend een hele dag aanwezig om wedstrijdfoto's te nemen. Nu heb ik ondervonden dat de bijgeleverde lenzen niet voor de volle 100 % geschikt zijn om scherpe wedstrijdfoto's te nemen. Laat staan dat ik ook nog wat worstel met de juiste instellingen. Ik heb mijn ogen laten vallen op een lens waarvan ik denk dat deze beter geschikt zou zijn voor het nemen van scherpere wedstrijdfoto's.

Nikon 70-300mm VR f 4.5-5.6G AF-S ( tele zoom ), wil er wel even bij vermelden dat het zeker niet mijn bedoeling is om hier professioneel in te worden maar wil wel betere foto's voor op de website.
    Kan er mij iemand meer tips geven betreft de juiste lens en eventueel juiste instellingen ( iso / sluitertijd )
    Ik denk dat het vooral je techniek zal zijn die een boost nodig heeft, de 55/200 die je hebt is perfect in staat om scherpe foto's af te leveren, de 70/300 die je opnoemt kan vollopen wel wat scherper zijn en je hebt uiteraard een iets groter bereik, wat overblijft is een ook betere bouwkwaliteit.

Let op de brandpunt/sluitertijd regel; dat wil zeggen dat je sluitertijd gelijk of sneller moet zijn dan je brandpuntafstand; dus op 200mm (x1.5 voor een croptoestel) is dat 1/300ste of een snellere tijd. En dat is dan het minimum voor niet geoefende , je mag gerust sneller gaan (1/500ste)

De VR op die lenzen helpt in dit geval niet, die dient voor stilstaande objecten
    D800 en een goed glasservies

Comment

toestel kan dit redelijk aan, ook de lenzen.
      trainen trainen en nog es trainen.

zonnig weer gaat zeker super goed gaan
      donkere dagen minder

af is niet van de snelst, naar het moet wel lukken
      nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
        dus op 200mm (x1.5 voor een croptoestel) is dat 1/300ste of een snellere tijd.
        Volgens mij klopt dit niet, 't is niet omdat je de lens op een croptoestel plaatst dat zie lenseigenschappen veranderen, dus zal volgens mij 1/200 volstaan.
        Ik gebruik voor sport een 80-200 f2.8, die is toch een stuk sneller en accurater op vlak van focus dan de 70-210 f4.5-5.6 die ik er voor gebruikte.

Comment

Je moet niet enkel rekening houden met de "shake" van de hand van de fotograaf, ook met de beweging van t onderwerp he ! Voetballers staan ook niet stil.

Je moet geen schrik hebben om de Iso op te trekken om kortere sluitertijden te halen !
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
            Volgens mij klopt dit niet, 't is niet omdat je de lens op een croptoestel plaatst dat zie lenseigenschappen veranderen, dus zal volgens mij 1/200 volstaan.
            .
            ALS je het vuistregeltje persee wil hanteren , dan moet je de cropfactor meetellen.
            Hier zijn ellenlange threads over geweest enkele jaren geleden en de niet-meetellers moesten bakzeil halen....kan je zelf opzoeken.

Comment

tja, dat vuistregeltje ... ging het niet over voetbal ?

Zijn dan sluitertijden niet meer in de aard van MINIMUM 1/500 en beter nog korter 1/800/, 1/1000, ... ?

Voetbal = wintersport = vaker en sneller donker, dus ISO zal wat hoger gaan.

Ik zou werken op Tv en ISO in het oog houden/veranderen, middelste scherpstelpunt, AI-servo, véél foto's nemen, ... eventueel monopod.

VR bij sporten is idd. niet direct nodig, maar wel verdikke handig om je zoekerbeeld stil te houden.

Ah, http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewforum.php?f=138 die hebben een aparte rubriek voor voetbalfoto's, altijd leerzaam om de foto's te bekijken (zeker deze met exif info) en de commentaren te lezen.
              Last edited by Lalonde; 24 december 2013, 02:20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                Ik gebruik voor sport een 80-200 f2.8, die is toch een stuk sneller en accurater op vlak van focus dan de 70-210 f4.5-5.6 die ik er voor gebruikte.
                Dat heeft niets met lenseigenschappen te maken, dat is enkel een regeltje dat ontstaan is door de ervaring dat je met een bepaalde brandpuntafstand een bepaalde sluitertijd nodig hebt om "meer" scherpe foto's te hebben. En dat berust op gemiddelden van zowel mens als apparatuur.
                Sommige nieuwelingen doen het direct goed met tragere tijden, sommige pro's hebben geen vaste hand en hebben kortere tijden nodig.
                Het is een hulpregeltje en geen wetenschap , maar vermits je 1.5x gaat inzoomen op je 200mm lens (want dat doet een crop) is de aanbevolen tijd van een 300mm beter.

En voor je lenskeuze, de 80/200f2.8 staat niet direct bekend voor een snelle AF. De tweeringsversie is nog te doen maar zeker de schuivers zijn vrij traag.
                D800 en een goed glasservies

Comment

Het materiaal die je nu in je bezit hebt is voldoende, zeker voor een website.
                  Ik veronderstel dat dit ( http://kscemariakerke.webs.com/shoots.htm ) de website is.
                  Like it Facebook
                  Flikr
                  Website Original Frame

Comment

Bij de recentere matchen lees ik in de exif files dat er een Canon 5D III en een EF 100-400 lens gebruikt wordt ... dat is toch net wat anders dan een Nikon 3200 met 55-200 lens.

Wellicht juiste club maar andere fotograaf.
                    Last edited by Lalonde; 24 december 2013, 10:31.

Comment

Ok, dit had ik niet nagekeken

Kan je anders wat foto's posten?
                      Like it Facebook
                      Flikr
                      Website Original Frame

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                        Dat heeft niets met lenseigenschappen te maken, dat is enkel een regeltje dat ontstaan is door de ervaring dat je met een bepaalde brandpuntafstand een bepaalde sluitertijd nodig hebt om "meer" scherpe foto's te hebben. En dat berust op gemiddelden van zowel mens als apparatuur.
                        Sommige nieuwelingen doen het direct goed met tragere tijden, sommige pro's hebben geen vaste hand en hebben kortere tijden nodig.
                        Het is een hulpregeltje en geen wetenschap , maar vermits je 1.5x gaat inzoomen op je 200mm lens (want dat doet een crop) is de aanbevolen tijd van een 300mm beter.

En voor je lenskeuze, de 80/200f2.8 staat niet direct bekend voor een snelle AF. De tweeringsversie is nog te doen maar zeker de schuivers zijn vrij traag.
                        Dat dit geen wetenschap weet ik ook wel.Als het niet anders kan (op concerten) durf ik al eens naar 1/160 gaan met mijn D90 met een 80-200@200. Volgens mij zijn het beeld dat een objectief op een sensor projecteert en de beeldhoek toch wel lenseigenschappen. Het Circulaire beeld dat een lens projecteert veranderd niet als je het op een FF of een crop body zet. Enkel uitsnede veranderd. Dus wat binnen de kleinste uitsnede scherp is, is zowel scherp op een FF als op een crop

Met de 80-200 schuifzoom heb ik geen ervaring ik heb de draaizoom AF-D versie.

Comment

Zou deze lens geschikt kunnen zijn voor sportfotografie ( hobby, niet professioneel ) met nadruk op voetbalwedstrijden?

http://www.artencraft.be/nl/nikon-80...-45-56-ed-3687

Comment

inderdaad, juiste club maar andere fotograaf

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
                              Bij de recentere matchen lees ik in de exif files dat er een Canon 5D III en een EF 100-400 lens gebruikt wordt ... dat is toch net wat anders dan een Nikon 3200 met 55-200 lens.

Wellicht juiste club maar andere fotograaf.
                              inderdaad, juiste club maar andere fotograaf

Comment

Working...
                              X