Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

minolta 300mm f2.8 APO of sony 70-400mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • minolta 300mm f2.8 APO of sony 70-400mm

    hallo,

    hier ben ik weer met een vraag over bovengenoemde lenzen. Momenteel ben ik in het bezit van een sony 70-400mm. Vind dit een fantastische lens, maar ik kom voor vogelfotografie toch millimeters te kort. Daarom was ik eventueel aan het denken om deze te vervangen door een minolta 300mm f2.8 APO. Deze kan ik eventueel gebruiken met een minolta 2x teleconverter waardoor ik op 600mm F5.6 zou komen.

    Is dit een verstandige keuze, of zal ik maar gewoon mijn sony 70-400mm behouden (waarvan ik echt wel tevreden ben behalve dan dat ze beter 100mm langer zou zijn).

    Alvast bedankt voor jullie meningen
    Mvg,
    Kristof

  • #2
    Re: minolta 300mm f2.8 APO of sony 70-400mm

    Ik heb inderdaad op 2 plaatsen een 70-400 zien te koop staan, met een naam die bekend klonk.

    Je kan gaan voor de Minolta 300 f2.8 APO HS (maar als ie stuk gaat, waar ga je 'm laten fixen?) met een 2x ga je dan een 600mm f5.6 hebben - dat is doenbaar (zoek beelden en lees op dyxum.com - daar beschrijft men dit soort scenario's) - dus die ga je moeten afknijpen tot f3.5 à 4 - (x2 = dus f8). Dat gaat je een bonk duiten kosten, en de 300mm f2.8 is geen lichte lens (ik heb 'm in m'n handen gehad bij www.ptcollectibles.com bij u in de buurt - Mortsel). Mooi stukje glas die 300mm - met convertor kan je tot 2500à3000€ kwijt zijn (ahum).

    Ik vraag me af of je dan niet beter even test met een kenko 1.4x ertussen (DGX300 is naar't schijnt de beste uit de reeks - je mag altijd komen testen) en de 70-400? Je zou dat best uittesten - om te zien of de AF nog ergens op trekt (ik vrees daar wat voor).

    Zelf zou ik die 70-400 niet wegdoen - die lens is gewoon te goed om weg te doen - tenzij voor een witte Gen2 - die weliswaar extreem duur geworden is, net zoals de nieuwe 70-200, 300 en 500mm.

    Comment


    • #3
      Re: minolta 300mm f2.8 APO of sony 70-400mm

      ik heb hem inderdaad te koop aangeboden, misschien ook al eens gewoon om te kijken of er concrete interesse is voor deze lens.
      De Minolta 300mm F2.8 is volgens mij niet de HS versie, dus ook geen G versie dan, denk ik. De vraagprijs was 950 euro, dan zou ik alleen nog een teleconverter moeten vinden. schat dat je de minolta's voor zo'n 200 euro wel moet kunnen kopen.

      Dan is alleen de vraag, is er interesse voor mijn 70-400mm (momenteel nog niet veel reactie gekregen, maar staat er uiteraard nog maar pas op) en ga ik een verbetering doen met die minolta die geen G versie is (op dyxum scoort deze 4.91 punten, dus da's net wat meer dan de 70-400mm, maar op scherpte scoort hij iets minder).

      en dan heb ik natuurlijk wel een lens voor vogelfotografie, maar eentje die veel minder flexibel is dan de 70-400mm. Moeilijk hoor, want 400mm is echt te weinig soms en een teleconverter hierop zetten is zo goed niet mogelijk, volgens mij. Zou het eens moeten testen

      Alvast bedankt
      Mvg,
      Kristof

      Comment


      • #4
        Re: minolta 300mm f2.8 APO of sony 70-400mm

        was net de berichten aan het lezen over de nieuw aangekondigde Tamron 150-600mm lens.
        Dat is misschien nog wel een betaalbaar alternatief, die zal misschien optisch iets minder zijn dan de Sony 70-400mm maar heeft natuurlijk wel 200mm bereik meer.
        Ga deze toch ook in de gaten houden, kwestie van de prijs en de reviews nog wat af te wachten

        Comment


        • #5
          Re: minolta 300mm f2.8 APO of sony 70-400mm

          Die Tamron gaat een topper worden, geloof me maar. Als die lens wat gaat zakken in prijs, dan gaat mijn Tamron 200-500 ook in de verkoop.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: minolta 300mm f2.8 APO of sony 70-400mm

            Met 2x teleconverter ga je veel aan scherpte inleveren: dus niet aan beginnen.
            U zegt dat u tevreden bent met de 70-400mm, waarom dan veranderen.
            Een steeds maar langere telelens helpt ook niet: ga naar je onderwerp toe en schaf een observatie tentje aan.
            Ik heb veel (kleine) vogels beeldvullend gespot met een 200 mm of 400 mm van uit een tentje, maar dat vergt wel kennis van het gedrag;voor je aan de slag gaat observeren en geduld.

            Comment


            • #7
              Re: minolta 300mm f2.8 APO of sony 70-400mm

              Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
              Met 2x teleconverter ga je veel aan scherpte inleveren: dus niet aan beginnen.
              U zegt dat u tevreden bent met de 70-400mm, waarom dan veranderen.
              Een steeds maar langere telelens helpt ook niet: ga naar je onderwerp toe en schaf een observatie tentje aan.
              Ik heb veel (kleine) vogels beeldvullend gespot met een 200 mm of 400 mm van uit een tentje, maar dat vergt wel kennis van het gedrag;voor je aan de slag gaat observeren en geduld.
              Het beste antwoord tot nu toe
              Mijn Flickr: https://www.flickr.com/photos/138701916@N06/

              Comment


              • #8
                Re: minolta 300mm f2.8 APO of sony 70-400mm

                Oorspronkelijk geplaatst door FrankeeG Bekijk bericht
                Het beste antwoord tot nu toe
                JA, maar na al die jaren weten we nog steeds niet wat krikkybilly gedaan heeft, ;-(

                Comment

                Working...
                X