Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony NEX 5 groothoek objectief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sony NEX 5 groothoek objectief

Ik ben een amateur op gebied van fotografie, en heb momenteel een Sony NEX 5n met de 18-55 lens. Aangezien we eind deze maand richting New York trekken, ben ik op zoek naar een groothoeklens om wat meer landschappen en gebouwen te kunnen vastleggen.

Mijn oog is gevallen op de Sony NEX 16mm f/2.8, eventueel aanvullend met de VCL-ECU1.

Is dit aan aan te raden aankoop of zijn er betere alternatieven?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Re: Sony NEX 5 groothoek objectief

Alternatief dat via Twitter is binnengekomen zou de volgende lens zijn: Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM Sony. Maar deze vraagt het dubbele budget, en denk niet dat deze lens standaard op de Nex 5 past, dus is er nog een adapter nodig.

Comment

Sony heeft een 10-18mm/F4, dat is net wat je nodig hebt.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Thanks Alex606 voor je reactie. Als je het over de deze hebt, http://www.fotokonijnenberg.be/produ...-18mm-f40.html, dan is dat de prijs van de 16mm 3,5 keer goedkoper. Is de meerprijs voor de 10-18mm het waard als amateur?

Comment

Ik weet het niet precies eigenlijk. Ik geloof dat K-2 van hier op het forum die 16mm met de converter heeft. Hij kan daar meer over vertellen.
          Bij cameranu.nl heb je die 10-18 trouwens voor minder.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Grobet.be is ook nog eens 15 euro goedkoper, en komt dan naar op 745 euro inclusief. Ik zal K-2 eens opsporen en de vraag stellen

Comment

Hallo,

Ik gebruik de Sony 16mm 2.8 in combinatie met de 0.75UWA en dat geeft prima resultaten. Velen zeggen dat de combinatie op f2.8 niet zo scherp is aan de buitenranden.
              Maar dan kan je ook f4.0 instellen ...
              Ik heb er in elk geval geen klachten over.
              Ik heb ze beiden besteld via eBay in de UK en daar zijn ze stukken goedkoper dan hier ... en veel goedkoper dan de 10-18mm ...

Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Junni Bekijk bericht
                Ik zal K-2 eens opsporen en de vraag stellen
                Gelukt dus .

Maar "jaja" heeft je vraag al beantwoord intussen.

Ik vind die combinatie met 0.75x ook prima. Een paar stops dichtschroeven (- wat je normaal voor landschap toch al doet -) en je krijgt mooie resultaten.
                Natuurlijk zal die 10-18mm wijdopen heel wat beter presteren, en het is een zoom, dus flexibeler... maar daarvoor betaal je dan ook een prijs.

De combinatie 16mm met converter is anderzijds ook wel handig: ofwel heb je een kleine, compacte 16/2.8, of je hebt een 12mm, dus het is in elk geval meer flexibel dan een pure prime .
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Bedankt jaja en K-2 voor de reacties.

Prijs/kwaliteit lijkt mij de 16mm met Wide converter ook the way to go. Als amateur vind ik het wat overbodig om een lens van 750 euro aan te schaffen op dit moment ;-)

Thanks! Positieve eerste ervaring hier op het forum.
                  Last edited by Junni; 15 oktober 2013, 09:54.

Comment

de 16mm voor nex is een hele kleine lens en is goed maar niet fantastisch.....
                    ze hebben ook een 10-18mm of iets dergelijks met stabilisatie misschien een optie

Comment

Prijs/kwaliteit lijkt mij de 16mm met Wide converter ook the way too go.
                      Kijk ook eens tweedehands: soms wordt een set met beide lenzen + camera aangeboden voor de prijs van enkel de lenzen nieuw. Dan heb je meteen tweede Nex, of je verkoopt hem weer...
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Aras: die lens is een heel stuk duurder, en te hoog voor een amateur als ik ;-)

K-2: ondertussen zijn beide stukken besteld. Voor beide stukken samen net geen 300 euro betaald, nieuw weliswaar.

Bedankt voor de feedback allemaal.

Comment

Junni,

succes ermee en post foto's ...

Jaja

Aras: die lens is een heel stuk duurder, en te hoog voor een amateur als ik ;-)

K-2: ondertussen zijn beide stukken besteld. Voor beide stukken samen net geen 300 euro betaald, nieuw weliswaar.

Bedankt voor de feedback allemaal.
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Working...
                          X