Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma18-35mmf1.8 frontfocus/ USB-dock

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma18-35mmf1.8 frontfocus/ USB-dock

Graag jullie hulp/tips/info ivm volgend probleem :

Ik fotografeer met een Canon eos550d en heb sinds gisteren de Sigma 18-35 mm f/1.8.
    Bij de eerste testshots van mijn hond waarbij ik met 1 punt op het oog scherpstelde, bemerkte ik al gauw dat de lens een aanzienlijke frontfocus vertoont, althans bij korte scherpstelafstand (ongeveer 1,5m). De scherpte lag namelijk ongeveer thv de neus ipv het oog, dit is toch een 10cm naar voor .
    Nu overweeg ik het usb-dock van sigma aan te schaffen waarmee AF kan afgesteld worden (op mijn body is finetunen alleszins onmogelijk).
    Nu had ik graag geweten hoe ik exact kan bepalen wat de afwijkingen zijn op de verschillende brandpunten en op de verschillende scherpstelafstanden (ik moet dat op één of andere manier kunnen meten in een lengtemaat?). Heeft iemand goede ervaringen met een simpele test en het usb-dock?
    Nog even meegeven dat ik uitgezonderd over de AF wel opgetogen ben over de andere kwaliteiten van de lens !

Alvast bedankt,
    Frederik.

Re: Sigma18-35mmf1.8 frontfocus/ USB-dock

Een gloednieuwe lens? Terug brengen naar de winkel en geld terug of direct een vervangend exemplaar dat wel in orden is.

Comment

Is inderdaad splinternieuw. Ik heb ook al omruiling overwogen.Heb echter al veel gehoord van andere exemplaren met gelijkaardig probleem.
      Ik vrees een beetje een nieuwe lens te krijgen met hetzelfde probleem en dan zit ik ook weer een tijd zonder (gekocht bij een webwinkel, dus er gaat toch weer wat tijd over).
      Ik ben echter bijna zeker dat het met het usb-dock te fixen is, alleen zou ik wat uitleg over de werkwijze kunnen gebruiken.

Comment

Zal hier even mijn bevindingen ivm de sigma usb dock schrijven. Volgens mij ga je met een nieuwe lens niet direct het probleem verhelpen. Waarschijnlijk gaat deze nieuwe lens dan weer anders focussen.
        Tenzij je een afwijking hebt groter/kleiner dan +20/-20 kan je dit perfect verhelpen. Zo een dock dient trouwens ook voor firmware upgrades wat ik een enorm pluspunt vind, want even je merkeigen lens binnenbrengen voor een firmwareupdate en je bent met vervoer en tijd al meer kwijt dan een usb dock.
        Hoe werkte dit nu voor mijn sigma 35mm 1.4? Als je de lens aansluit op de dock en de software "Sigma Optimization Pro" opstart dan zien je in het customization menu de zones staan waar je de AF correctie voor kan instellen. Voor mijn lens was dit 0,2/0,3/0,6m + infinite.
        Hoe ben ik nu te werk gegaan. Camera op een statief,level zetten camera met focussen op in mijn geval een Datacolor Spyderlenscal (elke testchart onder een hoek van 45° volstaat vermoed ik) en de fotos maken en bekijken via Canon EOS Utility. Ik kon wel met m'n 5DIII de AF correctie eerst instellen op de camera en testen waar hij goed was en dan pas wegschrijven naar de lens en niet vergeten van de correctie in de camera terug ongedaan te maken. Aangezien je geen AF correctie in de body zelf hebt ga je telkens je lens moeten aanpassen vooraleer je weer kan testen. Mestal doe je dit door bv in jouw geval voor frontfocus de correctie op +10 te zetten en kijken als hij scherper is. Zo ga je dus verder testen totdat je het gewenste resultaat hebt. Neem meerdere foto's per testsetting!!!
        Nadat ik alle correcte waardes had gevonden heb ik een hele resem testfoto's uit de hand genomen in real life situaties en gekeken wat het gaf en het was goed. Als je gevoel dat goed zit en je bent tevreden is de correctei geslaagd imho.
        Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Ik denk dat je wel een tijdje bezig bent met alle parameters juist te krijgen bij die 18-35, met een vaste brandpuntsafstand (zoals voor de 35mm f1,4 hier boven) moet je de correcties maar op één brandpuntsafstand instellen, bij de 18-35 zal je dat moeten doen voor meerdere brandpuntsafstanden.

In een paar reviews wordt er ook vermeld dat die lens niet altijd "out of the box" correct focust.
          Ik weet niet of ze die bij Sigma zelf niet beter kunnen krijgen, of dat ze dat met opzet doen om zoveel mogelijk van die USB docks te kunnen verkopen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

@TBird : alvast bedankt voor de uitvoerige uitleg
            @Black B@ndit: je zou wel eens gelijk kunnen hebben, het zal wel geen kwestie zijn van niet kunnen maar van niet willen bij sigma

Comment

mooi filmpje van de mensen van DigitalRev
              Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Heb sinds vandaag het usb-dock.
                Ben een uur bezig geweest om op elke afstand en voor elk brandpunt de afwijking te bepalen, daarna een eerste aanpassing gedaan van de AF met het dock en de software van sigma. Dit bleek nog ruim onvoldoende. Daarna nogmaals bijgesteld tot maximaal mogelijke waarde van -20 (- om frontfocus te corrigeren) maar nog steeds frontfocus ! Als je een front-of backfocus hebt, weet je voordien dus ook niet of die afwijking niet te groot is om die te kunnen corrigeren met het dock. Plus en min 20 is het verste wat je kan gaan ,maar dit zijn waardes die geen lengtemaat voorstellen, maw als je op een bepaalde scherpstelafstand(bv.0.5m), bij een bepaalde brandpuntsafstand(bv.18mm) een focusafwijking van 2 cm hebt, dan weet je niet of je in de sigma-software ook moet corrigeren met een factor 2 of hoger of lager. Dit is echt trial and error ! In mijn geval blijkt de frontfocus dus veel te groot om met het dock te fixen. Pech....
                Ik zie dus geen andere mogelijkheid meer dan het objectief voor een ander in te ruilen .
                Ander en beter ??

Comment

Ze laten dus de eindcontrole en eventuele (grof)afregeling over aan de koper.....
                  D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                    Ze laten dus de eindcontrole en eventuele (grof)afregeling over aan de koper.....
                    Ja, en dat is dus ook een bekend probleem van Sigma. Zeker met de nieuwe generatie lenzen die veel lof krijgen snap ik niet dat de eindcontrole bij de fabricage niet beter is. Ik lees verhalen van mensen op fora die tot 3 of 4 keer een Sigma lens terug moeten brengen naar de winkel vanwege dit focus probleem. Dan kunnen de lenzen nog zo goed zijn dan hou ik het toch bij Canon lenzen die ik hier in de buurt makkelijk en goedkoop kan laten calibreren (als dat al nodig is).

Comment

Dit kan ook gebeuren bij Canon. Bij de meeste van mijn objectieven heb ik een fine adjustment. En ja ook voor de 24-70 II en 70-200 II. Is niet veel, maar zat toch lichte afwijking in. Bij de oude 24-105 was het zo erg dat deze bij Canon CPS is geweest voor hardware matige kalibratie. Dit kan dus net zo goed bij merk eigen objectieven, maar ben het eens dat de QA van Sigma en Tamron wat minder strikt is.

Heb je problemen met een objectief zou ik er gelijk mee terug gaan en de leverancier het probleem op laten lossen. Zelf gaan kalibreren doormiddel van een USB dock leuk, maar objectief moet vanuit de fabriek goed zijn. (of binnen de tolerantie vallen)

Zelf de Tamron 24-70 VC mogen testen en bij het vierde exemplaar had ik een redelijk exemplaar. Op moment dat we dit op internet plaatse ging dit een geheel eigen leven lijden. En werd het opgeblazen en hadden er opeens mensen last van die nog nooit het objectief vast gehouden hadden. Dit zie je ook terug in discussie omtrent Apple en Samsung. Veel mensen die een mening hebben maar geen eigen ervaring hebben, maar aanhalen die heeft er ook last van en sommige maken het zo bont en beweren dat zij het ook hebben (maar product helemaal niet in bezit hebben of ervaring mee hebben)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koban Bekijk bericht
                        Dit kan ook gebeuren bij Canon. Bij de meeste van mijn objectieven heb ik een fine adjustment. En ja ook voor de 24-70 II en 70-200 II. Is niet veel, maar zat toch lichte afwijking in. Bij de oude 24-105 was het zo erg dat deze bij Canon CPS is geweest voor hardware matige kalibratie. Dit kan dus net zo goed bij merk eigen objectieven, maar ben het eens dat de QA van Sigma en Tamron wat minder strikt is.

Heb je problemen met een objectief zou ik er gelijk mee terug gaan en de leverancier het probleem op laten lossen. Zelf gaan kalibreren doormiddel van een USB dock leuk, maar objectief moet vanuit de fabriek goed zijn. (of binnen de tolerantie vallen)

Zelf de Tamron 24-70 VC mogen testen en bij het vierde exemplaar had ik een redelijk exemplaar. Op moment dat we dit op internet plaatse ging dit een geheel eigen leven lijden. En werd het opgeblazen en hadden er opeens mensen last van die nog nooit het objectief vast gehouden hadden. Dit zie je ook terug in discussie omtrent Apple en Samsung. Veel mensen die een mening hebben maar geen eigen ervaring hebben, maar aanhalen die heeft er ook last van en sommige maken het zo bont en beweren dat zij het ook hebben (maar product helemaal niet in bezit hebben of ervaring mee hebben)
                        Alle merken zullen er idd al eens mee zitten maar raar maar waar ; ik heb het nog nooit gehad met mijn Nikon lenzen. Fijn regeling soms, zelfs niet altijd.

En heb het spijtig genoeg wel al gehad met Sigma (24/70HSM >eerst bijna 3maanden kwijt, beter terug maar met andere problemen en daarna een nieuwe na 2maanden.
                        Ze hebben dus een goede garantieregeling maar liever heb ik een goede lens.

En een beetje fijnregeling is niet erg maar als je bij een nieuwe lens al direct een hoop € moet gaan uitgeven voor een dock om ze goed te krijgen......
                        D800 en een goed glasservies

Comment

Ik heb geen ervaring met de USB-Dock, maar je moet rekening houden dat front/rear autofocus ligt niet alleen aan de lens, maar aan de combinatie lens + camera. Dat betekent dat een lens kan perfect passen aan één camera en niet aan een andere van hetzelfde type.

Ik heb 2 jaar geleden een Nikon camera + 3 Nikkor lenzen gekocht. Geen enkele lens was prfect betreffend AF. Ik had geprobeerd bij te stellen maar ik vond dat het te veel was, en door het feit dat zowel de camera als de objectieven onder garantie waren, heb ik beslist alles naar Nikon opsturen. Ze hebben mechanisch de 3 lenzen + ook de camera gecorrigeerd.

Vandaag heb ik een nieuwe lens gekocht en ik heb onmiddelijk de AF getest. Er was front focus. Ik heb sofwarematig gecorrigeerd met een correctie +11 (ik denk dat het maximum is +/-20). Dus een serieus verschil. Maar ik zal zo laten staan. Dus dat gebeurt ook met Nikon.

Comment

Working...
                          X