Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Petzval art lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Petzval art lens

    Zou dit: http://www.dpreview.com/news/2013/12...&ref=title_0_4 een alternatief kunnen zijn voor de Nikkor en Sigma 85 1.4?


    Walter
    D850

  • #2
    Re: Petzval art lens

    In geen geval ..., voor mij is dit een fantasietje, een speeltje.
    Maar in geen geval een vervanging van een hedendaagse moderne lens;
    Het kan (is) leuk zijn van de is een dag mee te werken, voor een portretsessie
    in de studio.

    Met vriendelijke groeten, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Petzval art lens

      sorry te snel gedrukt !
      Last edited by Digipics357; 15 december 2013, 09:47. Reden: dubbel bericht
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Petzval art lens

        wat noem je een alternatief? Het zal geen slechte lens zijn maar ik zie dit meer als een gadget dat leuk staat op je camera en waar je zult over aangesproken worden. In studio zie ik het gebruik wel zitten maar op straat lijkt me dit niet echt handig, tevens vrees ik een beetje voor de kwetsbaarheid.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: Petzval art lens

          Ik bedoel als portretlens vooral, niet zozeer om op straat mee rond te lopen. Die insteek diafragma's met hun aparte vormen, het heeft wel iets. Maar ik ben vooral benieuwd naar de beeldkwaliteit bij gebruik van het grootste, ronde 2.2 diafragma, de resolutie, en het type bokeh. Vind helaas nauwelijks samples.

          Walter
          D850

          Comment


          • #6
            Re: Petzval art lens

            Maar in ieder geval is een stap terug, en minder veelzijdig als een moderne lens.
            Ik zou me dus meer concentreren op een goede postprocessing en werken met een
            hedendaagse 85mm F 1.4 of 1.2 .

            Met vriendelijke groeten, Jeff C.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Petzval art lens

              In geen geval ..., voor mij is dit een fantasietje, een speeltje.
              Maar in geen geval een vervanging van een hedendaagse moderne lens;
              Het kan (is) leuk zijn van de is een dag mee te werken, voor een portretsessie
              in de studio.

              Met vriendelijke groeten, Jeff C.

              Helemaal mee eens...

              In veel gevallen is de ronde onscherpte onrustig, met onscherpe lichten in beeld is het dan weer schitterend;

              Indien spaarzaam en met kennis van zake gebruikt is het een aanvulling op een onmisbare 85/1.4 of 1.8.
              Met vriendelijke groeten

              Comment


              • #8
                Re: Petzval art lens

                Denk dat de samyang 85 eerder en alternatief is. Dit lijkt me nogal een nicheproduct, zoals lensbaby en andere lomo producten. Nogal duur ook, als je het mij vraagt.

                Comment


                • #9
                  Re: Petzval art lens

                  leuk gimik maar beetje duur. er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er pracht foto's mee kunnen maken.
                  A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: Petzval art lens

                    Beste Jefzor, ik heb net een Samyang (afin walimex) 85mm voor 180€ kunnen kopen - nieuw - dat is inderdaad een goed en betaalbaar alternatief (al weten we dat die lenzen niet superstevig zijn qua materiaal - via de stats van een amerikaans verhuurbedrijf) - ik verzorg mijn gerief - en voor 180€ moet ge niet te veel willen ook. Ik ben het eens met uw voorstel - de samyang, walimex e.v.a. namen waaronder die lens uitkomt is de moeite waard. Jammer dat ze op de Sony variant geen chip zetten zoals op de Nikon-versie, zodat je weet of je in Focus zit of niet. Maar da's een detail - wellicht kunnen we dat fixen met een chip van James Lao.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Petzval art lens

                      Zijn er ondertussen nog mensen die een Petzval lens hebben gekocht? Ben je er tevreden over? Is het doenbaar om ermee te werken? Ik ben verzot op de beelden die je er kan mee maken maar twijfel nog enigszins. Zou vooral voor dieren- en kinderportretten dienen en ook studio wil ik er mee experimenteren.

                      Laatste reactie is hier van 2013.
                      https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                      Comment


                      • #12
                        Re: Petzval art lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                        Zijn er ondertussen nog mensen die een Petzval lens hebben gekocht? Ben je er tevreden over? Is het doenbaar om ermee te werken? Ik ben verzot op de beelden die je er kan mee maken maar twijfel nog enigszins. Zou vooral voor dieren- en kinderportretten dienen en ook studio wil ik er mee experimenteren.

                        Laatste reactie is hier van 2013.
                        Ik denk dat je voor kinderen en dieren beter een AF lens kunt nemen. Ik schat zo dat dieren en kinderen minder stil kunnen zitten, dit incombinatie met MF lijkt me dit niet handig. Maar voor onderwerpen die goed stilstaan lijkt me het wel een leuke lens voor erbij.
                        Waar een wil is, is een weg
                        ---------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Re: Petzval art lens

                          Ik heb zowel de 85mm als de 58mm gekocht (zie ook in het laatste nummer van Shoot). Ik verkies persoonlijk de 58mm omdat het door de grotere beeldhoek makkelijker is meer van de omgeving in beeld te nemen, waardoor het typische 'swirl' effect beter zichtbaar wordt. Als de kinderen en dieren kunnen stilzitten zal het wel lukken; voor beweging is het focusmechanisme inderdaad niet geschikt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Petzval art lens

                            Ja het is vooral voor portretten maar niet voor actiefoto's. Ik heb nu de 85mm 1.8 en die is ook redelijk traag van autofocus.
                            https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                            Comment


                            • #15
                              Re: Petzval art lens

                              Degenen die deze lens aanzien als een speeltje kennen deze lens helemaal niet.
                              Ze is natuurlijk alleen geschikt voor portretten en liefst in de studio.
                              Het bokeh is wel heel speciaal.
                              Trouwens de resultaten met deze lens zijn heel zacht, kortom het is iets speciaals.
                              Een jaar of zowat geleden was er hier een lid die regelmatig foto's postte genomen met dergelijke lens, allemaal uitstekende foto's.
                              Ze is wel niet goedkoop hé.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X