Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke vervangen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke vervangen

Het lijkt mij dat je eerst maar eens aan je techniek moet werken alvorens nieuw materiaal te kopen.
    De bovenstaande foto kan b.v. beter worden met ISO 400 en een kortere sluitertijd en wat USM achteraf kan ie ook wel gebruiken.
    En met F4 had je nog eens een factor 4 sneller gekund.

Comment

Ik denk dat een goed boek met de basis technieken, gekocht of geleend bij de bib , veel meer gaat doen dan andere lenzen.

mvg
      D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
        ik zou ook niks vervagen, houden deze
        Ik heb ook de beide (de Tamron wel zonder VC), en zou geen van beide kunnen/willen missen.

Oeps ik zie nu pas dat het hier om een topic van meer dan een jaar oud gaat.

Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          .....

gisteren, 14:37 .
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Te vroeg nieuwjaar gevierd ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nikolaos Bekijk bericht
              F8 1/30 Iso 125 17mm canon 7d met 17-50mm tamron 2.8 dii vc
              Bewegende mensen op 1/30 sec is niet snel genoeg. Probeer naar 1/100 sec te gaan.
              Je kan toch zeker naar ISO 400, dit geeft je een sluitertijd van bijna 1/120.
              Je hebt ook nog marge op uw diafragma. Kan bv op 17mm naar F5.6 (nog genoeg scherptediepte). Je wint terug 1 stop.
              Ik zou dus hier ISO 250 en F5.6 genomen hebben => S = 1/120 sec

Comment

Halen jullie dit nu echt zo uit je hoofd? Of zit er ergens een rekensommetje aan?
                Of mss een site of boek met tabellen? Bedankt voor de reacties

Comment

Bewegende mensen op 1/30 sec is niet snel genoeg. Probeer naar 1/100 sec te gaan.
                  Je kan toch zeker naar ISO 400, dit geeft je een sluitertijd van bijna 1/120.
                  Je hebt ook nog marge op uw diafragma. Kan bv op 17mm naar F5.6 (nog genoeg scherptediepte). Je wint terug 1 stop.
                  Ik zou dus hier ISO 250 en F5.6 genomen hebben => S = 1/120 sec
                  Wie beweegt waar ? Die kleine zal niet teveel bewogen hebben, die was nog zo fier en onder de indruk (en daar gaat het in de foto om, dacht ik toch, om dat moment vast te leggen)

Sluitertijd kan idd. korter.

Diafragma op 17 mm. ... 5.6 versus 8 ... dat is toch wel een heel groot verschil, zo'n 5.50 m. achter het onderwerp in het scherptegebied of oneindig; ttz. zoals op de foto, alles en iedereen goed in beeld ... met 5.6 zou het bezoekerspubliek wazig worden, nu zie je alles nog ' scherp '. Met kortere sluitertijd idd. zelfs eerder scherp. Daarbij neem ik aan dat het kind op zo'n 2 meter zit, als het eerder 1,5 meter is dan is alles buiten wazig.
                  Hangt er maar vanaf wat de fotograaf in beeld wil brengen en wat hij belangrijk acht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
                    Wie beweegt waar ? Die kleine zal niet teveel bewogen hebben, die was nog zo fier en onder de indruk (en daar gaat het in de foto om, dacht ik toch, om dat moment vast te leggen)

Sluitertijd kan idd. korter.

Diafragma op 17 mm. ... 5.6 versus 8 ... dat is toch wel een heel groot verschil, zo'n 5.50 m. achter het onderwerp in het scherptegebied of oneindig; ttz. zoals op de foto, alles en iedereen goed in beeld ... met 5.6 zou het bezoekerspubliek wazig worden, nu zie je alles nog ' scherp '. Met kortere sluitertijd idd. zelfs eerder scherp. Daarbij neem ik aan dat het kind op zo'n 2 meter zit, als het eerder 1,5 meter is dan is alles buiten wazig.
                    Hangt er maar vanaf wat de fotograaf in beeld wil brengen en wat hij belangrijk acht.
                    Scherptediepte is hier het probleem niet, maar het stilhouden van de camera bij 1/30...

Sent from my iPad using Tapatalk.
                    Toon Nikonian
                    D700/D7000/glaswerk Nikkor

Comment

Zonet wat geëxperimenteerd met de tamron. Foto's van het vrouwtje f8 1/125 + flits ttl gebounced met en zonder uv filter. Een wereld van verschil als je het mij vraagt. Maar hoe je glas dan beschermen en schoonmaken?
                      Zonder filter een duidelijk scherper beeld op de ogen.
                      Last edited by nikolaos; 23 december 2013, 23:02.

Comment

Halen jullie dit nu echt zo uit je hoofd? Of zit er ergens een rekensommetje aan?
                        Of mss een site of boek met tabellen? Bedankt voor de reacties
                        Dat komt met de ervaring.
                        Als ik in m'n zoeker kijk en zie 1/30 s, dan weet ik uit ervaring of dat kan of niet met de gegeven lens en onderwerp.

Zonet wat geëxperimenteerd met de tamron. Foto's van het vrouwtje f8 1/125 + flits ttl gebounced met en zonder uv filter. Een wereld van verschil als je het mij vraagt. Maar hoe je glas dan beschermen en schoonmaken?

Meteen voorgoed wegflikkeren die totaal nutteloze filters.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                          Te vroeg nieuwjaar gevierd ;-)
                          Neen hoor, maar naar rechts gekeken (geregistreerd....) ipv naar links .

Comment

Alles in de cabine staat scherper dan het hoofd van het kind. Daar kan maar 1 oorzaak voor zijn: te lange sluitertijd. Hij draait hier waarschijnlijk net zijn hoofd een beetje. Een kind beweegt altijd (tenzij het slaapt of naar TV kijkt en dan nog). Je kan geluk hebben met 1/30 sec maar dat is geen sluitertijd die je voor het fotograferen van mensen nastreeft.

Om de sluitertijd korter te krijgen moet je diafragma openen of ISO opdrijven. Hier kon de ISO nog hoger zonder problemen.
                            Maar als je genoodzaakt bent om het diafragma te openen: liever het onderwerp scherp en de achtergrond wazig dan omgekeerd. Zeker hier waar de achtergrond iets waziger mag en nog altijd de omgeving suggereert.

Comment

Zonet wat geëxperimenteerd met de tamron. Foto's van het vrouwtje f8 1/125 + flits ttl gebounced met en zonder uv filter. Een wereld van verschil als je het mij vraagt.
                              Uw flits bevriest de beweging als er niet te veel omgevingslicht is en 1/125 is zoiezo al een goeie sluitertijd.

Maar hoe je glas dan beschermen en schoonmaken?
                              Uw zonnekap steeds gebruiken en niet met uw vingers op uw glas zitten :-)
                              Filters alleen gebruiken in "extreem vuile" omstandigheden. Best dan nog goeie clear filters gebruiken zoals de Nikon Clear filter. Ik heb met die filters zo goed als geen last van vermindering van contrast, flares, etc...
                              Schoonmaken: eerst vuil met een peertje eraf blazen en indien nodig met een proper microvezel doekje en lensreiniger afkuisen maar zo weinig mogelijk doen.
                              Een beetje stof op de lens geeft zo goed als nooit een zichtbaar nadelig effect. Gewoon niet maniakaal zijn.
                              Last edited by timefreezer; 24 december 2013, 16:01.

Comment

Nogmaals bedankt voor de tips

Comment

Working...
                                X