Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk objectief kiezen op Canon 70 D? 50 mm 1,4 of 85 mm 1,8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welk objectief kiezen op Canon 70 D? 50 mm 1,4 of 85 mm 1,8

Als beginner ben ik op zoek naar een meer lichtgevoelige lens voor op mijn Canon 70 D (heb de EFS 18-135 mm IS nu).
    Ik denk aan een canon 50 mm 1,4 maar dan heb ik me laten vertellen dat ik meer ben met een canon 85 mm 1,8.
    Blijkbaar zou je met een 50 mm te dicht op je model moeten zitten en zou er dan vervorming optreden vb neus wordt uitvergroot.
    Ik zou 'm, naast portretten ook willen gebruiken om spelende kinderen te fotograferen of op familiefeestjes enz. waar de lichtomstandigheden niet optimaal zijn.
    Ben ik dan beter met een 50 mm 1,4 of een 85 mm 1,8?
    Kan mij iemand zeggen wat de voordelen zijn van een 85 mm 1,8 tov 50 mm 1,4 wat betreft afstand en scherpstelling?

Merciekes alvast!

Re: welk objectief kiezen op Canon 70 D? 50 mm 1,4 of 85 mm 1,8

Sigma 50 of 85 mm staan hoger aangeschreven tenzij je misschien een L-lens wil
    Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Op een crop camera als de 70D zijn zowel een 50mm als een 85mm geschikt als portretlens. 50mm werkt als een 80mm-objectief op een fullframecamera en 85mm als een 135mm-objectief. 50mm is geschikt voor een afstand van pakweg 1 tot 4 meter. 85mm is vooral geschikt voor een afstand van pakweg 3 tot 7 meter (ruwweg geschat). Dat maakt een 85mm-objectief meer geschikt om onopvallend foto's te nemen. De twee objectieven die je noemt (50 1.4 en 85 1.8) zijn allebei prima objectieven voor portretfotografie.
      Persoonlijk gebruik ik de 85 vaker op crop dan de 50. De 50 bijvoorbeeld voor foto's van mijn kinderen in een zwembad, maar bijna steeds de 85 op feestjes en dergelijke.
      Als je ook dat gevoel hebt, kan je overwegen naast de 85 1.8 de goedkope 50 1.8 aan te schaffen. Dan heb je nog altijd een alternatief achter de hand als je 85mm te lang uitvalt, weliswaar niet met de optische kwaliteit en stevigheid van de 50 1.4, maar nog prima als portretlens.
      Een nog langer alternatief is de 100mm f/2, die qua kwaliteit praktisch dezelfde is als de 85 f/1.8

Comment

Ik had op de 40D vroeger een 50mm f1,4 en een 85mm f1,8 (en ook een 135mm f2 L), de 85mm gebruikte ik véél meer dan de 50mm.
        De 85mm is optisch de beste van de twee, en die heeft ook de snelste autofocus (en ik zag er vandaag hier op het forum zelfs nog eentje te koop staan).

De 50mm had ik al eerder verkocht, de 85mm en 135mm zijn verkocht nadat ik de 70-200 f2,8 L IS had vervangen door de nieuwste versie, toen kwamen die lenzen ook nooit meer uit de kast...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Ik heb ook met deze vraag gezeten (zit wel met nikon maar vraag blijft gelijk) en ik kreeg toen deze mail http://stepheneastwood.com/tutorials.../strippage.htm Hier zie je hetzelfde model maar met verschillende brandpuntsafstanden. Pas op, dit geldt wel voor op een full-frame, en er is mij toen gezegd geweest dat je voor crop dan nog de cropfactor moet toepassen! Misschien ben je met deze link wel iets.

Groetjes
          Roeliee
          Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            De 50mm had ik al eerder verkocht, de 85mm en 135mm zijn verkocht nadat ik de 70-200 f2,8 L IS had vervangen door de nieuwste versie, toen kwamen die lenzen ook nooit meer uit de kast...
            Dat kan ik me voorstellen, maar ik kan me iets moeilijker voorstellen dat ik bv. op een feestje de hele tijd ga rondsleuren met een 70-200 f/2.8 IS II voor portretfoto's. Dat vind ik net zo charmant aan de 85 1.8: op crop een redelijk onopvallende en nog redelijk lichte lens. Met f/1.8 tegenover f/2.8 heb je al een deel van de IS-achterstand dichtgereden.

Comment

Voor een feestje is een 24-70 een betere keuze dan een 70-200.
              Ik weet doorgaans vrij goed wat ik nodig heb voor een bepaalde fotoshoot, de rest van het materiaal blijft dan thuis.
              Voor een familiefeestje is dat dus de 24-70, andere lenzen heb ik dan meestal niet nodig (bij de familieleden kan ik dicht genoeg komen met de 24-70 als ik een portretje wil maken).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Dank je wel allemaal voor de reacties!

Comment

Working...
                X